DennisCA DennisCA skrev:
Ja detta är inget monster, 2,2kw.
här är mitt monster, 8-polig är den nog: Stor gammal industriell 8-polig motor som står på en pall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal stor 8-polig elektrisk motor med damm och slitage, synlig vajer och fästmekanism.
Skapa konto
Typskylt på maskin med texten "A.B. CAPO ARLOV", tekniska specifikationer som typ, volt, ampere och hästkrafter.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
remdrivet remdrivet skrev:
här är mitt monster, 8-polig är den nog: [bild][bild][bild]
Söt!

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Jag plockade bort motorn på min såg för att nu kolla litet närmare på det för det är inte orginal motorn. Detta upptäckte jag iallafall, motorn står det skrivet med tuschpenna (syntes ej före jag fick bort den) ett datum, Oktober 1997 tror jag det var och 1.5 kW / 1000 R/M. Någon skylt finns inte att ses någonstans. Så motorn är litet svagare än jag trodde. Den är också D-kopplad. Enligt det som står på insidan av locket kan den kopplas i D eller Y läge. Vet inte varför den är i D-kopplad, en sånhär liten motor skulle man ju inte tro var 400/690V.

Men det ser ju ut som varvtalet faktiskt är någorlunda korrekt om man ska tro på den som skrev på den, så jag funderar jag sätter tillbaka den och låter det vara som det är.

Hej igen
Provar att få med några bilder igen. Rostig konisk axel hos en bandmaskinkomponent med synlig hjulbana och bultar.
Skapa konto
Motvikt för bandspänning med ytrost och fastsatt jordkabel, utan beläggning.
Skapa konto
En blå industriell motor märkt "VIKING" på en betonggolv med elkablar och en person i arbetskläder ståendes framför.
Skapa konto
Bandstyrning med övre och undre styrningar samt motvikt för bandspänning på ett maskindel.
Skapa konto
Rostig lagerkopp med kullager och skruv på ett träbord, tecken på användning och åldring.
Skapa konto
Gamla maskindelar med rost och lagerkopp på en arbetsbänk, verkstadsmiljö.
Skapa konto
Närbild på ett bandsågshjul med ytrost, inga beläggningar, mot en bakgrund av maskindelar.
Skapa konto
Närbild på en konisk axel med kullager och rost på hjulbanan av en maskindel.
Skapa konto
Ha lite överseende med mig och bilderna, det är inte min hemmaplan.. övre och undre bandstyrningar, motvikten för bandspänningen och en lagerkopp, heter det så? Övre hjulet har en konisk axel med ett kullager på varje sida och en låsmutter ytterst. Som ni ser bara lite ytrost på hjulbanorna, inget spår av någon beläggning. Motorn är stor, 7,5 kw, 10 hk, 1425 rpm.
Kanske det skulle räcka med en något mindre motor som någon föreslog? Hjulen, om dom ska vara beklädda med gummi eller läder?, hur går det till, kan man lämna bort sådant och få hjälp med det?
Bör jag försöka få loss även nedre hjulet för att kontrollera ett ev. behov av rengöring? Det har inget glapp alls och ser med blotta ögat ut att vara i balans och det snurrar så lätt och fint..
Någon som har synpunkter? Tacksam för all hjälp som vanligt.
P-G

Hej
Den övre bladstyrningen tror jag är en panhansstyrning,
Om någon del är trasig kan du gå in på Mareds hemsida och hitta en katalog över panhans maskintillbehör.
Det finns två storlekar på den bandstyrningen. de flesta delarna går att köpa som reservdel.

P P-G H skrev:
... övre och undre bandstyrningar ... Motorn är stor, 7,5 kw, 10 hk, 1425 rpm.
Kanske det skulle räcka med en något mindre motor som någon föreslog? ... Hjulen, om dom ska vara beklädda med gummi eller läder?, hur går det till, kan man lämna bort sådant och få hjälp med det?
P-G
Undre bladstyrning är orginal, Jonsered körde sånna uppe och nere fram till 1930. Den övre är bytt, kan mycket väl vara som Sweden skriver.

Har förra ägaren kört med den motorn om du har kapacitet och så för den, kör med den. Det finns inga egentliga problem med en för stark motor när det är remmar som kan slira och tappa kraft samt kompensera för kraftpåverkningar.

Däcken på hjulen finns det firmor på många ställenbi Sverige som gör, säkert i Norge också. Det brukar kosta tokmycket då det ska Bomberas. Det är relativt lätt att göra själv om du hittar lämpligt gummi och lim. Heimlaga skrev tidigare i tråden hur du kan göra och det finns flera bra videor på Youtube om ”band saw tires” och ”crowning band saw” ;)
Här är en:

• Gilla
tegelsnickarn
  • Laddar…
Personligen har jag haft svårt att anpassa de metoder jag sett till min egen såg. Får utveckla något eget system, gissar hjulen får komma av igen och jag bygger en jigg till träsvarvens tallriksslip så jag får allt riktigt exakt, vågar inte bombera med en gående såg och det går för sakta att göra det för hand.

Då det blir dags för ny bombering tror jag att jag gör det enkelt för mig och köper färdigt bomberade uretandäck.

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
DennisCA
Färdigbomberade uretandäck? Kan det fungera på den här, vart hittar jag sådana?
Likaså lagren till båda hjulen, någon föreslog att byta samtliga till helkapslade lager. Antar att jag borde försöka få bort det undre hjulet också.. drivningen, såg en kille på youtube som renoverat en gammal fin såg av ungefär samma era som min, men han föredrog en fyra tum bred flatrem istället för kilremmar. Bättre grepp kanske? I videon förklarade han inte varför. Det är tydligt att jag har mycket att göra, mycket att lära mig.. tack för era inlägg, äventyret fortsätter
P-G

P P-G H skrev:
DennisCA
Färdigbomberade uretandäck? Kan det fungera på den här, vart hittar jag sådana?

Likaså lagren till båda hjulen, någon föreslog att byta samtliga till helkapslade lager. Antar att jag borde försöka få bort det undre hjulet också..

drivningen, såg en kille på youtube som renoverat en gammal fin såg av ungefär samma era som min, men han föredrog en fyra tum bred flatrem istället för kilremmar. Bättre grepp kanske? I videon förklarade han inte varför.
P-G
Färdigbomberade är meckiga att få på rakt. Jag har provat :rolleyes:

Jag hade inte bytt lager om det inte behövs. Det är inte säkert att det finns kapslade som fungerar på maskinen.

Var det gäller plattrem så är det som följande: överföringsförmågan av hästkrafter ökar från noll med lite mer än 1 per 1/2 tum. Är du nere på 1 1/2 tum och mindre är det nått annat men en 4-tum plattrem kan överföra upp till ca8hkr. Men det beror på remtyp (läder, Balata, gummi, plast), spänning av rem samt remskivornas storlek. En plattrem skall alltid vara ca 1cm smalare än remskivan.

Kilremmar har högre dragförmåga (axelration) än plattrem när dom går i kilremskivor men dom kan dra en plattremskiva också. Plattrem kan inte ligga på en kilremskiva.

Jag kan nog skriva en avhandling i Remdrift om du vill men det är lättare att svara på specifika frågor.

Oj, här blev det snabba svar, jag tackar o bugar. Jag ska maila säljaren på ebay du tipsade om, DennisCA.
Han påstår sig kunna tillhandahålla tires i alla storlekar. Eftersom jag inte gjort det förut känns det lite nervöst och osäkert att försöka bombera själv. Han verkar ju stå bakom sina produkter till 100% och har bra feedback på ebay, så det skadar väl inte att fråga.
remdrivet, Jag tänkte nog också lite så, att en kilrem skulle kunna ha lite mer dragförmåga. Kruxet är att det finns inget annat än en flatremsskiva på axeln som motorn ska driva. Säljaren sade sig inte ha en aning om vart kilremsskivan tagit vägen. Sågen har tydligen stått i många år i ett båtbyggeri på Orust enligt honom. Hans farbror köpte den när båtbyggeriet lade ner. Samma farbror hade tydligen använt sågen ifjol, men remskivan är trots det tyvärr försvunnen.. Gammal rostig flatremsskiva på motoraxel mot grått betonggolv.
Skapa konto

P P-G H skrev:
Oj, här blev det snabba svar, jag tackar o bugar. Jag ska maila säljaren på ebay du tipsade om, DennisCA.
Han påstår sig kunna tillhandahålla tires i alla storlekar. Eftersom jag inte gjort det förut känns det lite nervöst och osäkert att försöka bombera själv. Han verkar ju stå bakom sina produkter till 100% och har bra feedback på ebay, så det skadar väl inte att fråga.
remdrivet, Jag tänkte nog också lite så, att en kilrem skulle kunna ha lite mer dragförmåga. Kruxet är att det finns inget annat än en flatremsskiva på axeln som motorn ska driva. Säljaren sade sig inte ha en aning om vart kilremsskivan tagit vägen. Sågen har tydligen stått i många år i ett båtbyggeri på Orust enligt honom. Hans farbror köpte den när båtbyggeriet lade ner. Samma farbror hade tydligen använt sågen ifjol, men remskivan är trots det tyvärr försvunnen..[bild]
Inte för att jag kan något om bandsågar, men kilremsskivor är ju "industrial lego" som det brukar kallas .. enkla standardiserade komponenter .. borde inte vara något större problem att köpa en som passar ...

Kollade igen på den övre bandstyrningen. Sweden, du hade helt rätt. När jag tittade efter lite hittade jag det här: Rostig metallkomponent märkt 'PANHANS-SIGMARINGEN' med fästöron och en låsmutter.
Skapa konto
Det här med tiltning/låsning av bordet, det ser ut att ha varit någon sorts justering framtill på bordet med två fästöron som sticker ner en bit. Och under bordet i själva sågkroppen finns en öppning där man ser något som ser ut som ett fäste som kanske suttit i bordet men gått av? En låsmutter på sidan tydligen. Undersidan av ett bandsågsbord med synliga delar för tiltning och låsning, inklusive en avbruten del och låsmutter.
Skapa konto

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
P P-G H skrev:
remdrivet, Jag tänkte nog också lite så, att en kilrem skulle kunna ha lite mer dragförmåga. Kruxet är att det finns inget annat än en flatremsskiva på axeln som motorn ska driva. Säljaren sade sig inte ha en aning om vart kilremsskivan tagit vägen. Sågen har tydligen stått i många år i ett båtbyggeri på Orust enligt honom. Hans farbror köpte den när båtbyggeriet lade ner. Samma farbror hade tydligen använt sågen ifjol, men remskivan är trots det tyvärr försvunnen..[bild]
Som tidigare skrivits, kilremskivor är lätta att komma över. Nya och gamla.
Men kilrem på plattremskiva har extremt dålig överföring av kraft då kilremmar har all sin friktion på sidorna, så det är lätt värt ett par hundra för en ny sån.

remdrivet, jag var inne på att försöka få bort flatremsskivan på axeln och skaffa riktiga kilremsskivor för både motor och såg. Med tanke på motorns storlek så kanske skivor för dubbla remmar? Får försöka läsa på om vilka storlekar jag behöver. Vet inte ens hur fort sågbladet ska gå.
Ber om ursäkt remdrivet om jag uttryckte mig vagt om flatremsskivan, men den ska jag försöka få bort från axeln. Har badat den i WD40 ett tag nu, snart dags för en stöddig avdragare..
Vad tror ni om bordsjusteringen? Ser nästan ut som det skulle ha suttit en stor vantskruv mellan stativet och bordet, med en ratt på mitten för justering.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.