D
Låset till min balkongdörr har pajat. Jag kan snurra handtaget men piggen drar inte in sig. Dörren är stängd och låst.

Vad gör man i dessa lägen?

En balkongdörr med ett demonterat lås och synliga skruvhål mot en bakgrund med utsikt över en balkong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

är det en hyreslägenhet felanmäl
är det en brf så kolla vem som har ansvar för dörren föreningen eller du
det går inte att vrida runt med en större skruvmejsel ?

D
Det är en Brf och enligt stadgarna är det mitt ansvar.

Sätter jag in en stor skruvmejsel och vrider så snurrar plasten därinne.

Slitet låshus med en rund, urborrad cylinder och skruvhål i en dörr.
Skapa konto

Är handtagsroddaren av plast?
Det enklaste är att ringa efter en låssmed.
Om inget händer så pumpas det ofta en springa mellan dörr och karm och därefter knackar man upp spanjoletten med ett lämpligt verktyg.
Ibland kan man göra bedömning på plats att välja andra metoder för att få upp dörren.

D
Handtagsroddaren är det den svarta biten på bilden som sitter inne i kistan, isf är den av plast.

D
Jag funderar på att karva/borra lite i karmen och därefter skriva bort blecket (som sattes dit efter ett inbrott). Karmen kan jag återställa med kemiskt trä.

D
Trasig dörrkarm och slitna delar med handskrivna pilar och anteckningar som pekar ut skador.
Skapa konto

Jag kunde lirka upp vårat lås. En som med en bordskniv tryckte ock lirkade på låskolvarna på utsidan och en som stod och lirkade i låset som du försökt.

Jag undrar vad det är för spanjolett då det är plast samt sitter ett bleck i handtagshöjd som det i regel inte gör med en riktig spanjolett.
Sitter det endast ett enklare tätningslås istället för en spanjolett?

D
Ja det är bara ett enkelt lås med en låspigg.

Spanjolett här väl med fler piggar uppe nere mitten typ.

Då hade jag borrat ett hål i tätningslåset i hålet för handtagssprinten och påverkat mekanismen med en lämplig mejsel.

D
Du menar borra bort plasten här?

Närbild av ett hål i vägg med markerad kant och frågetecken, antyder fråga om borrning.
Skapa konto

Bry dig inte om plasten utan det plasten påverkar.
Det man vill komma åt ligger i låshuset och lite beroende på vad du har för verktyg så går det att borra på olika sätt.

D
Jag antar att det blir flera borrhål med en typ 8mm metallborr därefter försöka pilla ut innanmätet i låshuset.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.