Hej
Jag håller på att inreda om mitt rum hemma. Jag har kommit på en ide med en bokhylla i trä och glas som ska vara belyst bakifrån. Det ska vara trägavlar och glashyllor på den. (Ingen rygg utan samma färg som väggarna). Jag vill få en effekt av att det lyser bakifrån för att få in lite mer ljus i rummet då det är ganska mörkt. Någon som har gjort något liknande som har ideer på vilka lampor som kan tänkas fungera. Vanliga lampor blir ju varma och det kanske inte är så bra om det står böcker framför. Och samtidigt vill jag inte använda avlånga lågenergilampor då de ger lite konstig spridning av sitt ljus pga sin annorlunda form. Och sen så är de lite i största laget då jag inte vill att de ska synas. Bokhyllan ska vara ungefär 80-90 cm bred och 135cm hög med tre eller fyra glashyllor som är ungefär 25cm djupa.

Alla tips uppskattas varmt!

Hej!
Kika på den här lösningen, mycket diskret, ger fint ljus, går att anpassa till valfria mått.
MVH/Christina.

http://www.hide-a-lite.com/

Tack för tipset men de verkar svåra att få tag i. Verkar inte finnas någon svensk återförsäljare. Och de som jag skulle behöva verkar bara gå att använda på 12 alt 24V och det är väl lite väl krångligt kanske. Har du, eller någon annan, någon annan ide på en lösning som man kan få tag på i göteborgsområdet?

Hej igen!
Går alldeles säkert att få tag på i Göteborgsområdet, är inte alls särskilt krångligt och transformatorn är pytteliten numera och går utmärkt att gömma i en bokhylla, mycket snyggt ljus dessutom, fast inte jättebilligt dock. Och du kanske behöver en elektriker??
Annars har jag inga vidare bra tips, finns ju klämspotar, men.....

MVH/Christina

http://www.armaturexpo.se/hidealite.htm

PS: Kom just på att du kan använda dom där ljusslangarna som sålts överallt som juldekoration, klämmor följer med, bara att sätta upp och plugga i, enkelt och ffa. billigt och faktiskt inte alls så tokigt ljus, om du väljer den vita ;)/DS.

Iden med en julljusslinga kan nog kanske fungera. Ska kika på det. Kanske inte blir som jag tänkt mig men det kan nog bli bra ändå. Och dom blir väl inte varma? Klämspottar blir ju varma så det vill jag inte stoppa in i bokhyllan men lysrören till dator kanske kan vara en ide. Ska kika in det med. Tack för tipsen! Kan nog bli bra dethär..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.