P P-G H skrev:
remdrivet, jag var inne på att försöka få bort flatremsskivan på axeln och skaffa riktiga kilremsskivor för både motor och såg. Med tanke på motorns storlek så kanske skivor för dubbla remmar? Får försöka läsa på om vilka storlekar jag behöver. Vet inte ens hur fort sågbladet ska gå.
Ber om ursäkt remdrivet om jag uttryckte mig vagt om flatremsskivan, men den ska jag försöka få bort från axeln. Har badat den i WD40 ett tag nu, snart dags för en stöddig avdragare..
Vad tror ni om bordsjusteringen? Ser nästan ut som det skulle ha suttit en stor vantskruv mellan stativet och bordet, med en ratt på mitten för justering.
Det kan mycket väl ha suttit nått sånt under bordet, har själv aldrig sett sånt på jonsereds maskiner, men mina är alltid äldre och har inga fästen under.

jag kan tänka mig att om du vill utnytja motorn så sätt på 3 kilremmar.

Hastigheten på sågen ska vara den samma som tidigare. Många, inkl en tidigare här i tråden, skriver och säger att gamla sågar ska gå långsammare än moderna men jag kan för mitt liv inte förstå hur det komms fram till.
Denna sågens remskiva ska snurra i 450 varv/m och har 800mm Ø hjul. det ger en skärhastighet på 1127,4 m/min (så fort bandet ska gå på sågen)
En helt ny Format4 (FB 710) har en skärhastighet på 1278 m/min det är en skillnad på 150 m/min, dvs nästan obefintligt. Det beror på att den "optimala" hastigheten för bandsågen ligger där omkring (1100-1300 m/min) och har gjort det sedan 1860 när dom började gå i den hastigheten.

• Gilla
P-G H och 1 till
  • Laddar…
Så för optimal hastighet bör du växla ner motorns 1425 varv till 450-500 varv... Ration blir 1:2.9 så en 100mm skiva på motorn och en 280-290mm skiva på sågen borde göra susen. ;)

Tack remdrivet!
Då fick jag ju alla parametrar på en gång. Då kan jag börja leta remskivor och remmar.
Ska baxa fram min motorlyft och försöka få av bordet på sågen också, det ser ut att vara hiskeligt tungt.
Men med ett par rejäla lyftstroppar så ska jag försöka få av det. Då kan jag ta en bättre titt på tiltmekanismen också.

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
P P-G H skrev:
Tack remdrivet!
Då fick jag ju alla parametrar på en gång. Då kan jag börja leta remskivor och remmar.
Ska baxa fram min motorlyft och försöka få av bordet på sågen också, det ser ut att vara hiskeligt tungt.
Men med ett par rejäla lyftstroppar så ska jag försöka få av det. Då kan jag ta en bättre titt på tiltmekanismen också.
Jag reserverar mig för Ev. fel i min matte :rofl::crysmile:

Jag tycker att kullagren ser ut att vara sfäriska dubbelradiga. Om du byter dem mot helkapslade spårkullager av det moderna slaget eller vilka spårkullager som helst så kommer lagren att snedbelastas och skära ihop och med viss sannolikhet förstöra antingen axeln eller huset. Det beror på att lagerhusen inte är tillräckligt bra i linje för att spårkullager skall ha minsta chans att fungera. Gammaldags tillverkningstoleranser och i ditt fall tycks själva lutningsinställningen på övre hjulet röra sig i de sföriska lagren.
Sfäriska lager kan ta upp en sådan snedhet. De finns fortfarande att köpa.

Det är trendigt just nu att byta sfäriska lager till kapslade spårkullager...... och det dräller av maskiner som har blivit konverterade och där folk påstår att det är något fel eftersom lagren inte håller eller axlarna eller lagerhusen förstörs. Okunskap och dumhet är vad det handlar om.

Personligen brukar jag köpa FAG lager. De är dyrare än kinalager men de håller mycket god kvalitet och om jag kan bespara mig några lagerbyten får lagren kosta litet mer.

Förövrigt undviker jag kapslade lager överallt där det finns eller går att montera smörjnippor. Lagren håller mycket längre om de får litet smörjning ibland och det är inget nöje att plocka sönder maskiner och byta lager. Gamla lagerhus har ofta en filtring som tätning kring axeln och det är ett mycket bra system förutsatt att man byter till nya filtringar när man byter lager.

Gällande skärhastighet håller jag med Remdrivet.
Förr gick bandsågarna ofta långsammare men jag ser ingen orsak att nöja sig med dålig prestanda när man kan köra sågen med modernt varvtal och få bra prestanda. Om hjulen är för dåligt ballanserade för högre varvtal är det enkelt att ballansera dem.

Jag tror att jag skulle köra vidare med flatrem........ jag ser ingen orsak att sätta pengar på en ombyggnad från ett system till ett annat i stort sett likvärdigt.

Jag tycker också att det ser ut att ha varit en vantskruv att luta bordet med. Lyxigt!!!!!

Jag tycker att du skall ge nedre axeln en översyn. Om den har babbitslager är det mycket viktigt att justera lagerspelet rätt och ordna så att smörjningen fungerar. Babbitslager måste smörjas jämt och ständigt. De flesta är oljesmorda med en liten oljekopp ovanpå.
Är det kullager är de säkert i den åldern att de behöver bytas.

Jag skulle satsa på en mindre motor. En större motor tar större startström.

Redigerat:
Vad roligt att det finns fler med likadan såg som jag har :)
Men jag kan inte såga högre än 280mm tror jag, sen tar armen som håller klingen på plats i.
Jag fotar min i helgen så kan ni se hur mitt exemplar ser ut :)

• Gilla
remdrivet
  • Laddar…
Godmorgon
heimlaga, jag blev osäker ang. mina lager så jag har precis varit ut och tagit en titt på dom. Det är mycket riktigt sfäriska dubbelradiga. Så då får jag leta rätt på två nya sådana för övre hjulet. Det undre hjulet ser ut att sitta monterat på samma sätt, likadana yttre lagerkoppar i alla fall. Såg dock inte till någon filtring på det övre? Kanske de rationaliserats bort av en tidigare ägare när övre lagren senast byttes, vad vet jag?

Hjulaxel med sfäriskt dubbelradigt kullager och verktyg på ett smutsigt arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig sfärisk dubbelradig lagerkopp på en verkstadsbänk, med en bult i bakgrunden.
Skapa konto
Rostig sfärisk dubbelradig kullager i maskinverktyg med synliga kullagerkulor och smuts.
Skapa konto

Ang. hjulbeklädnad, så mailade jag säljaren på ebay som föreslogs igår, tack DennisCA, och han nappade ögonblickligen. Så nu finns en listning på crowned urethane tires till min såg. Ska över dit och hugga dom så fort jag är färdig här. Han till och med skrev Vintage Jonsered i beskrivningen(y)
heimlaga, tack för din förklaring ang. lagren. Jag hade så klart inte tänkt på att lagerhusen inte linjerar upp 100% på en gammal maskin, ganska självklart nu när du nämnt det, så jag ska leta rätt på nya likadana lager till sågen.
P-G

Jag har samma konstruktion i min bandsåg, två sfäriska dubbelradiga lager, dom var inte svåra att få tag i. Lagertypen var väldigt viktig för de sfäriska lagrens egenskaper nyttjades till att skapa lutningsfunktionen till det övre hjulet. Månntro det är likadant på din?

Här kan man se det från sidan, till höger ser man justeringsfunktionen, genom att skruva på denna så åker en hylsa som det bakre lagret sitter i upp och ner och det lutar hela axeln, skulle absolut inte funka utan sfäriska lager. Ganska snillrik konstruktion tycker jag.

15904161065_3c3a622bb8_b.jpg

15903518752_836d3209f0_b.jpg

15410959283_36ab438910_b.jpg

• Gilla
P-G H
  • Laddar…
DennisCA, tack vare ditt tips har jag precis varit till Amerika en tur och fått tag i nya däck till hjulen på min såg! :D Så ser din konstruktion ut ja.. intressant att se. Min är lite annorlunda men samma princip.
Hjulhållare till bandsåg med ratt för justering och fäste med justerbar kil.
Skapa konto
Rostig justerbar axel och mekaniska delar på smutsig metallbakgrund.
Skapa konto
På första bilden syns hjulhållaren med ratten för justering ut eller in i nerkant, för bandspårningen?, sedan sitter hela den hållaren i ett fäste med slider och en kil för justering av upp och ner gåendet av hela "klumpen". Bandspänningen antar jag. De båda stora delarna hålls samman av en liten finurlig axel som gör att även övre delen av hjulhållaren går att justera lite ut eller in. Den lilla axeln låses efter justering med två låsskruvar rakt ovanifrån. I den ände av axeln som är neråt på bilden, finns ett spår för en större spårskruvmejsel. Du har helt rätt DennisCA, mycket finurligt uträknat..

Om det finns filtringar sitter de i spår inne i axelhålet i skölden på lagerhuset. Spåret brukar vara mellan 3 och 5 mm brett. Då det är skitigt i hålet kan en utsliten filtring bli helt osynlig tills man börjar peta där med en skruvmejsel och känner att det är mjukt.

Nu har jag kollat ordentligt heimlaga, och det finns inga filtringar eller spår för sådana. Har även fått bort bordet och kollat lite närmare på tiltmekanismen till det.
Rostigt stag och bussning som används för att justera vinkeln på ett bord, demonterat och ligger på ett blommigt tyg.
Skapa konto
Närbild på en mekanisk tiltmekanism med en roustrad stag synlig inuti håligheten av en maskindel.
Skapa konto
Ett gammalt bord säkrat med spännband på en lyftanordning i en verkstad, redo för inspektion eller reparation.
Skapa konto
Bild på tiltmekanism och stag på gammal maskin med synliga muttrar och rostiga metalldelar, bordet avlägsnat.
Skapa konto
En gammal och dammig tiltmekanism med ett omvänt stag inuti en metallkonstruktion, tydligt använd och i behov av underhåll.
Skapa konto
Närbild av ett omvänt stag i maskineri med rost och slitage, synligt innanför en stor metallbussning.
Skapa konto
Ett uppåtvänt metallstag som är fäst vid en maskinstativets bas, vid sidan av en stor mutter, på ett verkstadsgolv.
Skapa konto
Ett rostigt stag med en stor mutter och bussning, delar av en tiltmekanism för ett bord, mot en verkstadsbakgrund.
Skapa konto

Det verkar som att någon djuping någon gång i tiden haft isär mekanismen och av någon outgrundlig anledning tagit isär och vänt staget till bordet upp och ner??? Kan inte räkna ut varför..
Endast änden på staget syntes när jag fick av bordet, och själva staget var vänt nedåt inuti kroppen.
Så jag knackade ur det ur bussningen det löper i och vände det åt rätt håll. Det ska ju tydligen sitta fast i bordets fästöron, så när man behöver ändra vinkeln på bordet lossar man den stora muttern på sidan och vinklar bordet till önskad vinkel och drar fast muttern igen. Staget löper samtidigt igenom den stora bussningen innanför muttern. Som en sorts extra stabilisering för bordet, antar jag. Sakta men säkert...

P P-G H skrev:
Nu har jag kollat ordentligt heimlaga, och det finns inga filtringar eller spår för sådana. Har även fått bort bordet och kollat lite närmare på tiltmekanismen till det.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Det verkar som att någon djuping någon gång i tiden haft isär mekanismen och av någon outgrundlig anledning tagit isär och vänt staget till bordet upp och ner??? Kan inte räkna ut varför..
Endast änden på staget syntes när jag fick av bordet, och själva staget var vänt nedåt inuti kroppen.
Så jag knackade ur det ur bussningen det löper i och vände det åt rätt håll. Det ska ju tydligen sitta fast i bordets fästöron, så när man behöver ändra vinkeln på bordet lossar man den stora muttern på sidan och vinklar bordet till önskad vinkel och drar fast muttern igen. Staget löper samtidigt igenom den stora bussningen innanför muttern. Som en sorts extra stabilisering för bordet, antar jag. Sakta men säkert...
Fast det hade varit elegantare med en ratt och en vantskruv...

Jag tror inte det fanns några filtringar i min såg heller.

Nä, jag hittade då inga spår av något sådant. En annan fråga, då jag fick loss undre bladstyrningen så ser det ut att finnas ett sorts fäste på den för något annat, rakt under styrningarna.
Slitet metallfäste och träkomponent, möjligtvis en del av en bladstyrning, med en tom bultfästning under.
Skapa konto

Vad kan ha suttit där?

Är det i linje med där bladet passerar? Tänker om där suttit en metallbit som håller emot så bladet inte kan tryckas för långt bak.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.