Ska installera ett spabad med en tekniklåda.
Ska även upp belysning till altan. Det hade passat bra om denna matning också gick via teknikådan.
Hade även varit bra med ett extra uttag inne i tekniklådan.

Badet vill ha två enfas 16A - en till huvudvärmaren/huvudkortet och en till slavvärmaren.

Mellan central och tekniklåda finns det ett tomt gult kabelskyddsrör.

Kan man dra ut en 5G2,5 mm² i röret som kopplas på L1, L2 och L3 från centralen och sedan delas upp/märks i gruppschemat:
(L1) Spabad huvudvärmare
(L2) Spabad slavvärmare
(L3) Belysning altan + uttag tekniklåda

Där L1 och L2 går via en säkerhetsbrytare märkt Spabad.

Då blir det ju inte en trefasgrupp och då antar jag att det inte är ok?
Behövs det två kablar då (dvs. man kallar Spabadet för en tvåfasgrupp och lägger resten för sig)?
Får dessa gå i samma kabelskyddsrör?

Klart det funkar, det är ju så man gör.

Ingen skillnad mot att ha separat häll och ugn kopplad på exakt samma sätt, med ett extra uttag till exempelvis micro som delas med ugnen.

D Dilato skrev:
Klart det funkar, det är ju så man gör.

Ingen skillnad mot att ha separat häll och ugn kopplad på exakt samma sätt, med ett extra uttag till exempelvis micro som delas med ugnen.
Tänkte väl att man inte fick blanda olika grupper i samma kabel hur som helst, men toppen om det är ok!

Kan detta läggas på tre 1-poliga minibrytare då? Två 16A och en 10A.

V viriol skrev:
Jag hade satt en 3 x 16A

G GoGetLost skrev:
Jag hade satt en 3 x 16A
Då behövs det 2,5 mm² längs hela altanen för belysningen, vilket känns lite overkill.

Kan du inte sätta en liten undercentral vid badet med en egen säkring för badet och en säkring för uttag/belysning?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ja, det kanske får bli så.

Eller om jag drar ut två kablar ändå. De får väl samsas i samma kabelskyddsrör?

V viriol skrev:
Ska installera ett spabad med en tekniklåda.
Ska även upp belysning till altan. Det hade passat bra om denna matning också gick via teknikådan.
Normalt bör man dra fram två gruppledningar för detta. Förr var det mer eller mindre ett krav att inte blanda belysning och högeffektförbrukare på samma gruppledning. Detta tror jag främst var för att undvika synligt spänningsfall i belysningen.

Men att idag nalla lite ström till belysning från denna ledning ser jag som ok.
V viriol skrev:
Hade även varit bra med ett extra uttag inne i tekniklådan.
Men där kom det, en litet uttag också :) Nu blir det betydligt mer tveksamt och förutsätter att spabadet lämnar en fas ledig, vilket ditt visserligen gör.
V viriol skrev:
Kan man dra ut en 5G2,5 mm² i röret som kopplas på L1, L2 och L3 från centralen och sedan delas upp/märks i gruppschemat:
(L1) Spabad huvudvärmare
(L2) Spabad slavvärmare
(L3) Belysning altan + uttag tekniklåda
Nej, det är en (1) trefasgrupp som bör märkas med spabad+belysning+uttag. Hur den delas upp mellan faserna har inte med centralen att göra.
V viriol skrev:
Nej, det ska vara en trepolig dvärg.
V viriol skrev:
Tänkte väl att man inte fick blanda olika grupper i samma kabel hur som helst, men toppen om det är ok!
Det är visserligen är tillåtet men man gör inte så utan riktigt starka skäl.
V viriol skrev:
Där L1 och L2 går via en säkerhetsbrytare märkt Spabad.
Du bör dra fram alla tre faser till brytaren. Spabadet styr hur många som används. Ett annat spabad kanske använder alla tre.

Men du kan här välja vid anslutningen så att belysning och uttag hamnar på den fas som spabadet inte använder.
V viriol skrev:
Då behövs det 2,5 mm² längs hela altanen för belysningen, vilket känns lite overkill.
Om 16A-säkringen i centralen fortfarande skyddar en 1.5 mm² ledning så får du gå ned till denna area på altanen. Din ledning kan i vilket fall behöva kontrolleras, vilket du kan göra med https://dim.elektropop.se.

En bättre lösning än 1 trefasgrupp är antingen två gruppledningar eller en liten elcentral på altanen.
V viriol skrev:
Eller om jag drar ut två kablar ändå. De får väl samsas i samma kabelskyddsrör?
Ja.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Normalt bör man dra fram två gruppledningar för detta. Förr var det mer eller mindre ett krav att inte blanda belysning och högeffektförbrukare på samma gruppledning. Detta tror jag främst var för att undvika synligt spänningsfall i belysningen.

Men att idag nalla lite ström till belysning från denna ledning ser jag som ok.

Men där kom det, en litet uttag också :) Nu blir det betydligt mer tveksamt och förutsätter att spabadet lämnar en fas ledig, vilket ditt visserligen gör.

Nej, det är en (1) trefasgrupp som bör märkas med spabad+belysning+uttag. Hur den delas upp mellan faserna har inte med centralen att göra.

Nej, det ska vara en trepolig dvärg.

Det är visserligen är tillåtet men man gör inte så utan riktigt starka skäl.

Du bör dra fram alla tre faser till brytaren. Spabadet styr hur många som används. Ett annat spabad kanske använder alla tre.

Men du kan här välja vid anslutningen så att belysning och uttag hamnar på den fas som spabadet inte använder.

Om 16A-säkringen i centralen fortfarande skyddar en 1.5 mm² ledning så får du gå ned till denna area på altanen. Din ledning kan i vilket fall behöva kontrolleras, vilket du kan göra med [länk].

En bättre lösning än 1 trefasgrupp är antingen två gruppledningar eller en liten elcentral på altanen.

Ja.
Stort tack för utförligt svar!

Efter svaren tänker jag att det får bli en 3-polig 16A dvärg i matande central som får mata en undercentral i tekniklådan, så att jag kan nyttja JFB i matande central. Endast huvudbrytare i undercentralen.

Hur blir det då med spabadet? Bör det vara en 2-polig 16A dvärg från undercentral eller två 1-poliga?

Sedan 5G2,5 mm2 till säkerhetsbrytaren och därifrån utgrenat L1 till masterenheten och L2 till slaveenheten för spabadet.

Eller bör man undvika "undercentral" med 16A matning iom. att spabadet också avsäkras med 16A i undercentralen? Och sätta en "riktig" central istället, parallellt med den matande. Då behöver jag plötsligt jordfelsbrytare också... Ville ju ha detta kompakt :)

Du behöver väl inte säkerhetsbrytare om du har separata säkringar i undercentralen?

Du kan ju också välja att ansluta badet via ett CEE uttag, då är det enkelt att koppla loss hela badet, det är säkerhetsbrytare på riktigt

Hur du än gör måste väl kabeln mellan centralen och undercentralen skyddas med säkringar.

V viriol skrev:
Efter svaren tänker jag att det får bli en 3-polig 16A dvärg i matande central som får mata en undercentral i tekniklådan, så att jag kan nyttja JFB i matande central. Endast huvudbrytare i undercentralen.
Bra
V viriol skrev:
Hur blir det då med spabadet? Bör det vara en 2-polig 16A dvärg från undercentral eller två 1-poliga?
Tvåpolig (eller trepoligt). Alla flerfasförbrukare bör ha ett flerpoligt skydd för att ge bästa skydd.
V viriol skrev:
Sedan 5G2,5 mm2 till säkerhetsbrytaren och därifrån utgrenat L1 till masterenheten och L2 till slaveenheten för spabadet.
Ja
V viriol skrev:
Eller bör man undvika "undercentral" med 16A matning iom. att spabadet också avsäkras med 16A i undercentralen? Och sätta en "riktig" central istället, parallellt med den matande. Då behöver jag plötsligt jordfelsbrytare också... Ville ju ha detta kompakt :)
Ja, en huvudcentral är ett alternativ, men kanske inte värt mödan i detta fall.
Det blir lite fånigt med flera skydd med samma märkström efter varandra, men det där med selektivitet i bostäder är något som är svårt att uppnå i vilket fall, speciellt när det blandas smältsäkring och dvärg.

Tack!

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Tvåpolig (eller trepoligt). Alla flerfasförbrukare bör ha ett flerpoligt skydd för att ge bästa skydd.
Gäller detta även när det bara är 230V inblandat?
Spabadet vill alltså ha två enfasmatningar, en till huvudvärmaren/huvudkortet och en till slavvärmaren.
Inser att jag nog varit otydlig med den informationen (om det spelar någon roll).

Jag tänker just att det kanske vore behändigt i framtida felsökningssyfte att kunna köra huvudvärmaren och slavvärmaren på varsin dvärg. Vad jag förstått ska man t.ex. kunna köra endast huvudvärmaren för sig.

V viriol skrev:
Jag tänker just att det kanske vore behändigt i framtida felsökningssyfte att kunna köra huvudvärmaren och slavvärmaren på varsin dvärg. Vad jag förstått ska man t.ex. kunna köra endast huvudvärmaren för sig.
Om säkringen löser är det ju kortslutning, det är enkelt att felsöka.

Redigerat:
  • Gilla
viriol
  • Laddar…
Ja, normalt, men kanske är inte spabad normala idag, liksom spisar och annat...
Om inget annat sägs så är det 1 produkt med 1 matning, en eller flera faser.

Om man utifrån vill kunna styra de två faserna så ska det göras i en utrustning som hör till badet, inte med säkringarna i centralen!

Det kan t.ex finnas två individuella strömbrytare efter den allpoliga säkerhetsbrytaren. Men dessa borde hellre vara inbyggda i badet.

• Gilla
viriol
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.