4 742 läst ·
11 svar
5k läst
11 svar
baka på ekbänksskiva? granitskiva?
Jag funderar på vilken bänksskiva till köket.
har idag laminat vilket i sig funkar bra, hållbart och ganska bra att baka på.
funderar på ekskiva för det skulle se snyggt ut i nya köket - någon som har det som bakar direkt på skivan? funkar det?
alternativet är granit - vilken är dyrt men kanske bättre. Finns det olika behandlingar av granit så att det blir slätare eller skrovligare - och därmed olika bra när man ska baka?
vilken behandling funkar bra att baka på?
har idag laminat vilket i sig funkar bra, hållbart och ganska bra att baka på.
funderar på ekskiva för det skulle se snyggt ut i nya köket - någon som har det som bakar direkt på skivan? funkar det?
alternativet är granit - vilken är dyrt men kanske bättre. Finns det olika behandlingar av granit så att det blir slätare eller skrovligare - och därmed olika bra när man ska baka?
vilken behandling funkar bra att baka på?
ok
har ni någon dyrare variant av ekskiva, eller har ni köpt på byggmarknaden och kapat själv?
Har fått höra att det ska vara olika kvalitet på det man köper på byggvaruhuset resp kökslev - men tveksam om det märks?
tycker ek blir snyggt - men lite tveksam att man gör märken i skivan - har köksbordet i ek - med några märken.
Har inte velat provbaka på köksborddskivan då vi har oljat med olja som jag inte vet om det är bra att ha matvaror direkt på.
om vi väljer ekskiva tänkte jag använda Osmo hårdvax olja varianten top oil - har sett mycket positiva kommentarar om deras hårdvaxolja. Top oil ska vara livsmedelsgodkänd.
har ni någon dyrare variant av ekskiva, eller har ni köpt på byggmarknaden och kapat själv?
Har fått höra att det ska vara olika kvalitet på det man köper på byggvaruhuset resp kökslev - men tveksam om det märks?
tycker ek blir snyggt - men lite tveksam att man gör märken i skivan - har köksbordet i ek - med några märken.
Har inte velat provbaka på köksborddskivan då vi har oljat med olja som jag inte vet om det är bra att ha matvaror direkt på.
om vi väljer ekskiva tänkte jag använda Osmo hårdvax olja varianten top oil - har sett mycket positiva kommentarar om deras hårdvaxolja. Top oil ska vara livsmedelsgodkänd.
Jag har precis vaxat ekskiva med Osmos Top Oil. Blir riktigt bra. Ytan blir matt och lite lite mörkare. Var noga med att torka bort överflöd. Betalade ca 300kr för 0,5l men den är dryg och räcker till mer än de 12m2 som man anger.
Köpte ekskiva på Bejier bygg där de även kapade till den efter önskemål gratis och snyggt
Köpte ekskiva på Bejier bygg där de även kapade till den efter önskemål gratis och snyggt
Redigerat:
Vi köpte våra skivor på Bauhaus och kapade själva. Slipat lite och oljat in dem med olja från IKEA med väldigt olika tidsintervaller (oftast för långt mellan varven...)
Märken? Javisst en del men inte så mycket.
Märken? Javisst en del men inte så mycket.
intressant - är det bänkskiva eller köksbord?Bricco skrev:
gissar att man ska vaxa 2 ggr med 1 dygn emellan - har du hunnit använda skivan något?
isåfall hur är ytan - känns den tåligare?
jag gör nog samma om jag väljer ek - köper på byggmarknaden och får dem att såga till.
Bänkskiva. Jag har strukit min 3ggr. Det står 2-4ggr på burken och jag tyckte 2 såg lite för lite ut. 8-12h mellan strykningarna men jag kör 1 dygn. Inte torkat klart än så inte hunnit inviga än men ytan blir "osynlig" dvs du ser eller känner inte en yta. Osmo har ju även vaxer som ger en mer glansig yta men denna är matt, alltså transparent mot underlaget.JanneSjo skrev:
hur känns ytan några veckor senare?Bricco skrev:Bänkskiva. Jag har strukit min 3ggr. Det står 2-4ggr på burken och jag tyckte 2 såg lite för lite ut. 8-12h mellan strykningarna men jag kör 1 dygn. Inte torkat klart än så inte hunnit inviga än men ytan blir "osynlig" dvs du ser eller känner inte en yta. Osmo har ju även vaxer som ger en mer glansig yta men denna är matt, alltså transparent mot underlaget.
Klicka här för att svara