Hej!

Dottern kommer få sovrummet i vår lägenhet där balkongen finns. Hon är stor nog för att kunna få upp barnspärren (över handtaget), men vi är inte jättesugna på att hon och hennes kompisar får något infall att gå ut och stöka på balkongen. Jag ringde till ett låsföretag och det lät som att det skulle bli en rätt dyr historia att byta till ett handtag med nyckellås. Så min fråga till er som kan detta, går det att på något sätt permanent låsa balkongen (men man ska såklart kunna låsa upp den om vi i ett senare läge vill ha tillgång till den/ när hon har blivit lite äldre)?
Någon som har något bra förslag?

Tack på förhand :)

• Handtag på balkongdörr med barnspärr i vit lägenhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Balkongdörrhandtag med barnspärr installerad ovanför handtaget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D duskolokin skrev:
Hej!

Dottern kommer få sovrummet i vår lägenhet där balkongen finns. Hon är stor nog för att kunna få upp barnspärren (över handtaget), men vi är inte jättesugna på att hon och hennes kompisar får något infall att gå ut och stöka på balkongen. Jag ringde till ett låsföretag och det lät som att det skulle bli en rätt dyr historia att byta till ett handtag med nyckellås. Så min fråga till er som kan detta, går det att på något sätt permanent låsa balkongen (men man ska såklart kunna låsa upp den om vi i ett senare läge vill ha tillgång till den/ när hon har blivit lite äldre)?
Någon som har något bra förslag?

Tack på förhand :)
Kan ni inte skruva bort handtaget bara - om ni inte använder balkongen i nuläget förstås?
Så får ni skurva dit det när hon blivit äldre ? :)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kan ni inte skruva bort handtaget bara - om ni inte använder balkongen i nuläget förstås?
Så får ni skurva dit det när hon blivit äldre ? :)
Ja det lät ju smart (och smidigt!)
Men en kanske dum fråga, hur gör man när handtaget är väck? Finns det någon slags bricka man täcker hålet som blir kvar med?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D duskolokin skrev:
Ja det lät ju smart (och smidigt!)
Men en kanske dum fråga, hur gör man när handtaget är väck? Finns det någon slags bricka man täcker hålet som blir kvar med?
Troligen blir det bara ett fyrkantshål kvar, borde itne gå rakt igenom, men det beror på konstruktionen.
Är det en nödutgång är det förstås dumt att skruva bort, eller låsa, men annars kan du ju prova iaf - verkar bara vara två skruvar :)

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
Köp ett låssbart handtag och montera det själva så blir det inte så kostsamt.
Beroende på dörr kan det ibland behövas att fyrkantspinnen kapas i rätt längd annars bör det passa rakt av.
Handtag BG293 som länkas ovanför är ett prisvärt alternativ och om du har ett låsbart handtag så blir det lättare att bara låsa upp om ni behöver öppna dörren än om handtaget är bortmonterat och du har en Täckbricka 823 som måste skruvas bort.

Du kan även montera bricka FIX 1857T samt handtag FIX 51 så kan du öppna vid behov men tänk på att det även är möjligt att öppna med en stor skruvmejsel eller liknande.
Det går att använda Trekanttapp 56 samt Trekantnyckel 145.
Något som ofta monteras i vissa miljöer där de inte ska kunna öppna men det inte finns krav på låsning är Säkerhetsanordning 805 som kan öppnas med Trekanthandtag 811.

• Gilla
redarn och 1 till
  • Laddar…
T tergo skrev:
verkar lite dumt att ta bort handtaget, kan vara bra att ha om det skulle börja brinna
Ja jag skulle fundera både en och två gånger innan jag spärrar en potentiell flyktväg.

Välkommen till forumet!

• Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Tack så jättemycket för er svar!
Ja, efter att ha funderat några vändor så slutar det nog med att jag låter handtaget vara. Kanske att vi monterar på en sån barnspärr bara så att dörren fortfarande går att öppna.
Tack så mycket för ert engagemang!

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.