hsd
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med det? Att någon kan göra en app som liknar en annan app kan vi knappast skydda oss mot eller menar du något annat?
Problematiken är att det finns en fejkapp som ser exakt ut som Swish, reagerar på samma sätt, detta upptäcktes bland annat av en servicbutik här i närheten då Swish beloppen inte stämde med kassan och kontroller med övervakningskameror visade förloppet och personalen (även ägarna) kan inte upptäcka någon skillnad , enklaste lösningen valdes dvs. neka swishbetalning överhuvudtaget

hsd hsd skrev:
Problematiken är att det finns en fejkapp som ser exakt ut som Swish, reagerar på samma sätt, detta upptäcktes
Att det är ett problem är vi absolut ense om men jag skulle inte kalla det för att Swish är hackad. Med den terminologin skulle Mona Lisa anses hackad när någon målar en förfalskning av tavlan.

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Företag skickar en länk där man ska identifiera sig. Det är ju just det man blir varnad för när många bedragare använder sådana metoder.
Jag skulle säga upp ett abonnemang hos Telia men den avdelningen hade stängt. Kundtjänsten såg dock till att uppsägningsavdelningen ringde mig nästa dag. De bad mig förstås identifiera mig med bankid. Nej, sa jag, det gör jag aldrig på uppmaning av någon som har ringt mig, så jag var tvungen att ringa kundtjänst igen och knappa mig fram till uppsägningsavdelningen.

Det är lite konstigt att stora bolag gör så här. Telia har uppenbarligen inte personal med rätt kompetens på sin säkerhetsavdelning.

P
pacman42 pacman42 skrev:
- Att man vill identifiera mig på nätet när jag diskuterar sjukvård är ju också rimligt.
Om diskussionen handlar om att skriva ut ett recept, så ja.
Kanske för de få andra känsliga saker man man diskutera med sin läkare om på telefon, men vanligen är det väl ganska allmänna saker man diskuterar på telefon när det gäller sjukvård.

Inloggning på 1177 för att komma åt sin journal är förstås rimligt, och bankid duger väl som inloggningsmetod då, antar jag.
Man ska inte behöva logga in för att se vilka lediga tider som finns för covidvaccination.
pacman42 pacman42 skrev:
Men samtidigt har det börjat bli mycket okynneskrav på BankID, jag förstår inte varför jag skall identifiera mig om jag ändå betalar med kreditkort exempelvis. Det har hänt några gånger nu på slutet. Det leder ju bara till att man hellre använder utländska tjänster som inte ställer det kravet.
Handlade det om näthandel eller i butik?
[Tillägg: näthandel, gissar jag, eftersom du nämner utländska alternativ].

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Vissa har dubbla pass och i alla fall jag har "reservplastkort", alltså "nödfallskort" som normalt inte används.
Vad avser du med "reservplaskort"?

Så länge bankerna godkänner bank id så får man tillbaka pengarna om man blir lurad.
Jag vet inte varför man är rädd för att. använda bank id. Det ända jag kan tänka mig är att man är lite rätt för det nya.
Hittils så har alla problem med bank id berott på den mänskliga faktorn. Folk har lurat lurat pengarna av varandra så pengar funnit. Ingen har lyckats hacka någon av våra banker. Eller bank id eller swish. Det är inte bank id de är fel på för att folk luras
Swisch har inte blivit hackad för att någon gjort en app som luras.
Det visar att man måste kontrollera att pengarna kommit fram. När jag har köpt bättre begagnad bil så har jag använt swisch. Sen kollade säljaren att pengarna kommit fram.
Man kollar väl stt att pengarna kommit fram. annars vet du inte att.det är rätt.

Även om vi har fler bakåt strävare än jag trodde. Så bank id och swisch är här för att stanna. Till er här tråden som är livrädda.
Ta reda på hur tekniken verkligen fungerar

C
hsd hsd skrev:
detta upptäcktes bland annat av en servicbutik här i närheten
Fast grejen är ju att det är ungefär lika revolutionerande som att man upptäckt en hemmagjord tjuga i kassalådan. Finns ju ingen anledning att neka swishbetalning för det, men man måste ju kolla att det faktiskt kommit in pengar. Med Swish företagskonto kan man ju t.o.m. koppla flera mobiler till kontot som plingar när det kommer in en betalning.

• Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Man har valt att lägga sig på nivån att man går en gång och legitimerar sig och sen kan hämta ut nytt BankID med hjälp av det gamla, utan att besöka banken.
Man behöver en maskinläsbar legitimationshandling också, samt förstås en maskin som kan läsa den.

Åtminstone behövdes det i somras när jag hjälpe en äldre släkting att förnya sitt (dvs skaffa ett nytt) bankid. Hennes id-handling (körkortet) var inte maskinläsbar. Vi åkte till närmaste bankkontor där de godtog körkortet som id-handling (mot bättre vetande, antar jag). Det är väl hyfsat säkert eftersom det finns bild på kortet.

P
S skaraborgsfakir skrev:
Flera operatörer som använder bankid har gjort fel.... det är relativt lätt att göra en spoof.

iofs hjälper det inte att i ett av Bankid-s exempel så är det här felet med.

Det är inte trivialt att använda BankIDs API för autentiseringen....
Åh, herregud, Java …
🙀

P
C cpalm skrev:
Utöver att ett sådant signeringsförfarande är ett skämt i dessa sammanhang var dock det sjuka i det här fallet obalansen i hur de båda parterna signerar dokumentet.
Din var din motpart som var signeringsystemleverantörens kund. Inte du.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Man kan plocka fram körkortet i god tid innan man kommer till "kassan". 😉
Ja, och det går fortare än att plocka fram telefonen, klicka på väckarknappen, slå in låsuppkoden (eller trycka fingret mot fingeravtrycksläsaren) och starta bankidprogrammet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad avser du med "reservplaskort"?
Kreditkort som mest finns i reserv, inte används normalt och förvaras så att de förhoppningsvis inte försvinner samtidigt som de som används regelbundet.

P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om någon som undrar hur de kan veta vilken bank du har? Enkelt. Du har fyra storbanker. Det är bara och gissa.
Det kanske bästa är alltså att "byta bank" till Credit Suisse?

Å andra sidan förenklar man kanske transaktioner i samband med att man har blivit lurad eftersom man antagligen har samma bank som bedragaren.

P
A aries skrev:
Så gör jag också. Vid inloggning på mobilen väljer jag alltid fingeravtryck men för att bekräfta betalningar och liknande måste jag ange koden. Då behöver jag aldrig slå koden om jag ska kolla något när andra människor är i närheten eller jag är ute på stan.
Se till att alltid hålla fingertopparna dolda när du är ute i offentligheten!
🙃

P
A AndersS skrev:
Så skulle det kunna vara, men syftet med ett inlägget var att du ser för vem du legitimerar dig och ev. godkänner betalning.
Dyslektiker kan ha svårt att skilja på SWEDDBANK och SWEBANK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.