Hej

Nu är kabeln bytt till en 6m lång 5g kabel så jordfelsbrytaren inte får spunk. Har även plockat isär hela maskinen, rengjort och skruvat ihop med nytt blad.

Justerade in bladet så det gick med tänderna utan för gummit på hjulen helt utan bladstyrningar. Justerade sedan in bladstyrningarna så dom nästan nuddar bladet. Dock var de nedre bladstyrningarna tidigare justerade så dom tryckte bladet i mot centrum av sågen (ca 3mm) vilket resulterat i att dom är slitna i lite fel vinkel.
Vid testkörning sågar den parallellt med anhållet inom ett par tiondelar utan drift. Så det är jag nöjd med.

Några funderingar som uppstod.
Det verkar som bladet ”ormar” sig vilket ger en väldigt grov yta. Spelar ingen större roll vilken matningshastighet jag har. Närbild på en handhållen träbit med märkliga sågspår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träyta nära en vit, strukturerad yta och en svart, perforerad kant. Närgräns, oklart objekt.
Skapa konto

Vad skulle detta kunna bero på?
Bladspänning för låg?
Kassa gummin? (dom är torra och spruckna)
Felaktigt justerade bladstyrninar?

Ser även att kullagren sitter just skumt placerade enligt mig.
Detta tycker jag känns vettigt. Bladet i ingrepp på lagrets ytterring.
Maskindelar närbild, verktygshållare, mätdon, industriellt, teknisk utrustning, precision, metallbearbetning.
Skapa konto

Hör tycker jag det känns som bladet är i ingrepp alldeles för nära centrum på lagret.
Bandsågblad närbild med fokus på styrlager, markerat med röd cirkel. Sågen är avstannad.
Skapa konto

Hur ser det ut på era sågar för jag tycker inte det verkar vara justerbart.

Rickard.
Jag reagerade också på min att jag tyckte lagret kändes fel men jag smörjde upp mina lager och efter det funkar dom exakt som förväntat och jag har inga problem så jag antar dom visste vad dom sysslade med när dom designade maskinen.

Jag vet inte varför det blir så vågigt för dig, med ett vasst blad får jag bättre snitt än så helt utan bladstyrning. En bra film när du sågar kanske kan hjälpa en att komma på något?

Vill du kosta på nya gummin rekomendera jag varmt dessa. https://buchhaupt.de/p/2x-bandage-belagband-fuer-inca-bandsaege-inca-euro-260

Ska ta en film lite senare.

Provade med en hårdare bladspänning. Påverkade inte ett dugg.
Dock är jag ju utanför skalan på ett 1874 långt blad.
Nu har jag bytt till ett gammalt blad och då är snittet jämt och fint. Det gamla bladet är 10 brett med fler tänder. Det nya 12 brett med 4tpi.
Kan dock se att bägge bladen vandrar lite i djupled. Fram och tillbaka kanske en mm. Dvs vandrar lite på hjulen som även ser ut att vobbla lite.

Angående kullagerna så sitter dom väl excentriskt på axlarna så om du snurrar axeln flyttas kullagret i sidled?

Rickard.
Ola C Ola C skrev:
Angående kullagerna så sitter dom väl excentriskt på axlarna så om du snurrar axeln flyttas kullagret i sidled?
Nä det tror jag inte, axeln har en fräst platt sida där stoppskruven ska trycka mot. Jag har inte provat men det känns fel om det skulle vara så.

Till TS låter lite som att du har löst problemet redan då felet verkar vara bladet, min vandrar också litegrann fram och tillbaka men det är väldigt lite nu jämfört med innan jag bytte gummin. Nållagren till övre hjulet är också en sak att se över.

Redigerat:
Rickard. Rickard. skrev:
Nä det tror jag inte, axeln har en fräst platt sida där stoppskruven ska trycka mot. Jag har inte provat men det känns fel om det skulle vara så.

Till TS låter lite som att du har löst problemet redan då felet verkar vara bladet, min vandrar också litegrann fram och tillbaka men det är väldigt lite nu jämfört med innan jag bytte gummin. Nållagren till övre hjulet är också en sak att se över.
Då mindes jag fel, var ett par år sen jag hade en sån såg nu.

Rickard.
Ola C Ola C skrev:
Då mindes jag fel, var ett par år sen jag hade en sån såg nu.
Det kanske borde ha varit så ;)

Såhär ser det ut på min

• Närbild på motorcykelns hjulupphängning och bromsar, med smuts och slitagedetaljer synliga.
    Skapa konto
  • Bandsåg närbild, klinga, guidehjul, bordsverkstad, grönt skydd, träbearbetningsverktyg, ingen person synlig.
    Skapa konto
Jo. Det blir nog att byta gummin. Nållagren känns ok när jag snuttar på hjulen i obelastat läge.
Har konstaterat att problemet är som störst i mjukt trä när man sågar med fiberriktningen. Kör jag i ek eller tvärs fibrerna så minskar problemet. Tycker även att tänderna är väldigt mycket skränkta på bladet som wobblar.

Film som visar bladets beteende.
Denna är med det fintandade bladet. Men beteendet är det samma med bägge bladen. Bara effekten av det som varierar.

Denna visar ett snitt med det nya grovtandadd bladet.

Om hjulen är konkava kan man testa lägga bandet längre bak på hjulet, precis bakom centrum på övre hjulet med mitten av bladet. Sen finns det kanske en risk att hjulen inte är helt balanserade eller runda ?

Rickard. Rickard. skrev:
Det kanske borde ha varit så ;)
@Ola C, du minns rätt, precis så är det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.