Men visst får man ha OSB i väggen om man har våtrumsmatta? Vad blir skillnaden?

Åsa.. Som du skriver kan jag hänga med. Men om man har reglar som man ska med kotlingar och förstärker med osb skiva med våtrumskiva utanför.(alltså det finns så mycket reglar så man skulle kunna sätta våtrumskivan direkt på reglarna (cc30) Har ni på If nåt emot det då? Osb på detta är för att försäkra sig att det finns att skruva i om man vill ha upp nåt lätt. Givetvis använder man silicon när man sätter skruv. Som en annan skrev, kommer det igenom fukt som skulle kunna få osb skivan att ändra form så är skadan redan skedd.

P
Åsa76 skrev:
Okej jag menade inte trärgllarna som sitter i husstommen, men att sätta upp fler för att montera möbler o sådant är det ok? Det är ju träbaserat?
Ja det är ok. Fortfarande så gäller "förbudet" endast träbaserade skivmaterial på grund av att dom är fuktkänsligare än oförädlat virke.

Om man då reglar med plankor sklle det vara ok, men inte att sätta en osb? Sätter man plankorna tätt så är det ju reglar men inte skiva?
Nej, det är inte ok. Lika lite som att klä en lättvägg med råspont.

Åsa76 skrev:
Anledningen till att osb inte tillåts är tydligen enligt BBV inte baserat på fuktkänslighet hútan att om man har en skiva i ställer för regel så får eventuellt skruvhål ingen botten och kan inte tätas ordentligt.

Det är inte att det är fuktkänsligt och kan mögla.

Svar på denna fråga från BBV:
"Poängen är att infästningar alltid skall göras i fast konstruktion, t.ex. regler, aldrig i skivmaterial. För att kunna täta skruvhål ordentligt måste hålet ha en botten. Det får inte gå rätt igenom."
Och hur löd frågan? Jag gissar på någonting i stil med; Hur ska man kunna sätta upp saker i badrummet om man inte får ha OSB/Plywood/spån bakom våtrumsskivan?

Ditt resonemang kring orsaken bakom förbudet haltar, eftersom du inte får ha träbaserade skivor även om du kortlar och skruvar i en fast konstruktion.
Träskivorna har hittills använts av två anledningar; dels för att det blir lättare att skruva upp saker, men även för att uppnå rätt böjstyvhet på en c600-regling.
Alla som har sett en fuktskadad spånskiva förstår dock varför det inte är någon bra idé att ha det bakom våtrumsskivan.

Åsa76 skrev:
Jag påstår inte att jag vet allt om detta
Ehh...jo;
Åsa76 skrev:
Tro mig jag har blivit utbildad till 100% av IF

men tycker det lät lite nedlåtande av dig att påstå att jag inte visste att osb är en träskiva............
Det har jag aldrig påstått. Jag förtydligade att reglerna förbjuder träbaserade skivor och inte träbaserade material, som du skrev. Du trodde ju uppenbarligen att det inte var tillåtet med träreglar, eller hur?

Min tåd handlar inte om balkarna i huset utan om osb skivorna som massor av företag använder sig av. Jag kan säga me d100% säkerhet att osb är träbaserat och inte godkänt.
Det framgick inte speciellt tydligt av din frågeställning där det enda rätta sättet att bygga skulle vara "med "stålreglar" bakom våtrumsskivan".

P
Rikard Ågren skrev:
Men visst får man ha OSB i väggen om man har våtrumsmatta? Vad blir skillnaden?
Skillnaden är att det är två olika branschregler för plast och keramik. Man kan tycka si eller så om dessa, men i slutändan så är det ju bara att gilla läget.

Självklart, men det är ju lite intressant att GVK inte har kravet att skruven ska bottna?

P
Jo, det har dom. Infästningar ska utföras i massiv konstruktion.

Jo jag påstår att IF sagt att om man har anlitat ett behörigt företag sakll man inte ha osb i väggen för den är trräbaserad. DET har IF utbildat mig 100% på.

Stålreglar hade jag uppfattat från Jon på forument som jag trodde kunde detta. Vi har i någon tidigar tråd diskuterat det där jag frågade om han använde stål då jag inte trodde att många gjorde det där han svarade att han ansåg det oseriöst av behöriga firmor att inte rätta sig 100% efter reglarna, och ja. Han reglade upp med stål.

Men det verkar inte vara fallet, trä reglar bverkar ju gå bra. Vilket då inte är riktigt i linje med att anledningen är fuktkänslighet.

Frågan jag sdkrev till bbv handlade om man var tvungen att regla upp med stål eller vad som var anledningen till att träbaserat aterial vads förbjudet?

Inte specifikt om möbler, utan om tex plyfa eller osb.

Jag trodde inta att man fick sätta tätta med träregler som en skiva nej, utan var då tvungen att använda stål för infästningar. DÄREMOT så behöver man ju inte riva sin befintliga trä vägg om man bor i trä hus så självfallet finns det träregler, mmen inte de som krävs för VVS, Duschstång, möbler mm.

Redigerat:
Ett förtydligande, jag jobba rinte på IF utan har haft badrumsskador (flera) där IF varit involverade. En av skadorna är nu i tingsrätten där vi o IF sammarbetar - eller de levererar intyg o protokoll på vår skada. Så jag har lärt mig en hel del pga kadereglerares kunskap.

generellt så tycker ajg det verkar som att försäkringsbolag är mer inlästa på vad BBV egentligen menar än hantverkarna själva.

ACME, jag tror eventuellt oxå at tförsäkringsbolag vill hitta anledningar till att inte betala ut och då kanske övertolkar en del BBV regler.....men va fasiken. Du har jobbat i 18 år, jag är disputerad forskare och anser mig välgit läskunnig och har lätt aatt förstå saker - om inte ens sådana kan förstå hur ett badrum skall byggas, hur skall då "Berra" 23 år och plattsättare förstå? Det finns säkert flera behöriga "Berra".

Redigerat:
P
Jag skulle vilja påstå att Jon är synnerligen kompetent när det gäller badrumsbyggnation, och jag tror fortfarande att ni har missförstått varandra i frågan. Länk till tråden?
Man skapar ju inte någon vidare massiv konstruktion med en plåtregel som har 0,5 mm godstjocklek.

En spånskiva som blir fuktig kan svälla tiotals procent, vilket virke inte gör. När virket sedan har torkat är dom tekniska egenskaperna intakta, men spånskivan har blivit spröd och tappat sin ursprungliga bärighet. En orsak till detta är limmet som används vid tillverkningen, och därför godkänns reglar men inte skivor. Jag hade en 40 minuter lång diskussion med Jochum på BKR häromdagen där vi diskuterade bl.a. detta.

Det är nog bara enstaka personer på bolagen som har järnkoll på vad som gäller. Jag jobbade med försäkringsskador under mina första 15 år i branschen och dom flesta skadereglerarna hade bara "lagom" koll.
Därmed inte sagt att hantverkarna är bättre. Några är det, men majoriteten har förvånansvärt dålig koll på vad som gäller -både när det kommer till branschregler och allmänt om byggnation. Det hänger nog mycket på hur vetgirig man är som person..
Att någon har fått behörighet innebär att dom är aktiva som plattsättare, har gått tre kurser och klarat två skriftliga prov, samt ansökt om behörighet och betalat sina avgifter till BKR.
BKR lär däremot inte ut det grundläggande byggandet som t.ex. det denna tråd handlar om -det förväntas man kunna som yrkesman.

Det ligger under tråden " osb i badrum" men jon ha rfaktiskt svarat att han använder trä o stål, men jag tolkade det då som att träet satt i väggen och han sätter stål. Det är nog inte så då utan att man kottlar med trä extra utan problem.

Men det är ju faktiskt lite konstit ändå. Om det nu inte beror på skruvdjup utan fuktkänslighet trots att det är bakom tätskikt. Varför skulle en oimpregnerad trä balk kaklara sig bättre än osb?

Att de förbjöd gips var ju lite pga att en viss typ av mögelsvamp som var hälsoskadlig trivdes extra på den pappen. men trä som trä.......det lär inte vara någon mögel skillnad.

Det är ju bekymmer samt detta. men generrellt är jag väldigt glad över försäkringsbolagens ställningstagande att om man har ett nytt BBV intyg från en behörig firma så gäller försäkringen. För, som jag tidigare nämt, va har anlitat två olika firmor det senaste året för två olka badrum - ett på nedre o ett på övre plan. Och en hel del saker blev uppenbarligen INTE enligt BBV trots ett korrekt inty goch att vi checkat deras behöreigets nummer tex med BBV.

Båda firmorna har byggt med OSB. Den ena har skruvat ENBART i osbn inga kottlingar. fallet blev inte ok i ett badrum. Vi fick reklammera tätaskikt pga att mira duken hade stoora luftbubblor i det ena (stora alltså säker flera dm x dm). Inga armeringsnät trots badrum över 10 kvm..........purusbrunnen var i ett badrum ett litet helvete pga att ahantverkaren först inte ens förankrade den undertill - sen toig det honom 3 veckor att luska ut HUR man skall göra med Purus plattan .......

Nåja, summa summarum så var min initiala tråd tänkt att jag var intresserad av hur andra behöriga företag är generellt. Var det så att vi hade megaotur, hade en från Stockholm o en från Uppsala. Eller är det vanligt att de går kursen, tar mer betalt o sen skiter i det fullkomligt? Jag förstår också att det finns undantag. Men nu när jag kollat runt så verkar det vara mer än få som inte bygger rätt.

Fast folk på detta forum är nog mest hemmapulare och anlitar inte BBV behöriga företag.

Redigerat:
Jag tycker att Åsas inlägg med ganska stor tydlighet beskriver värdet av denna behörighet. Det är ett diplom som man betalar dyrt för, och som egentligen inte säger något om det faktiska utförandet.

Jag undrar hur man bottar en skruv i en plåtregel?

Ja, eller hur. Jag vet inte. Kanske man då skall ha både stål o trä? Fast absoult int eskiva då? Eller är det helt plödsligt bättre med fuktkänsligt trä?

Apprentice skrev:
Jag undrar hur man bottar en skruv i en plåtregel?
Den var klockren! :D:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.