Hej.
I sommras gjorde vi om mitt badrum (gjorde allt själva) tog ut den gamla plastmattan från golv och väggar och la in dubbelgips, primer, tätskikt 1 & 2. Och la klinkers och kakel så långt är allt ok men tyvärr så fick vi inte ordning på fallet.
Byggde upp alldeles för lite för att fallet ska vara ok, just nu rinner vattnet tillbax till fd avloppet (där det nu inte sitter ngt golvbrunn längre)
Han hörn dusch med golvlister så vattnet stannar där i men det blir alltid liggandes en pöl där inne oxå.
Har tyvärr oxå en glasbetong vägg så det är inte "bara" att bryta upp golvet och börja om!
Funderar nu på om man kan bara bryta upp golvet i duschhörnan och sänka det där alt bygga bra fall där???
Det är inte blött i det hörnet där den fd golvbrunnen fanns men man kan ju inte se hur det ser ut under klinkersen.
Eller är det ett bättre alt att sättan in en dusch kabin???

Oj :o Ja OM du bryter upp golvet någonstans måste du göra om HELA golvet - tätskiktet på golvet är det absolut viktigaste och måste vara helt tätt! Det blir ju även svårt att få tätt med väggen så jag tror inte på denna idé, för att få det absolut bra är du i princip tvungen att göra om hela badrummet...

Om du är helt säker på att nuvarande konstruktion är OK (tätskikt) så gör det ju inget att det ligger lite vattenpölar här/där. Du har väl golvvärme som torkar upp?

nej... jag har ingen golvvärme där inne men ca 26-28 grader med hjälp av element. Då är det kanske bäst ändå att bara låta det vara???
Hur blir det om jag lägger plattor på de nuvarande plattorna, måste det tätskiktas mellan igen????

Hur blir det om jag lägger plattor på de nuvarande plattorna, måste det tätskiktas mellan igen????
Jag tror inte att du måste tätskikta igen. Detta kan vara en bra ide att få bra fall på golvet igen.

Ja, det är ju ingen katastrof som väntar om allt är Ok nu, så investera i en gummiraka och slabba inte i onödan ;)

Aldrig dubbla tätskikt (någonstans)!

ok...då avvaktar jag istället. Tätskiktet är mycket noggrant satt....höll nog på med tätskikt ett i över 12 timmar på en yta av ca 20 kvm (väggar och golv)

Tack för dina svar!

Du kan spackla nytt fall på klinkersen om du har ett snabbhärdande fix typ P 4 från mapei sedan lägger du ett nytt golv med samma fix men du måste rengöra golvet ordentligt innan. Det är samma om man tröttnar på sitt klinkergolv eller kakel så kan man piffa upp med ett nytt på det gamla förutsatt att man vet att tätskiktet är ok.

caradan skrev:
Hej.
I sommras gjorde vi om mitt badrum (gjorde allt själva) tog ut den gamla plastmattan från golv och väggar och la in dubbelgips, primer, tätskikt 1 & 2. Och la klinkers och kakel så långt är allt ok men tyvärr så fick vi inte ordning på fallet.
Byggde upp alldeles för lite för att fallet ska vara ok, just nu rinner vattnet tillbax till fd avloppet (där det nu inte sitter ngt golvbrunn längre)
Han hörn dusch med golvlister så vattnet stannar där i men det blir alltid liggandes en pöl där inne oxå.
Har tyvärr oxå en glasbetong vägg så det är inte "bara" att bryta upp golvet och börja om!
Funderar nu på om man kan bara bryta upp golvet i duschhörnan och sänka det där alt bygga bra fall där???
Det är inte blött i det hörnet där den fd golvbrunnen fanns men man kan ju inte se hur det ser ut under klinkersen.
Eller är det ett bättre alt att sättan in en dusch kabin???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.