DennisCA DennisCA skrev:
Jag har 2.2kw direktstart på min 60cm bandsågi gjutjärn, den har klarat allting. Tyvärr är motorn för snabbt för sågen med sina 1400 rpm. Nån dag byter jag motor eller så lägger jag på en frekvensomriktare och kör den kanske på 1000 rpm.
Är den direktdriven? Annars är det ju bara att byta remskiva..

Jepp den är direktdriven så inga enkla lösningar.

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Nu svär jag i kyrkan här ;-)
Jag ska köpa något liknande att bygga om till Engelskt hjul som man formar plåt med.
Så om någon har en bandsåg bortom räddning eller det saknas för mycket är jag intresserad.

Själv har jag 2 bandsågar, tyvärr ingen lika fin som TS, men väl 2 bandsågar, en i snickeriet och en i verkstaden.
En bekant gör det med en gammal E.V. Beronius från -25. Mycket bra återbruk tycker jag.

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Det är ju fan typiskt :lying:

remdrivet remdrivet skrev:
En bekant gör det med en gammal E.V. Beronius från -25. Mycket bra återbruk tycker jag.
Satsa i så fall på någon av de där misslyckade bandsågarna som inte har lutbart övre hjul.
Koneteko till exempel.
De är stadiga men helt värdelösa som bandsågar.

• Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Har du glömt att jag har en 2,2 kW 900 varvs Strömbergmotor som står och väntar på dig? En sån där kraftig modell från före kriget. Helkapslad och med kylfläkt på bakändan.

Annars har jag ett lagerhus på fläns som jag tror skulle gå att anpassa på motorfästet i din bandsåg.

Oj just det, jag hade glömt motorn. Frågan är om axeln passar. Jag tror det vore lite väl mycket jobb att bygga om till remdrift, motorbyte skulle va bäst.

edit: Mätte axeln på sågen, den är 28mm.

Redigerat:
Workingclasshero
Var det du som sökte en gammal bandsåg att bygga om till engelskt hjul?
Det dök upp en på blocket i går kväll. i Strömstad den också, där jag hämtade min.
Ville bara tipsa om den för en ev. hugad spekulant.
P-G

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Oj just det, jag hade glömt motorn. Frågan är om axeln passar. Jag tror det vore lite väl mycket jobb att bygga om till remdrift, motorbyte skulle va bäst.

edit: Mätte axeln på sågen, den är 28mm.
Vet du, heimlaga, eller nån annan för den delen, jag har ju också en ganska rejäl motor som är 900 varv i garaget, tror den är 2.2kw också. En gammal Siemens. Den har också 28mm axel. Någon orsak man inte kunde använda den, den ser ut att ha extra lång axel också. Har drivit en gammal kompressor som jag köpte förra sommaren för 30 euro. Bara för motorns skull. Det enda underliga är att den är lindad för 500V endast. Inte 230/400 eller 400/690, bara 500V.

DennisCA DennisCA skrev:
jag har ju också en ganska rejäl motor som är 900 varv i garaget, tror den är 2.2kw också.
Ett 6-poligt monster?
Jag har en sån 300kg 6-polig maskin på 6 hkr som driver mina maskiner.

Ja detta är inget monster, 2,2kw:
GXnVwOw.png

Plockades från den här gamla skrobiten, jag köpte det för 30 euro bara för att motorn funkade. Resten var skrot.
29182897835_6268fce096_b.jpg

Farsgubben säger att 500 volt förekom i vissa storindustrier då han var riktigt ung.
Han säger också att en motor som är lindad för 500 volt inte skall köras på 400 volt.

Jag har inte meggertestat den där 6-poliga 2,2 kw Strömbergmotorn som står i ladan men förra ägaren hade kört min bandsåg med den så med stor sannolikhet är den frisk. I allra värsta fall skall den väl gå att linda om.

Nå den där motorn har gått i många år på 400V hos tidigare ägaren, så någon nytta ska det väl gå att få ur den.

Är väl inget problem att köra en 500 volts motor på 400 bara man ser till att den får hålla varvtalet uppe.

Min justersåg kör jag oftast i Y läge dvs 690 volt när jag sågar småbitar och den har väl stått här i typ 10 år.

Protte

Tar man inte ut mer än 60-70% av stämplade effekten är det inget problem att köra den vid 400 V. Och det borde ju inte vara något som blir aktuellt långvarigt vid en bandsåg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.