Enligt Wikipedia så är den optimala jästemperaturen mellan 20 och 27°C.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bröd#J.C3.A4st

Men det är väl temperaturen i degen, så rumstemperaturen bör nog vara lite lägre (eftersom jästen ger ifrån sig värme när den jobbar).

Jag brukar ofta jäsa mina degar i kylskåpet. Det tar ju längre tid förstås, men det blir godare ju längre tid som degen får jäsa.
Jag ratar alltid recept där det står "50 g jäst, jäs i 30-45 minuter". Det blir sällan (läs aldrig) bra. Jag kör istället med kall degvätska, ca 10 g jäst och jäser det över natten/dagen i kylskåpet istället. Tar fram och formar bröden/bullarna och låter jäsa under 30-45 minuter till under tiden som ugnen blir varm. Jag brukar utgå ifrån 4-7 dl degvätska och mjöl i olika blandningar på en höft.
Jag får ofta komplimanger för mitt goda bröd :-)

Redigerat:
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
steve5432 skrev:
Det där fattade jag inte så mycket av :)

Hittade ett enklare recept på frallor, får prova med det.

[länk]

Enklare kan det nog inte bli. I detta recept knådar man bara en gång, och då i endast 5 minuter. Dock rekommenderar man att jäsningen kan ske "på ett varmt ställe"... hmm undra hur varmt då....

/S
Knåda 10min då.

Om man knådar för hand lär man sig känna när degen börjar bli smidig och färdig för jäsningen.

Och så blir man ren om händerna :)

KnockOnWood skrev:
Om man knådar för hand lär man sig känna när degen börjar bli smidig och färdig för jäsningen.

Och så blir man ren om händerna :)
Men var blir skiten från händerna av då ;)

sblixten skrev:
Men var blir skiten från händerna av då ;)
Den käkar man upp.

Du har väl hört talesättet att "lite skit rensar magen".

Och efter en omgång i ugnen är det mer eller mindre steriliserat.
Men det är klart att man tvättar händerna först! Tro inte alt du läser på Internet ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.