Sågbladet till bandsågen behöver bytas, dock går hjulet enbart att höjas. När jag sänker händer ingenting. Har provat knacka försiktigt med hammare och sprayat WD-40 men inget funkar. Den höjer sig hackigt också när jag vrider på hjulet. Vad kan jag göra?

• Gilla
Johan Flygare
  • Laddar…
Jag skulle gissa att det har samlats trädamm och skit och tjocknad smörja i spåren så det går tungt. Man brukar behöva ta isär mekanismen en gång vart 60-onde år eller så och putsa upp allting.
Samtidigt kan du kontrollera att mekanismen är oskadd. posta fler bilder så löser vi det tillsammans.

• Gilla
trycklös
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag skulle gissa att det har samlats trädamm och skit och tjocknad smörja i spåren så det går tungt. Man brukar behöva ta isär mekanismen en gång vart 60-onde år eller så och putsa upp allting.
Samtidigt kan du kontrollera att mekanismen är oskadd. posta fler bilder så löser vi det tillsammans.
Hej! Tusen tack för ditt svar, ja det var nog som du sa att det samlats lite skit. Nu är den loss 😃
Lösningen blev att lossa på de tre stora skruvarna lite, rycka till i hjulet så lossnade det. Den satt fast likt en byrålåda, nu glider den fint upp och ner, och jag kan jobba vidare med min karm 😅

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Smörj ordentligt med olja. Med tanke på framtiden lönar det sig att plocka sönder och putsa ur och smörja mekanismen någon gång när du har tid. Annars är risken stor att den skär ihop eller tar fast igen. Det är en sån där typisk syssla som man kan göra när det är elavbrott eller när en kund inte kan bestämma sig så man får en ofrivillig dag väntetid.
Sågen skall ju hänga med tills dina barnbarn hamnar på ålderdomshem så det lönar sig att underhålla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.