Jag har en "träbalk" nere i krypgrunden på fritidshuset som "släppt" enligt bild. Jag vet inte hur det gått till eftersom jag inte ägde fastigheten när det skett.
Som ni ser på bilderna så sitter det 2-3 spikar i glipan som mäter 3-4 cm.
Min fråga är hur man på smidigast och enklast sätt löser detta själv?
Tror ni man man bygga upp med några betongblock först för att komma upp från marknivå och sedan använda domkraft (en eller två stycken) för att trycka upp nederdelen mot den övre igen så att de går samman?
Sedan behöver man väl kanske förstärka med ny spik eller kanske en stor skruv då befintliga spikar uppenbarligen inte klarat att hålla emot?
Hur hade ni gjort?
Som ni ser på bilderna så sitter det 2-3 spikar i glipan som mäter 3-4 cm.
Min fråga är hur man på smidigast och enklast sätt löser detta själv?
Tror ni man man bygga upp med några betongblock först för att komma upp från marknivå och sedan använda domkraft (en eller två stycken) för att trycka upp nederdelen mot den övre igen så att de går samman?
Sedan behöver man väl kanske förstärka med ny spik eller kanske en stor skruv då befintliga spikar uppenbarligen inte klarat att hålla emot?
Hur hade ni gjort?
Tack för input!S Screew skrev:
Ja, skruv som håller emot bättre hade kanske varit att föredra.
Med bygga upp ett stöd så menar du att först med hjälp av domkraft få ihop glipan och sedan bygga upp betongblock eller liknande som håller emot?
Japp ungefär så tänkte jag. Man kan säkert skruva dit en regel längs med den som förstärkning också. Det bör bli styvare och så finns möjlighet att skruva med flera skruvarB BRATO073 skrev:
Tack!S Screew skrev:
Jag är ingen snickare direkt som kanske framgår
Men tänker att jag borde kunna lösa detta själv.
Tror du att det kan bli problem när man höjer domkraften dvs att glipan får svårt att gå ihop?
Kanske behöver man sätta ett par skruvtvingar som man justerar parallellt med att man höjer domkraften?
Tänkte jag skulle vara så förberedd som möjligt då fritidshuset ligger 2 timmar bort
Fulttåligt PU-lim, ett gäng starka tvingar och ett gäng 6mm grova och långa skruv så ska det nog vara lugnt.
Vill det inte ihop med tvingarna så får man hjälpa till med en domkraft.
Vill det inte ihop med tvingarna så får man hjälpa till med en domkraft.
Redigerat:
Jag skulle som du säger använda domkraft för att lyfta ihop sprickan.
Skruvlimma med expanderande polyuretan lim och ett antal M8 franska träskruv med brickor, det finns fyrkants brickor i tjockare material i bygghandeln, inte vanliga maskin brickor i typ 1,2mm gods.
Eftersom svärfar alltid beskyller mig för att överarbeta saker hade jag grävt en grop och gjutit en plint som stöd så han fick något att reta mig för.
Skruvlimma med expanderande polyuretan lim och ett antal M8 franska träskruv med brickor, det finns fyrkants brickor i tjockare material i bygghandeln, inte vanliga maskin brickor i typ 1,2mm gods.
Eftersom svärfar alltid beskyller mig för att överarbeta saker hade jag grävt en grop och gjutit en plint som stöd så han fick något att reta mig för.
Produkter som diskuteras: "franska träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
En stämp.
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Alt en regel tex 45x120 som du kapar ngt för lång och slår på plats, borde göra att glipan går ihop och du får ett stöd.
(Ställ den på en regel som ligger på platten alt en betongplatta)
https://stallningsprodukter.se/stam...MItLrB-q3b7wIVGBF7Ch0msgWSEAQYASABEgKCwfD_BwE
Alt en regel tex 45x120 som du kapar ngt för lång och slår på plats, borde göra att glipan går ihop och du får ett stöd.
(Ställ den på en regel som ligger på platten alt en betongplatta)
Vet inte vad en tving klarar att generera, 100kg är nog inte helt fel?
En hydraulisk domkraft av billigare modell 1.5 ton.
Det är svårt att utifrån bilderna bedöma dimensionen på bjälkarna, men jag misstänker att det krävs mer än ett par hundra kg för att knäcka en.
En hydraulisk domkraft av billigare modell 1.5 ton.
Det är svårt att utifrån bilderna bedöma dimensionen på bjälkarna, men jag misstänker att det krävs mer än ett par hundra kg för att knäcka en.
Vanlig garagedomkraft så trycker du säkert upp den. Ev lim, spikplåt på sidorna.
Det allra bäst är nog ett enkelt/kraftigt stöd under balken mot backen. En tjockare trädgårdsplatta eller platt sten mot backen sen en träregel, bit av en stock eller annan lagom långt stödben och sen en lämpligt tjock träbit/remsa för att fylla upp det sista. Ser ju lätt ut att krypa in och finjustera i efterhand om det skulle sätta sig efter något år.
Det allra bäst är nog ett enkelt/kraftigt stöd under balken mot backen. En tjockare trädgårdsplatta eller platt sten mot backen sen en träregel, bit av en stock eller annan lagom långt stödben och sen en lämpligt tjock träbit/remsa för att fylla upp det sista. Ser ju lätt ut att krypa in och finjustera i efterhand om det skulle sätta sig efter något år.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Fast frågan är hur tanken var från början..........man kan ju inte skarva sådär utan stöd neråt åtminstone någonstans. Nu ser det ju ut att hänga i luften bara och då bär det inget, knappt sig själv.
S Stefan1972 skrev:
Precis, det kan man undra. Inget under skarven som bär. Så det är väl så att man bör få till ett stöd under skarven.Var det så du menade?S Stefan1972 skrev:
Enklast och billigaste lösning som väl borde fungera är att man bygger upp ett stöd med block av något slag och finjusterar med regel och smalare träbit?
Det borde väl kunna hålla bra tänker jag?
Mitt största huvudbry är nog om glipan kommer gå ihop endast genom att underifrån hissa med domkraft.
Ja, du tänker att domkraft nog är nödvändigt för tyngdens skull? Inte enbart jobba med tvingar?ARJU skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Alltså inte bara skarven......Vad är det för konstruktion? Vad bär det för nåt? Man ser ju en bärlina bära iväg hitåt bakåt också mot fotografen och vad står den på? Bärlinan åt vänster, vad står den på? Allt verkar ju bara hänga i luften? Att det har gått isär är alltså inte det minsta konstigt.
Ska du trycka tillbaks det där så använder du domkrafter. Du får knappast ihop och upp det där med nån tving. Allt ska väl upp nån dm som det ser ut...
Ska du trycka tillbaks det där så använder du domkrafter. Du får knappast ihop och upp det där med nån tving. Allt ska väl upp nån dm som det ser ut...
Man kan köpa en 10t domkraft på Biltema för 279:-, det lär klara av att trycka upp och ihop det där och lite till.
Om jag finge komma med ytterligare en lösning så vore det genomgående bult eller gängstång med mutter och bricka på ovan- och undersida. Tryck ihop, borra, montera, avlasta, håll tummarna.
Om jag finge komma med ytterligare en lösning så vore det genomgående bult eller gängstång med mutter och bricka på ovan- och undersida. Tryck ihop, borra, montera, avlasta, håll tummarna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden