Hej

Finns något bra tankesätt när man ska justera in förjusteringen på golvvärmen. Den är nu enligt LK-s beräkning men skulle vilja få lite jämnare temperatur i hela källaren (säg 20C) och 22C i gillestugan. Har rumstermostater men alla står fortsatt helt öppna.

Jag kan ju på måfå strypa tvättstugan och gästrummet säg 0,5 varv vardera men då får väl alla de andra rummen ökat flöde motsvarade 1 helt varv så att säga?

Ska man ändra fler samtidigt eller bara ändra en och vänta 24h innan man justerar nästa rum?

Hur mycket ska man ändra, är det alltid 0,5 varv eller så lite som 0,25 varv?

• Tabell som visar framledning, returtemperatur och delta för olika rum i en källare, inklusive gästrum och tvättstuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planlösning visar golvvärmesystem med cirkulation och teknisk information som systemtemp, flöde och tryckfall för olika kretsar i källarvåning.
    Skapa konto
Jag höll på länge och försökte trimma in systemet här, men behoven varierar en del med yttertemperatur och solbestrålning som inte fullt ut går att trimma med värmekurvan och rumsbehoven. Försökte köra utan termostat reglering en tid. Blev inte bra förrän jag bytte rumsreglersystem från Roth med stor hysteres till Danfoss Icon med termostater och uppkoppling som arbetar med PID reglering. Nu är det rätt temperatur och termometern ser fastklistrad ut.

PFO PFO skrev:
Jag höll på länge och försökte trimma in systemet här, men behoven varierar en del med yttertemperatur och solbestrålning som inte fullt ut går att trimma med värmekurvan och rumsbehoven. Försökte köra utan termostat reglering en tid. Blev inte bra förrän jag bytte rumsreglersystem från Roth med stor hysteres till Danfoss Icon med termostater och uppkoppling som arbetar med PID reglering. Nu är det rätt temperatur och termometern ser fastklistrad ut.
Detta är i en källare så har inte de problemen som tur är. Väldigt stabilt över tid och vid olika ytter väder och vind.

Jag har LKs nya Arc men är ju vanliga termostater och ställdon.

• Gränssnitt för LK-termostater i källare och tillbyggnad med temperaturer för olika rum.
    Skapa konto
Du kan justera så lite som 0,01 varv (om du lyckas vrida så lite).

Ingjuten golvvärme är väldigt trögt system så du kan behöva vänta några dygn mellan justeringarna.

Hade börjat med att strypa 1:1 och 1:5.

Demmpa Demmpa skrev:
Du kan justera så lite som 0,01 varv (om du lyckas vrida så lite).

Ingjuten golvvärme är väldigt trögt system så du kan behöva vänta några dygn mellan justeringarna.

Hade börjat med att strypa 1:1 och 1:5.
Yes gör så men ska jag samtidigt öppna motsvarande varv på 1:4a och 1:4b om det är där jag vill ha mer värme? Annars delar väl alla slingor på det extra flöde som skapas när jag stryper 1:1 och 1:5?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.