Hej! Jag bygger precis en komplementbyggnad på 30 m2 med ett pulpettak som jag tänkt prova på att bandtäcka på egen hand.
Nu kommer säkert alla föreläsningar om att jag INTE ska göra detta själv, utan anlita hantverkare, och det kan visa sig vara ett alldeles riktigt råd, men jag är van att lösa det mesta på egen hand, och är sugen på att försöka bandtäcka själv. (Har en viss insyn i bandtäckningsbranchen då jag varit med att ta fram passande plåt, och färgspecifikation för ändamålet). Jag har erfoderliga verktyg. Dock en gammal oprövad falsupptagare, så där kanske jag tvingas ta hjälp av en plåtslagare att köra upp banden.
Jag tror jag har kläm på det mesta, men jag har inte lyckats klura ut hur man falsar yttersta bandet mot hängskivan i övre hörnen.
Sökt efter litteratur i ämnet men haft svårt att hitta. https://www.teknikhandboken.se/hus/ama-figurer/ hjälper i många fall, men belyser inte hörnet. Klart att man kan fullösa det med massa gucka, men vill ju det ska bli riktigt...
Finns här någon som kan hinta hur man gör?🙏

Redigerat:
Inte riktigt med på var problemet uppstår..
Men man slår ju omkull och gör veck i en del hörn

• Gilla
Wordbender
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Inte riktigt med på var problemet uppstår..
Men man slår ju omkull och gör veck i en del hörn
ja, jag förstår att när jag viker upp takplåten på bägge sidor (långsida och "taknocksida") att jag får ett veck i hörnet (som hörnetpå ett fönsterbleck), men sedan skall ju hängskivan som går runt hörnet (framsidan och gaveln) falsas ihop med takplåten och där de möts i hörnet är jag fundersam på hur man ska göra.

Ta ut en kant på vindskiveplåten som kommer från kortsidan..
Gå förbi med långsidan och vik runt..

• Gilla
Wordbender
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Ta ut en kant på vindskiveplåten som kommer från kortsidan..
Gå förbi med långsidan och vik runt..
Tack plåtrickard för försöket att få mig att fatta! Jag ska fundera lite på vad du skrev, men jag ser inte uppenbart hur det besvarar min fundering...jag ska kika på grannens tak och ta en bild på hörnet, så jag gör mig själv mer begriplig. Återkommer :-)

• Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.