Har en Tibber Pulse tillsammans med min ChargeAmps Aura dubbelladdbox, och har därför märkt att jag ligger strax över gränsen för huvudsäkringen under korta stunder nu på vintertid.

Huvudsäkringen är på 20A, men kommer bytas till 25A.

Kartlade därför vad varje fas har för prylar som belastar hårt/alltid är på (självklart finns det massor med eluttag och belysning utspritt över faserna).

Nedan är maxbelastning från varje produkt:

L1
Mikrovågsugn - 5,3a
Element garage - 4,3a
Diskmaskin - 8-10a
Kyl/frys - 1a
Vinkyl - 0,6a
Plugin-Hybrid - 9,5a

L2

Ugn - 16a
Torkskåp - 6,5a

L3

Tvättmaskin - 10a

Som ni ser så är L1 problemfasen just nu, i och med att plugin-hybrid endast laddar på en fas och det blir alltid L1. Tror dock att man kan ändra fasordning i ChargeAmps webbgränssnitt för att lura den. Går att välja på L1,L2,L3 (RST), L1,L3,L2 (RTS), L2,L1,L3 (SRT), L2,L3,L1 (STR), L3,L1,L2 (TRS), L3,L2,L1(TSR).

Det laddas även en elbil, men detta sker då över alla 3 faser.

Tänkte flytta en eller två belastare från L1.
Vad rekommenderar ni?

Killgissar att både torkskåp och tvättmaskin finns i tvättstugan.
Så jag hade kört dem på L3
Sen flyttat micron från L1->L2.

Tycker det borde vara en enkel operation att börja med.

K Klass0n skrev:
Killgissar att både torkskåp och tvättmaskin finns i tvättstugan.
Så jag hade kört dem på L3
Sen flyttat micron från L1->L2.

Tycker det borde vara en enkel operation att börja med.
Stämmer att torkskåp och tvättmaskin är i tvättstugan.

Låter vettigt. Ska jag behålla laddboxens fasinställningar då, så att plugin-hybriden laddar på L1 fortfarande?

J joasag skrev:
Stämmer att torkskåp och tvättmaskin är i tvättstugan.

Låter vettigt. Ska jag behålla laddboxens fasinställningar då, så att plugin-hybriden laddar på L1 fortfarande?
Fast innan du flyttar nåt kan du väl bara testa att köra hybridladdningen från L3?
Jag tyckte spontant det låg mycket på L1 av saker man kan vilja använda samtidigt. Men det måste ju inte vara ett problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.