12 176 läst ·
38 svar
12k läst
38 svar
Bandsåg vs. Cirkelsåg?!
Tack för ett bra och informativt inlägg!
Det är så att det enda jag kan klyva hyfsat med är min cirkelsåg, men den är ju ljusår från optimal och då brukar jag få köra till industrilokalen där det bland annat finns en enorm gjerdesåg med dubbla kap och drygt 25m långt automatiserat anhåll. Där brukar jag klyva mest, men jag använder även skivsågen osv. för klyvning. Resultatet brukar bli så bra så jag kan limma direkt efter sågning, behöver inte hyvla någonting. Sedan kan man ju så klart göra det ännu bättre och hyvla det, men sågning brukar räcka för mig då resultatet ju blir så bra på de maskinerna.
Så av denna anledning började jag forska lite i om jag skulle kunna köpa en bordssåg och klara mig med den. Självklart vill jag även kunna klyva långa brädor och reglar. Och för mig som är van vid industrimaskinerna som är minst sagt stadiga, så kommer det garanterat att kännas klent med bordssågen.
Samtidigt vill jag inte köpa en för stor maskin heller för jag klyver inte sådana extrema mängder att det skulle vara rättfärdigat.
Men då står jag alltså på ruta 0 egentligen, då en vanlig bordssåg förmodligen ej kommer fixa det jag eftersöker.
Om jag nu mot förmodan skulle införskaffa en bordssåg för hemmabruk, känner du till vilken av modellerna i tabellen som jag postade i förra posten, som kommer närmast mina behov? Dvs. rejäl och stadig (för sin storlek) med anhåll som tål det mesta och motor- samt kling upphängningar/anordningar som inte viker sig för lite grövre stycken?
Jag vill helst inte slänga ut mer än 7-8.000 kr om jag beställer utomlands.
Det är så att det enda jag kan klyva hyfsat med är min cirkelsåg, men den är ju ljusår från optimal och då brukar jag få köra till industrilokalen där det bland annat finns en enorm gjerdesåg med dubbla kap och drygt 25m långt automatiserat anhåll. Där brukar jag klyva mest, men jag använder även skivsågen osv. för klyvning. Resultatet brukar bli så bra så jag kan limma direkt efter sågning, behöver inte hyvla någonting. Sedan kan man ju så klart göra det ännu bättre och hyvla det, men sågning brukar räcka för mig då resultatet ju blir så bra på de maskinerna.
Så av denna anledning började jag forska lite i om jag skulle kunna köpa en bordssåg och klara mig med den. Självklart vill jag även kunna klyva långa brädor och reglar. Och för mig som är van vid industrimaskinerna som är minst sagt stadiga, så kommer det garanterat att kännas klent med bordssågen.
Samtidigt vill jag inte köpa en för stor maskin heller för jag klyver inte sådana extrema mängder att det skulle vara rättfärdigat.
Men då står jag alltså på ruta 0 egentligen, då en vanlig bordssåg förmodligen ej kommer fixa det jag eftersöker.
Om jag nu mot förmodan skulle införskaffa en bordssåg för hemmabruk, känner du till vilken av modellerna i tabellen som jag postade i förra posten, som kommer närmast mina behov? Dvs. rejäl och stadig (för sin storlek) med anhåll som tål det mesta och motor- samt kling upphängningar/anordningar som inte viker sig för lite grövre stycken?
Jag vill helst inte slänga ut mer än 7-8.000 kr om jag beställer utomlands.
Jag har med viss framgång använt bordssågen för att göra vändlimmat regelvirke, och då utan att hyvla först. Jag skulle inte försöka mig på den övningen med bandsågen, trots att jag har en hyfsat vältrimmad bandsåg med en riktigt bra klinga. Å andra sidan har jag faktiskt inte testat.
Nu vet jag iofs inte om våra definitioner av "höga krav" är de samma. Alltså jag hade inte tänkt klyva 4" x 8" ek-balkar i tro om att jag bara kan pressa på utan att sågen viker sig en millimeter.pär h skrev:
Jag tänker snarare att jag skall i värsta fall kunna klyva en 3"-plank på kanske max 3 meter, utan att sågen flippar ur och börjar hugga och kasta och ha sig, och så att resultatet ändå blir ett snitt i vinkel mot bordet, samt att den kluvna bredden är densamma hela vägen.
Sedan att snittytan inte får en yta i klass med hyvlat är ju en annan sak, det är ok, bara ytan ändå är jämn och fin.
Jag kommer ju mest att använda den till bitar av storleken 1"x4" eller däromkring med en längd av ca. 1,2-1,5 meter, men vill ju i värsta fall även kunna klyva ek av dimensionen 2"x7" exempelvis.
Är de så vansinnigt klena dessa bordsmodeller? Vad används de till mest egentligen? Typ bara tunna lister eller?
För om jag har mängder med stora balkar att klyva så kör jag till industrilokalen ändå liksom. Men jag vill ju även kunna jobba en del hemma
Det låter intressant. Vad har du för märke / modell av bordssåg? Och klarar den av att klyva dina reglar utan den hoppar och hugger osv? Blir bitarna i vinkel hela vägen med bibehållen klyvbredd hela vägen också? Eller börjar klingan vika sig halvvägs?mattiasp skrev:
För övrigt, att limfoga med sågyta har jag egentligen ingenting emot, bara stycket är i vinkel och snittytan är rak. Jag trycker ändå ihop ordentligt hela vägen med tvingar, så limmet kommer att ta i alla fall. Att man sedan ser en tiondels millimeter limfog mellan bitarna bryr jag mig inte så mycket om då jag inte skall tillverka trähantverk av det slag som kräver total 100% perfektion. Ville bara nämna det så vi pratar om samma saker här
Jag kan klyva bräder upp till 4 meter eller så på min bordssåg efter jag gjorde en outfeed förlängning, det är mest garaget och vad som är bakom som säger stop faktiskt. Men det är inte hyvelkvalitét på sågningen, tror den skulle behöva en liten tune up. Hjälper inte att jag köper de billigaste klingorna jag kan heller, men har haft dyrt som gått sönder så det svider mera. Blir nog att hyvla helt enkelt.
Tillägg, 4 meter är kanske att ta i, kan hända jag behöver hjälp alt. rigga upp extra stöd med rollers då.
Tillägg, 4 meter är kanske att ta i, kan hända jag behöver hjälp alt. rigga upp extra stöd med rollers då.
Redigerat:
Min såg är en Festool CS70 Precisio och klingan heter Panther, som är en klyvklinga för fina klyvsnitt i massivt trä. Du kanske klarar din budget om du hittar en begagnad maskin. Du måste ha det riktiga klyvanhållet om du skall få vettiga resultat. I övrigt använder jag ett lim som heter Polymite för den här typen av arbeten. Det har fördelen av att det har en viss fogfyllning, vilket inte finns hos PVAc-limmerna.Martin_B skrev:
Du går ut ganska hårt med att det måste bli 100% bra. Och då blir det svårt. Nu har du sänkt kraven eller rättare sagt varit tydligare med dina krav. Och då är jag nog ganska säker på att det du tittat på funkar. Angående vilken modell i det segmentet överlåter jag till proffsen som använder den typen av sågar.
Det går utan problem att klyva all möjlig ek i dom flesta dimitioner så länge klingan går i genom halva materialet i dessa små sågar. Handlar bara om rätt klinga och rätt handhavande.
Pär
Det går utan problem att klyva all möjlig ek i dom flesta dimitioner så länge klingan går i genom halva materialet i dessa små sågar. Handlar bara om rätt klinga och rätt handhavande.
Pär
Har själv en Bosch GTS 10XC och kör väldigt mycket Furu-reglar för att det är billigt lärovirke. Klyver relativt ofta 45x120/145 på upp till 3 meter (min lokal begränsar) och det funkar fintfint. Har tyvärr inte tagit mig råd att köpa någon bra klyvklinga utan kör med en ganska enkel från Biltema men den funkar förvånansvärt bra.
Har även köpt på mig en hel del 3" ekstolpar som jag också klyvt till mindre dimensioner och det funkar också bra även om det ibland kan bli lite brännmärken.
Har inte varit med om att jag har bromsat sågen men visst kan man inte mata på eken alltför snabbt.
Någon form av stöd bakom sågen är ett måste för att få ett vettigt resultat. Ett enkelt bord bakom funkar bra men det är förstås bäst om det sitter ihop med sågen på något sätt. Jag har byggt ett sågbord på hjul med T-track för att ansluta till bord och annat bakom. Bordet byggdes främst för att få sågen mer mobil då jag har ont om plats men inkluderade även en förbättread spånhantering då sågens inbyggda funktion för detta lämnar en del övrigt att önska.
Har även köpt på mig en hel del 3" ekstolpar som jag också klyvt till mindre dimensioner och det funkar också bra även om det ibland kan bli lite brännmärken.
Har inte varit med om att jag har bromsat sågen men visst kan man inte mata på eken alltför snabbt.
Någon form av stöd bakom sågen är ett måste för att få ett vettigt resultat. Ett enkelt bord bakom funkar bra men det är förstås bäst om det sitter ihop med sågen på något sätt. Jag har byggt ett sågbord på hjul med T-track för att ansluta till bord och annat bakom. Bordet byggdes främst för att få sågen mer mobil då jag har ont om plats men inkluderade även en förbättread spånhantering då sågens inbyggda funktion för detta lämnar en del övrigt att önska.
Kanoninlägg tack alla!
Utan jag menar snarare att jag är ute efter maskiner som gör 100% bra ifrån sig för det de är ämnade för, och i detta fall exempelvis att klyva.
Och då vill jag inte få halvtaskigt klyvresultat bara för att sågarna är för klent byggda. Med en fin industribänkcirkelsåg, justersåg eller klyvsåg, så kan jag klyva stora bitar av hårda träslag utan att maskinerna ens suckar, utan de klyver snällt igenom styckena och klingan snurrar på helt rakt under hela klyvningen, anhållet sitter också fast som den är inställd utan att rucka på sig.
Och då menar jag att jag är ute efter samma resultat fast i mindre skala, och för mindre arbetsstycken då förstås. Självklart kan jag inte slänga på en 12 meters limträbalk med dimensionen 140x315 eller grövre på en bordssåg för hemmabruk
, det förstår jag ju också. Den hade liksom krossat maskinen
Men nog vill jag kunna klyva mer "normalstora" reglar och dylikt som man kan behöva göra under en renovering/garagebygge osv., men ändå få det lika bra som industrimaskinerna hanterar stora grejer.
Men nu återstår det bara att avgöra vad som är mest lämpligt. Kollar mycket på Makita MLT100 alternativt Makita 2704, men de har "bara" 1500w resp. 1650w input så de kanske inte är så starka. Å andra sidan snurrar de på rätt snabbt med höga varvtal så de kanske orkar med ändå. Dewalt 745 alt. 7491, verkar också intressant, men klingan tar inte så djupt på de som på Makita. Boschen samma sak som Dewalt, intressant men klingan tar inte lika djupt som på Makita där heller.
Angående mina krav så menar jag med "100% bra" inte att jag förväntar mig en klyvyta som motsvarar hyvlat virke, för det förstår jag att det är väldigt svårt att få utan riktigt bra grejer, eller inte ens då egenligen.pär h skrev:
Utan jag menar snarare att jag är ute efter maskiner som gör 100% bra ifrån sig för det de är ämnade för, och i detta fall exempelvis att klyva.
Och då vill jag inte få halvtaskigt klyvresultat bara för att sågarna är för klent byggda. Med en fin industribänkcirkelsåg, justersåg eller klyvsåg, så kan jag klyva stora bitar av hårda träslag utan att maskinerna ens suckar, utan de klyver snällt igenom styckena och klingan snurrar på helt rakt under hela klyvningen, anhållet sitter också fast som den är inställd utan att rucka på sig.
Och då menar jag att jag är ute efter samma resultat fast i mindre skala, och för mindre arbetsstycken då förstås. Självklart kan jag inte slänga på en 12 meters limträbalk med dimensionen 140x315 eller grövre på en bordssåg för hemmabruk
Men nu återstår det bara att avgöra vad som är mest lämpligt. Kollar mycket på Makita MLT100 alternativt Makita 2704, men de har "bara" 1500w resp. 1650w input så de kanske inte är så starka. Å andra sidan snurrar de på rätt snabbt med höga varvtal så de kanske orkar med ändå. Dewalt 745 alt. 7491, verkar också intressant, men klingan tar inte så djupt på de som på Makita. Boschen samma sak som Dewalt, intressant men klingan tar inte lika djupt som på Makita där heller.
Ohh, det var då ett saftigt pris på den Feston. Nära 18 papp. ...något utanför min budget för en bordssåg jamattiasp skrev:
Nä jag får återgå till att titta på Dewalt, Makita eller blå Bosch... , och kanske även Metabo, de har några större modeller som är billiga, fast de kanske är lite mer för grovsågning än precision.
Ska det bara klyvas utan finesser och det inte är krav på enfas tror jag en inca major slår de där sågarna på fingrarna. Stark trefasmotor dock något omständig om det ska sågas vinklade snitt. Liten reservation för anhållet (som jag inte vet hur det är), men ett nytt skulle funka bra på den sågen. Max såghöjd 80mm med 250 klinga, då kan du dock inte sänka klingan helt ner i bordet.
http://www.blocket.se/ostergotland/Inca_bordssag_56375030.htm?ca=23&w=3
Anhålluppgradering, om det behövs http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade
http://www.blocket.se/ostergotland/Inca_bordssag_56375030.htm?ca=23&w=3
Anhålluppgradering, om det behövs http://www.axminster.co.uk/axminster-rip-fence-upgrade
Tittade på den annonsen igår faktiskt och blev lite sugen. Men sedan började jag fundera lite och trefas blir ju klart lite bökigt. Då får jag ordna till något uttag i huset också samt även förlängningskabel med mera. Det är ju klart väldigt smidigt att bara kunna plugga in i ett vanligt uttag. Kan ju alltid sätta 13A säkring om motorn kräver det, men trefas blir bökigare.
Såg även dessa annonser:
Inca:
http://www.blocket.se/skaraborg/INCA_banksag_56099476.htm?ca=20&w=3
Luna:
http://www.blocket.se/stockholm/Bordcirkelsag_vinklingsbar_56353599.htm?ca=20&w=3
Men de är ju trefas de också.
Däremot ser de ju klart mer gedigna ut än dagens "plastmaskiner"
...gillar gjutjärn, aluminium osv. för då är det oftast väldigt stadigt också.
Att inte kunna såga i valfri vinkel på ett smidigt sätt är ju klart ett minus. På Lunan kan man tydligen tilta bordet, kanske går på de andra också?
Såg även dessa annonser:
Inca:
http://www.blocket.se/skaraborg/INCA_banksag_56099476.htm?ca=20&w=3
Luna:
http://www.blocket.se/stockholm/Bordcirkelsag_vinklingsbar_56353599.htm?ca=20&w=3
Men de är ju trefas de också.
Däremot ser de ju klart mer gedigna ut än dagens "plastmaskiner"
Att inte kunna såga i valfri vinkel på ett smidigt sätt är ju klart ett minus. På Lunan kan man tydligen tilta bordet, kanske går på de andra också?
Det är samma maskin (Inca såldes av Luna därav förvirringen) och bordet vinklas på den modellen, det är det som är omständigt. Klart smidigare att vinkla klingan.
Jag hade nog hållt mig kylig ett tag, gick bla en cs70 för 4000 på blocket förra veckan och en sån här http://www.blocket.se/varmland/Cirkelsag_56141550.htm?ca=23&w=3 för 2000 (!) häromdagen. Dammsug blocket så ofta du ian så dyker klippen upp till slut.
Jag hade nog hållt mig kylig ett tag, gick bla en cs70 för 4000 på blocket förra veckan och en sån här http://www.blocket.se/varmland/Cirkelsag_56141550.htm?ca=23&w=3 för 2000 (!) häromdagen. Dammsug blocket så ofta du ian så dyker klippen upp till slut.