Alternativ 2 är naturligtvis bäst.

Vad gäller flytten av elen låter det som att tätningen är fullständigt oacceptabel. Vad är det för genomföring till badkaret, kommer det ut rör eller slang ur väggen till en utanpåliggande kopplingsdosa?

Dosan sitter i sovrummet på andra sidan väggen sen är det borrat rakt igenom väggen så flexiröret kan komma ut i badrummet, det är juh detta hålet de lagat med "boten" . Hällde på vatten på bakfallet nu, när jag dragit bort vattnet så kryper nytt vatten upp ur fogarna vilket får mig att tro att det står vatten under(efter att ha läst igenom denna tråd), hur blir det då att lägga ett lager ovanpå? Sen tänker jag på mitt badkar, hur blir hållfastheten på det nya kakellagret?

Okej. Då har de definitivt inte kunnat få till en tillfredsställande tätning. Jag hade begärt att de rev upp och gjorde om, tveklöst.

Att det står vatten under plattorna gör som sagt ingenting, det gör det alltid, även med korrekt fall. Hållfastheten påverkas inte heller. Men om du får dem att göra om väggarna så blir ju även golvet omgjort.

Beklämmande att läsa om ytterligare en som råkat ut för inkompetenta idioter till byggare.

jag antar att du förstod att den "bot" var samma tätskicktsduk?

Nej, det förstod jag inte. De plockade alltså ner plattorna, skrapade noggrannt rent från fix, satte dit en bit duk, och satte upp nya plattor igen? Hur gjorde de med den nya genomföringen?

De plockade bort den gamla plattan och skrapade bort och satte en fyrkantig tätskiktsbit över det hålet i tätskiktet som var för röret sen dit med nya plattan. Sen satte de dit röret i andra ändan av väggen som den skulle vara från början, antar att det är ok som säkert det var på andra sidan bara att det var fel sida. de flyttade oxå dosan i sovrummet så den kom i andra ändan.

Och de lyfta bort plattorna och satte manschett på den nya genomföringen också?

Jag tycker inte att det är acceptabelt med skarvar i tätskikt i den våta zonen av badrummet, det är så pass svårt att få det att bli helt tätt. Men rent juridiskt har ni nog svårt att kräva att de gör om.

Jag hoppas de satte manschett på den nya genomföringen, jag var inte hemma då och kunde inte kolla.

Ok, så denna lagning får vi acceptera, då är det bara att vi ska kräva nytt lager kakel pga av bakfall då, det bär emot, nytt ska vara nytt!

det var värre än jag trodde att skaffa nytt hus :(

Vad jag inte begriper är varför det inte säkert går att skarva tätskiktet på väggen med stor överlappning när golvet och den nedre plattraden av väggen rivs ner. Även i en vanligt duschutrymme är det väl ingen som låter väggen bli fullständigt dyblöt utan ser till att hålla vattenstrålen riktad mot golvet. Visst blir det stänk på väggen men inga sådana vattenmängder som golvet belastas med. Med god ventilation borde väggen och fogen hinna torka ut mellan duschtillfällena eftersom inget vatten ”står” på väggen som det gör på golvet i bakfallet.

Med vänlig hälsning/Tigersågen

Dels är det svårt att skarva i och med att det befintliga tätskiktet är täckt med fix. Detta fix är oerhört svårt att få bort helt, och kan då fungera som ett kapillärt skikt som suger in vatten mellan det nya och gamla tätskiktet, i överlappet. Risken är också stor att man råkar göra hål på det befintliga tätskiktet när man skrapar bort fixet. Ligger detta hål precis i utkanten av där man skrapat så är risken väldigt stor för läckage.

Sedan förstår jag inte alls hur du menar, klart väggen blir dyblöt när man duschar. Och detta vatten sugs väldigt snabbt in genom fogarna och blöter upp fixet bakom plattorna. Det tar ungefär två minuter för vatten att sugas in genom en fog, och en kvart innan fixet är genomfuktat bakom en normalstor platta. Slutar man sedan duscha helt tar det flera månader innan fixet torkat. I praktiken är det alltså alltid fullständigt dyblött bakom plattorna både på vägg och golv i de våta delarna av rummet.

OK, även om fixet går att ta bort med mycket stark syra är det säkert minst lika arbetskrävande som att riva hela väggen och börja om från början. Risken är väl också att man mekaniskt kan skada tätskiktet även om det skulle hålla för syran.

Vad jag menar är att man ska duscha försiktigt och aldrig låta strålen direkt träffa väggen, men det kanske är lättare sagt än gjort. Själv har jag våtrumstapet och ibland vill man spola väggen för att göra rent.

Med vänlig hälsning/Tigersågen

Hej!

De tog alltså bara bort en platta 25x40 hos mig, där bakom var det en blå duk (tätskiktet?)som de satt en 10x10cm stor lapp(samma blåa duk) över, däröver hade de strukit nån blåaktig sörja, såg ut som tapetklister, sen fick det vara så ett dygn innan han satte dit plattan.

Tänkte på det där när man lägger på ett extra lager klinker, blir det mycket extra jobb när man renoverar.

Anledning till att jag är så noggrann och vill få detta så bra som möjligt är för att jag inte kan göra något själv och betalt stora summor för huset, känns inte kul att stå där med en renovering om 3-4 år.

Tigersågen, väggen blir blöt när man duschar, oavsett om strålen träffar väggen eller inte. Hur mycket man än försöker så kan man inte påverka det faktum att det blir dyblött bakom plattorna, och det finns ingen anledning att göra det heller, det är tätskiktet som ska vara tätt, inte keramiken.

Bambi, det är jättetråkigt att det har strulat för dig. Tyvärr går det inte att veta om de har lyckats med sin lagning eller inte. Dock är de ansvariga för sitt arbete i tio år, och om de har slarvat kommer nog konsekvenserna synas innan dess. Om det nu skulle gå så illa får man hoppas att firman finns kvar, eller att de har en försäkring som täcker även efter att firman lagts ner. Men mang blir lite orolig när det rör sig om ett företag som uppenbarligen inte ens orkar ta fram vattenpasset när de flytspacklat, om den attityden genomsyrar arbetet så är det inte bra.

Ett extra lager keramik påverkar inte arbetet vid renovering nämnvärt. Lite mer att bära ut bara.

Hej!

Tack för att du orkar Jon :)

Entreprenören är en av de största vi har så vi får hoppas de är kvar!

Förresten så är det ingen manschett till elflexiröret, de la någon genomskinlig silikon av nåt slag, inte så mjuk som mjukfog.

Jag får sova på saken och ta nya tag i morgon.

God natt
Bambi

Hej!

Då har jag funderat lite. Då ni anser att man inte kan begära att de gör om badrummet pga lagningen av tätskikt i duschhörnan och det det nyborrade hålet för elen. Kan man begöra förlängd garantitid eller rimlig kompensation som täcker sådana här skador?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.