Nej, självklart. Och självklart ska man aldrig bygga badrum med bakfall, men jag vill mest föra fram åsikten att detta inte är fullt så allvarligt som man ibland hör folk uttrycka. Det anses som sagt att man inte kan kräva att en entreprenör gör om badrummet om ett sådant fel gjorts, utan det räcker med spackling och nya plattor ovanpå (och då får man heller inget stående vatten, om man hårddrar det).

K
Nja... jag är nog inte villig att hålla med :) Vilken överraskning va? ;)
Eftersom det är i duschhörnet så är det ju vattnet som fallet neråt bakom plattorna ner i golvvinkeln som sen ska följa fallet till brunnen som blir stående på tätskiktet i hörnet om det är ett bakfall där. Jag anser ju då inte att ett nytt lager klinker löser mer än det ev. estetiska och praktiskt att man slipper skrapa.

Alltså, fixet under plattorna är ju i praktiken mättat med vatten hela tiden, det hinner inte torka upp ett dugg mellan duscharna. Enda skillnaden jag kan se är att med stående vatten kommer det dessutom utövas ett visst tryck på tätskiktet, och detta skulle säkert kunna vara ett problem om det rörde sig om ett djupare skikt än några millimeter. Grejen är att med så lite vatten som det rör sig om i ett sådant här fall så är trycket fullständigt försumbart. Lägger man sedan ett nytt lager spackel, keramik och fix ovanpå så kommer allt vatten vara uppsuget i detta material, och då har vi en situation som är i princip identisk med om man har två lager plattor på ett tätskikt som har fall.

Eller finns det någon annan skillnad än trycket mellan stående vatten och det mättade fixet som jag missar?

K
jon_h skrev:
Grejen är att med så lite vatten som det rör sig om i ett sådant här fall så är trycket fullständigt försumbart. Lägger man sedan ett nytt lager spackel, keramik och fix ovanpå så kommer allt vatten vara uppsuget i detta material, och då har vi en situation som är i princip identisk med om man har två lager plattor på ett tätskikt som har fall.
Jag talar inte om vattentryck, som jag skrev redan i början, utan stående vatten... pöl...
Nåja... så det du säger nu är egentligen att ett bakfall kan åtgärdas genom att endast lägga nytt klinker. Oavsett hur många lager klinker du lägger på varann så söker sig vattnet neråt, enligt tyngdlagen genom fogarna. Det tar bara mycket längre tid. Tillslut når det botten och där ligger tätskiktet i bakfall och vattnet blir stående. Ända sättet att stoppa vattnet att nå tätskiktet är att lägga ett till och då är man också ute och cyklar :)

Såja... vi kommer nog inte vidare mycket längre än så. Vi är av olika åsikt och lär så förbli.
Hade vi diskuterat detta för ca 1.5 år sen så hade jag nog hållt med dig ;)

Jo, men vad är då den fysikaliska skillnaden mellan stående vatten och vatten uppsuget i fixet, om inte tryckskillnad? Finns det någon annan skillnad?

Och för ett och ett halvt år sedan hade jag hållit med dig.. :)

Edit: Till och med för ett halvår sedan, vilket du kan se i den här tråden. Det var när jag funderat och forskat lite mer som jag nyanserade min åsikt.

Jag säger att ha klinkers och kakel i badrummets duschutrymme är som att spela roulett.
Har man otur med hantverkare eller eget utfört arbete och tvingas göra om arbetet då är det inte roligt längre. Kostnaderna för att göra om rusar väl snabbt iväg uppåt 100 000 kronor. Det som oroar mig är att man inte har koll på hur tättskiktet mår under klinkers och kakelplattor. Har man en våtrumsmatta har man iaf en sportslig chans att upptäcka och åtgärda skador innan dessa blir alltför allvarliga. Har tättskiktet skador kommer man att upptäcka detta först när angränsade rum har drabbats av allvarliga skador.

Mitt förslag är att istället använda duschkabin. Det finns båda vackra sådana och med bra funktioner som ångbastu och massagestrålar. Jag är varken tillverkare eller återförsäljare av duschkabiner om nu någon skulle tro detta :).

Med vänlig hälsning/Tigersågen

Usch, det skulle bli så väldig trångt med en duschkabin i mitt lilla badrum :(

jon_h, du skrev i tidigare inlägg:
"Bakfall är naturligtvis allvarligt om det är på ett sådant sätt att vattnet kan ta sig under plattorna hela vägen till dörr eller så, men inte om det bara är lokalt. "

Eftersom det rinner mot dörren i mitt fall, ändrar det din bedömning och isåfall varför?
Klipper lite från mitt eget inlägg:
"Hmm, nu rinner ju visserligen vattnet mot dörren ovanpå plattorna, men jag brukar dra fram gummiskrapan innan det når fram. Vet ej hur långt det når om man lät det rinna, eller hur långt det når under plattorna.
Tröskeln är höjd från golvet ca en cm och hänger alltså fritt i luften över badrumsgolvet, och under är det draget en silikonfog, det är även någon slags duk eller väv som går upp en cm från golv och ligger bakom silikonfogen."

För övrigt, vad är en "normal" renoveringskostnad för ett litet badrum, och hur fördelas den på olika arbeten ungefär? Jobbig fråga, jag vet, men jag är nöjd med en grov uppskattning mellan tumme och pekfinger.
Jag återkommer med exakta rumsmått när jag är hemma ikväll om det hjälper.

Detta måste göras antar jag, fyll gärna på med det jag missar:
Nedmontering av skåp / toa (borde jag kunna fixa själv)
Plocka ner rördragning och duscharmatur. (fixa själv)
Rivning av befintlig kakel/klinker (går väl också att fixa tror jag, vad behövs?)
Underlagsrengöring vägg och golv? (vad krävs?)
Bila golv?
Spackla fall
Nytt tätskikt.
Kakel / klinkers, fogning
Montera upp inventarier igen, borra hål och täta dem.
Vad är arbetskostnaden för dessa moment tro?

Materialkostnad, tänker mig något vettigt standardkakel / klinkers, sen blir det väl lite fog och silikon...
Vad kan det gå på för material på en höft?

Jag menar att om man skulle hälla så mycket vatten att det till slut börjar rinna ner i brunnen ändå, när svackan liksom är fylld, om det då även har stigit så att det är i närheten av dörren är det allvarligare. Där är det sannolikt att anslutningen inte är perfekt, om man riskerar att vatten läcker ner i konstruktionen. Om å andra sidan svackan fylls och vattnet sedan rinner ner i golvbrunnen utan att komma i närheten av dörren anser jag att det inte är lika allvarligt.

Arbetskostnaden skulle på en höft gå på mellan 30 000 och 50 000 kronor, beroende på vad det är för underlag och hur stort badrummet är.

Tack för svaret jon_h!
Jag har som sagt inte låtit det rinna så långt innan jag tar fram gummiskrapan, men det blir en ganska stor pöl om man bara låter vara. Som det är nu så drar jag ut duschslangen så långt jag kan och duschar över brunnen, ändå hamnar vattnet i bakfallet och börjar rinna iväg ut över golvet.

Vad är arbets- och materialkostnad för att fixa fall på golvet och lägga nytt tätskikt enbart?
Om lösningen med att skarva tätskikt är förkastlig vore det kanske bättre att göra om väggrna också, kan ju bli en kompromiss med säljaren om hur kostnaden ska fördelas i så fall.

Jag avråder starkt från att skarva tätskikt i de våta delarna av rummet. River man upp golvet så ska väggarna åka också.

Jag menar att en tänkbar kompromiss kan vara att säljaren får stå för KOSTNADEN för att spackla upp golvet och lägga tätskikt, medan jag i så fall kanske får ta kostnaden för att sätta nytt kakel på väggarna.

Detta beror ju lite på om hans förslag om skarvning skulle anses som "skälig åtgärd" rent juridiskt. Då kanse jag har svårt att kräva ersättning för hela jobbet, men jag vill ju fortfarande göra det riktigt. Antar att jag får stå för resterande arbetskostad själv då.

Därav min fråga om kostnad enbart för golv och tätskikt. Jag tycker själv att det låter vanskligt att "skarva" och undviker nog helst att bygga in ett nytt fel i mitt badrum...

Aha, då hänger jag med. Om vi pratar bara om rivning av golvet, spackling, tätskiktsmontering och plattsättning så kanske det ligger runt 12-15 000 eller så. Lite material på det såklart.

Låter 20 000 för arbete + material som en vettig siffra?
Jag antar att det bara är plattsättnng för golv du räknar med?

Vad tillkommer då för resten tro?

(En gissning på badrumsstorlek är kanske 2,4 * 1,6 meter)

Edit: Nu har jag mätt. Rummet är 1,9 * 1,5 meter. Bara i min fantasi trodde jag det var mer än två meter långt...)

Något sådant ja, mycket grovt räknat, bara för golvet. Sedan kanske ytterligare 50 000 i material plus jobb för resten, igen oerhört grovt räknat. Det kan ju hända att rör måste dras om, och annat jobbigt.

Hej!

Hoppas det är Ok att jag lånar din tråd lite shike00.

Jag har köpt nytt hus där jag ska ha badkar inträtt mellan två väggar 180cm brett, så bara en långsida av badkaret är ut mot resten av badrummmet. Precis utanför denna långsida har jag bakfall på 5-6st 30x30cm plattor så det blir en pöl utanför handfatet.

Badrummet är på ca 1,8x2,7m och uppvärmning är vattenburen handukstork och golvelslingor.

Då har jag två alternativ.

1. behålla badrummet som det är med bafall.
2. entreprenören lägger ett klinkerlager ovanpå.

Vilket hade ni valt?

sen har jag en liten fråga till: entreprenören drog in elen till mitt bubbelkar i fel ände av väggen gentemot beställning, i "duschhörnan" , de flyttade elen och åtgärdade tätskiktet med att sätta en "bot" (fyrkantig lapp) över hålet som blev där röret satt till elen förut, kuriosa, elen kopplas sen på baksidan av badrumsväggen i en dosa i sovrummet.

Vad hade ni sagt om detta?

mvh
bambi

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.