Byggahus.se

Bahnhof är banditer med ful prisstrategi till trogna kunder

1. mexitegel
    Allvetare · Västra Götaland · 17 682 inlägg

mexitegel

Allvetare
    I min enfald trodde jag Bahnhof var bättre än alla andra bovar och banditer på bredbandsmarknaden, men uppenbarligen är de lika goda dyngbaggar som ockrar sina kunder om man inte är på dem som en hök. Dessutom en kundtjänst som naturligtvis "förstår" och "ska se vad de kan göra". Lögnhalsar är vad de är!

Hur som helst så upptäckte jag att man som ny kund fick bättre pris än det vi hade, nå ingen kossa på isen. Det handlade först bara om 10 kr trodde jag tills jag såg på sista autogirofakturan att man höjt priset ytterligare till 439 kr/månad....

Attackerade ärkebanditerna direkt. Naturligtvis kunde de sänka priset till samma som nya kunder fick... Jag krävde kompensation för att jag legat och betalat överpris i ett år. Men se det gick inte. Då drog jag mitt "jag säger upp tjänsten"-kortet. Och givetvis fick man prata med någon annan då som vips kunde göra sänka priset till 369... Jäkla skurkar!

Så en liten heads up att kika på sin nya faktura.

2. J
    Medlem · 1 310 inlägg
    Vi har comhem/tele2 för bredband och tv. När bindningstiden på respektive abonnemang är på väg att gå ut så skickar jag iväg ett mail och säger att jag vill säga upp abonnemanget, men kan stanna kvar om jag får behålla nuvarande rabatterat pris. Det fungerar alltid, eller så prismatchar de aktuellt nykundserbjudande. Man får bevaka bindningstider, men annars minimalt jobb som spar tusenlappar varje år.

• Laddar…
  3. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 384 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Så gör ju alla nuförtiden... Det verkar vara affärsmodellen som gäller för flertalet olika abonnemangstyper... Nykundsrabatt med bindningstid och prishöjning efteråt..

• Laddar…
  4. C
    Lägenhetsfixare · Västra Götaland · 303 inlägg

CM1234

Lägenhetsfixare
    Sa upp Telia fiber för nån vecka sen när jag tröttnade på 600 spänn i månaden

Var självklart inget problem för dom att sänka priset om jag stannade kvar…..nej tack

5. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Ja, jag är medveten om att alla gör så. Det gör ju bara saken värre.

Förra gången kom det i alla fall ett mail, nu stod det bara på autogirofakturan. Känns inte helt OK. Dessutom med ett retroaktivt belopp. Hittar inget mail om prisjustering heller. Det blir konsumentverket nästa.

6. Dan_Johansson
    Allvetare · Västra götaland · 7 384 inlägg

Dan_Johansson

Allvetare
    Böt själv från Bredband2 till Boxer nyligen för att de tidigare inte kunde matcha 6 månader till halva priset...

Påminnelse en månad innan det går ut, så får vi se vad de kan göra då...

7. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    Det är väl en sak om man utnyttjar välkomsterbjudanden för att pruta men att du som befintlig kund ska få varaktigt sämre villkor.... Då vill man inte ha kunder.

8. P
    Medlem · Bosarp · 1 496 inlägg

Prodigys

Medlem
    Mitt höjdes vid årsskiftet, från 349kr till 389. Också bahnhof.

• Laddar…
  9. M
    Medlem · 3 719 inlägg
    jag hade bahnhof många år tyckte kundtjänst var den bästa som fans inga långa väntetider personal som viste vad dom prata om

och att dom inte samarbetade med staten som alla andra då var stort plus

• Laddar…
  10. H
    Medlem · 64 inlägg

henk2055

Medlem
    Jag förstår mig inte på den här affärsmodellen. Själv byter jag alltid abonnemang en gång om året när den där nu kund rabatten gåt ut. Tjänar man inte mer på trogna kunder?

11. M
    Medlem · 3 719 inlägg
    vad skulle företagen känna på det

12. K
    Självbyggare · Skåne · 3 004 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Jag bytte från Ownit till Bredband2 frågade Ownit om de kunde matcha priset hos B2 men icke. Blir ändå en 500 - per år i skillnad..

• Laddar…
  13. K
    Självbyggare · Skåne · 3 004 inlägg

Kallebo

Självbyggare
    Arbetstid som krävs för att registrera nya kunder?

14. C
    Renoverare · 632 inlägg

claym

Renoverare
    :thinking:

Vilket abonnemang / hastighet gäller detta ?
    Jag har 100/100 och betalar 439. Kollar jag på Bahnhof ska detta kista 489 vid nyteckning

15. mexitegel

mexitegel

Allvetare
    100/100

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.