jackt skrev:
Ok, så det beror på storleken på hjulen? Jag har 400mm hjul. Går det att räkna ut på något sätt, eller får man testa sig fram?
Hur stort blad du kan köra beror på hur hårt du kan spänna bladet, och hur brett hjul du har. Bredare än lite mindre än hjulet är inte sågen tänkt för. Mattiasp har lagt in en artikel om hur man byter fjädern om resten är starkt nog för att få det lite bredare än så.

Fråga 2: Som din kork ser ut (urgröpt) kan du troligen inte ha bredare blad än det som nu sitter på utan att byta ut korken.

Fråga 3: Sikta på att ha bladet i mitten på urgröpningen av korken snarare än mitten av hjulet, om de två faktorerna skiljer sig åt.

Fråga 4: Det finns både klossar och lagrade mothåll. Din undre är defintivt kloss, så jag gissar det gäller din övre också. Du bör fundera på att byta den undre, men det skall bara ha betydelse när du sågar, inte för bladrörelse utan belastning.

--- Mats ---

jackt skrev:
Fråga 8: Är det någon som använder "Kreg Precision Band Saw Fence"? Följde bara med något hemmabygge och antar att man kommer behöva det? Har ett par skruvhål på sidan där det sitter en skena, så det borde passa tror jag.

[bild]
Jepp, jag har ett sådant. Det fungerar bra, men det når inte riktigt upp till guds-gåva-till-bandsågsnörden-status.

Det är enkelt att kalibrera anhållet så att det hamnar vinkelrätt mot bordet, och det är även enkelt att ställa in det för att kompensera för drift. Avläsningsstrecket till mätskalan (tänk på att beställa en metrisk) är också enkelt att justera med en liten skruv. Alu-profilen (den blå) är stabil och jag gillar att det finns t-spår i den.

När det gäller fastspänningen av anhållet så funkar det bra avseende stabilitet i fastspänt läge, men tyvärr blir det lite sladdrigt när det inte är fastspänt. Det senare innebär att anhållet kan flytta sig lite när man har flyttat det och spänner åt. Efter ett tag lär man sig att trycka lite lätt med tummen på löparen för att undvika/minimera problemet. Jag har använt "fina" bandsågar med liknande fenomen, så mitt gnäll är kanske obefogat? Men det kunde varit bättre...

Det finns en liten finjusteringsmanick som tillbehör, vilken jag också har. Den fungerar, men jag använde den bara några gånger när anhållet var nymonterat. Det är enkelt att finjustera utan den, och det går snabbare. I min mening kan du lägga de slantarna på något annat.

Jag har för mig att de mått du behöver för att få koll på monteringen finns på Kregs hemsida. Om det är något mått du saknar så hojta till.

Mats Bengtsson skrev:
Hur stort blad du kan köra beror på hur hårt du kan spänna bladet, och hur brett hjul du har. Bredare än lite mindre än hjulet är inte sågen tänkt för. Mattiasp har lagt in en artikel om hur man byter fjädern om resten är starkt nog för att få det lite bredare än så.
Bredden på hjulet är ca 29 mm. Hur märker man att man kan spänna riktigt? Får testa att köpa ett 19 mm och testa.

Mats Bengtsson skrev:
Fråga 2: Som din kork ser ut (urgröpt) kan du troligen inte ha bredare blad än det som nu sitter på utan att byta ut korken.

Fråga 3: Sikta på att ha bladet i mitten på urgröpningen av korken snarare än mitten av hjulet, om de två faktorerna skiljer sig åt.
Hur byter man korken? Vart kan man köpa ny? Vad är skillnaden kork/gummi? Fördel/nackdel med dem? Kan jag byta till gummi?

Mats Bengtsson skrev:
Fråga 4: Det finns både klossar och lagrade mothåll. Din undre är defintivt kloss, så jag gissar det gäller din övre också. Du bör fundera på att byta den undre, men det skall bara ha betydelse när du sågar, inte för bladrörelse utan belastning.
Japp, det är klossar på bägge ställen. Vart kan man köpa nytt i Sverige. Hittade lite olika amerikanska ställen så det skulle väl gå också. Har ca 15x20 mm hål för klossarna.

Redigerat:
bygga_bo skrev:
Jepp, jag har ett sådant. Det fungerar bra, men det når inte riktigt upp till guds-gåva-till-bandsågsnörden-status.

Det är enkelt att kalibrera anhållet så att det hamnar vinkelrätt mot bordet, och det är även enkelt att ställa in det för att kompensera för drift. Avläsningsstrecket till mätskalan (tänk på att beställa en metrisk) är också enkelt att justera med en liten skruv. Alu-profilen (den blå) är stabil och jag gillar att det finns t-spår i den.

När det gäller fastspänningen av anhållet så funkar det bra avseende stabilitet i fastspänt läge, men tyvärr blir det lite sladdrigt när det inte är fastspänt. Det senare innebär att anhållet kan flytta sig lite när man har flyttat det och spänner åt. Efter ett tag lär man sig att trycka lite lätt med tummen på löparen för att undvika/minimera problemet. Jag har använt "fina" bandsågar med liknande fenomen, så mitt gnäll är kanske obefogat? Men det kunde varit bättre...

Det finns en liten finjusteringsmanick som tillbehör, vilken jag också har. Den fungerar, men jag använde den bara några gånger när anhållet var nymonterat. Det är enkelt att finjustera utan den, och det går snabbare. I min mening kan du lägga de slantarna på något annat.

Jag har för mig att de mått du behöver för att få koll på monteringen finns på Kregs hemsida. Om det är något mått du saknar så hojta till.
Ok. Tack för infon! Vart köpte du ditt? Mätte lite på sågen och det känns som att det kan funka, men måste nog borra nya hål i Kregskenan..

Bild på övre mothåll..

ImageUploadedByByggahus.se1344598815.597558.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jackt skrev:
Ok. Tack för infon! Vart köpte du ditt? Mätte lite på sågen och det känns som att det kan funka, men måste nog borra nya hål i Kregskenan..
Jag köpte det på Woodcraft på plats i USA. Det är förmodligen inte lönt att beställa från andra sidan pölen när man räknar in frakt och eventuell tull/moms. Tex Axminster är nog ett vettigare alternativ.

jackt skrev:
...Japp, det är klossar på bägge ställen. Vart kan man köpa nytt i Sverige. Hittade lite olika amerikanska ställen så det skulle väl gå också. Har ca 15x20 mm hål för klossarna.
Var det inte någon här på BH som tillverkat egna klossar genom att såga ut små bitar ur en plastskärbräda från Ikea? Eller är det bara något jag själv gått och funderat på? Hursomhelst borde det funka ur en friktionssynvinkel, men jag lämnar det öppet om plasten fixar värmen som trots allt uppstår.

Nytt gummi i stället för korken på hjulen är nog nödvändigt för att få en riktigt bra såg
den ser ju stabil o bra ut för övrigt ,skillnad på en gjuten o plåt skelett

bygga_bo skrev:
Var det inte någon här på BH som tillverkat egna klossar genom att såga ut små bitar ur en plastskärbräda från Ikea? Eller är det bara något jag själv gått och funderat på? Hursomhelst borde det funka ur en friktionssynvinkel, men jag lämnar det öppet om plasten fixar värmen som trots allt uppstår.
Vad är felet med de i trä som sitter på nu om plast skulle gå att använda? Vad är bäst, verkar vara keramiska som säljs i USA, skulle man kunna hitta/göra dem här i Sverige?

Elkludde skrev:
Nytt gummi i stället för korken på hjulen är nog nödvändigt för att få en riktigt bra såg
den ser ju stabil o bra ut för övrigt ,skillnad på en gjuten o plåt skelett
Japp, hittade några gamla trådar här på Byggahus om hur man kunde sätta på gummi(slang). Får kolla med någon gummiverkstad om de har några spillbitar..

jackt skrev:
Bredden på hjulet är ca 29 mm. Hur märker man att man kan spänna riktigt? Får testa att köpa ett 19 mm och testa.Hur byter man korken? Vart kan man köpa ny? Vad är skillnaden kork/gummi? Fördel/nackdel med dem? Kan jag byta till gummi?Japp, det är klossar på bägge ställen. Vart kan man köpa nytt i Sverige. Hittade lite olika amerikanska ställen så det skulle väl gå också. Har ca 15x20 mm hål för klossarna.
19 mm är 3/4 tum, tar inte mycket till kurvor, och om du klarar hel tum är det bättre. Enda sättet att veta är att hitta en manual, eller en anvisning på sågen. Jag hade chansat på 1 tum bara för att det är så fantastiskt om man kan ha en tum, men varit beredd på att kanske få ge upp när jag spänner det.

Att hitta sådant här annat än på postorder kräver tur, så jag hade letat på amerikanska siter, och när jag hittat något jag trott på försökt hitta det i england för importens skull. Har inte behövt köpa till min, så jag vet inte vilka som har.

--- Mats ---

Behåll träbitarna, fungerar utmärkt.

phl skrev:
Behåll träbitarna, fungerar utmärkt.
Även den som sitter under bordet?
Skall jag såga de övre "raka" i ytterkanten? Spelar det någon roll hur mycket som kommer i kontakt med bladet när det behövs?

Redigerat:
Mats Bengtsson skrev:
19 mm är 3/4 tum, tar inte mycket till kurvor, och om du klarar hel tum är det bättre. Enda sättet att veta är att hitta en manual, eller en anvisning på sågen. Jag hade chansat på 1 tum bara för att det är så fantastiskt om man kan ha en tum, men varit beredd på att kanske få ge upp när jag spänner det.
Ok. Det är samma pris på 19mm och 25mm så det kostar ju inte så mycket att testa.. :)
Är det bara bladspänningen som "påverkas"? Motorn får inte gå tyngre eller något sådant om man använder bredare blad?

jackt skrev:
Vad är felet med de i trä som sitter på nu om plast skulle gå att använda? Vad är bäst, verkar vara keramiska som säljs i USA, skulle man kunna hitta/göra dem här i Sverige?
Jag uppfattade det som att du ville ha något annat än trä eftersom du var inne på att köpa dem (i trä kan man ju göra egna). En viktig egenskap hos klossarna är förstås att hålla friktionen mot klingan så låg som möjligt. Jag antar att friktionen mellan metall och PE-plast är lägre än mellan metall och trä, därav inlägget. Om det har någon praktisk betydelse vet jag dock inte då jag inte har testat.

Sen är det som sagt frågan hur det blir med värmen, men trä är också uselt på att leda värme. Så länge plasten inte smälter/deformeras gissar jag att trä och plast är någorlunda likvärdiga i detta hänseende. Klossarna man kan köpa (tex Cool Blocks) påstås ha goda egenskaper även på denna punkten.

Men sen är det nog också en fråga hur man använder sågen. Värmeproblematiken kan säkert ge sig till känna om man kör långa pass. Personligen har jag i varje fall aldrig upplevt att det blir direkt varmt, men å andra sidan sett försöker jag hålla fingrarna borta från klingan ;)

Tyvärr har jag ingen aning om man kan hitta "köpeklossar" i Sverige. Jag hade provat med trä eller plast först för att se om behovet finns. Det finns ganska många produkter som bara har syftet att fylla tillverkarens plånbok...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.