Mikael_L
Jag antar att den heter ELDON LB340.

johamarc-HB.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Hur har det gått, har någon hört av sig som skrotat ut någon gammal central och tagit tillvara på en HB?
 
Alternativet är att ta bort den och ersätta den med en normcentral hb som placeras i en kapsling ihop med jordfelsrytaren. Finns det inte jordfelsbrytare så kan det läge att förse centrlen med en sådan.

Har inte huvudbrytare tvångsbrytande kontakter?? Eller det gällde kanske inte på 70 talet.
 
Redigerat:
hsd
Det verkar vara någon fekoppling
pillra inte i detta själv utan anlit en elektriker ,han hittar felet på nån timme och ingen råkar ut för skada
 
Om brytaren har problem med att bryta alla faser. Då är det bättre att koppla bort den helt eftersom nuvarande felfunktion är en säkerhetsrisk.
 
hsd
Förmodligen korskoppling mellan centralerna, typiskt hemmapufel som kan vara farligt
 
hsd skrev:
Förmodligen korskoppling mellan centralerna, typiskt hemmapufel som kan vara farligt
Har du inte läst tråden? TS har rett ut vad det berodde på.
 
hsd
GK100 skrev:
Har du inte läst tråden? TS har rett ut vad det berodde på.
den utredningen stämmer inte ,läs Din ellära
TS får inte ens lyfta på locket till centralen
brytaren är standard och finns att köpa , däremot så ser manöverspaken kanske lite annorlunda ut
 
Mikael_L
hsd skrev:
TS får inte ens lyfta på locket till centralen
Och vad har det med felet att göra?
Att du vet mer om den centralen?

hsd skrev:
brytaren är standard och finns att köpa , däremot så ser manöverspaken kanske lite annorlunda ut
har du något e-nummer?


På detta forum försöker vi hjälpa varandra.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
hsd skrev:
den utredningen stämmer inte ,läs Din ellära
Kan du utveckla lite, vad är det som inte stämmer i utredningen?

Jag kan iofs tycka att det inte framgår detaljerat exakt hur TS kommit fram till att brytaren är felaktig. Men indiciemässigt stämmer det bra med de observerade fenomenen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
O
hsd skrev:
den utredningen stämmer inte ,läs Din ellära
TS får inte ens lyfta på locket till centralen
brytaren är standard och finns att köpa , däremot så ser manöverspaken kanske lite annorlunda ut
Du verkar vara väldigt duktig på el! Som kan så enkelt utan att ha besökt TS konstatera att denna har fel.... Imponerande! Hur går du till väga när du felsöker så här via distans?
 
Det som är "enklast och billigast" är att sätta en 25A säkerhetsbrytare som huvudbrytare klots emot centralkåpan. Brytaren kostar några hundralappar, någon meter MK/RK några tior, en timme plus resa.
Ps
Det finns "grejer" så att man kan byta/ersätta g:a huvudbrytare men jag har inga nr i huvudet så den som vill kan ju leta.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.