Eftersom det är Telia som äger Zitius!

• Gilla
Ställborn och 3 till
  • Laddar…
Mh: Telia, före detta televerket har lagt sina nät i det helägda bolaget Zitius. Så det är i praktiken televerket efter några omorganisationer.
Vad menar du med egen regi?

• Gilla
Langsam
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
före detta televerket har lagt sina nät i det helägda bolaget Zitius

Vill vi vara helt korrekta så ligger ju merparten av näten hos Skanova, men det är Zitius som är kommunikationsoperatör (driftar näten). Några nät ägs också av Zitius, exakt hur det fördelar sig vet jag inte (antagligen ungefär den fördelningen det var när man köpte Zitius).

Tack för rättelsen. Jag varv ute och cyklade.
Men de är delar av Telia.

• Gilla
Ställborn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men de är delar av Telia.
absolut, helägt av telia sedan 2014 ungefär.

Då är ju Telia närmare Televerket än Zitius...

Vår förening äger nätet, och vi vill inte att Televerket skall bestämma över det. Däremot har vi uppdragit åt Zitius att driva nätet och Televerket (förlåt Telia) att sälja gruppavtal i det.

249:-/mån för Telia (500/500 inklusive TV) och ca en hundring för nätet tror jag vi betalar

MathiasS MathiasS skrev:
Vill vi vara helt korrekta så ligger ju merparten av näten hos Skanova, men det är Zitius som är kommunikationsoperatör (driftar näten). Några nät ägs också av Zitius, exakt hur det fördelar sig vet jag inte (antagligen ungefär den fördelningen det var när man köpte Zitius).
Ska man vara petnoga är "näten" lite diffust. Det kan vara ägare till fysisk fiber, sedan ägare till switchnivå med kundplacerad medieomvandlare där fiberaccesser ansluts, så lägger vi in IP-nivå där det oftast är routrar hos operatör men även hos kunden och slutligen kopplas tjänster in, vissa med burk som IPTV.
Och så dyket det upp en administrativ del med kommunikationsoperatör som inte behöver äga någon del av nätet men kan också äga aktiv utrustning.
Sedan rör vi runt lite i det så att det blir lite förvirrande vem som äger vad i olika kommunikationsnät.:cool:

• Gilla
helrob och 3 till
  • Laddar…
Japp!

Bahnhof via Svenska Stadsnät (också teliabolag) 100/100 höjer de till 499:-/mån

Jag har telenor och fick samma brev....

Vi kommer att se succesiva höjningar av månadskostnaden både för fiberanslutning och mobilabonnemang.
Fiber är i princip färdigutbyggt gällande anslutning till hushållen.
Mobilnäten uppgraderar till 5G som är en stor kostnad, krävs nya tjänster som ger nya intäkter annars blir det de traditionella abonnemangen som kommer att prisökas.
Vi har haft ett antal år där det varit en exceptionell utveckling av våra digitala tjänster för oss privatanvändare och kunnat erbjuda nya hastighetsnivåer på abonnemang, men nu börjar marknaden konsolidera, uppköp och sammanslagningar (sparar bara namnet som varumärke) och för nya aktörer finns det minimalt att hämta om det dyker upp några, tveksamt. Som privatperson behöver man inte längre uppgradera hastighet, såvida det inte blir "samma pris som tidigare", till både hemmet och mobilen räcker det som finns i hastighet/kapacitet och blir över för de absolut de flesta. När jag analyserade vårt behov utan mitt teknikintresse och varit inom branschen fick styra, blev det ett byte från 500Mbit/s till 100Mbit/s och ännu mera slimmat TV-paket.
Så marknaden är det man kallar för "mogen".

• Gilla
antett och 4 till
  • Laddar…
F
M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.

[bild]

Det är bara att ringa runt och be om bättre erbjudande och sen ringa BH och se om de kan prismatcha. Gör samma sak med försäkringar. Timlönen på detta är ganska hyfsad ändå.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
M Mjolnir skrev:
Fler som fått detta meddelande från Bahnhof?

Betalade 319 kr i månaden förra året, höjdes i januari till 389, och nu i juli till 449 kr. Nästan 50 % i höjning på mindre än ett år.

År 2022 redovisar de cirka 1,5 miljard i kostnader. Förväntas dessa blåsas upp med så pass mycket som 50 % så skulle det innebära 2,3 miljarder i årskostnader, då förstår jag att man överför kostnaden till kunden . Utan att vara insatt i bolaget så tror jag knappast att kostnaderna på grund av leverantörshöjningar växer med omkring 800 miljoner, så det verkar för mig som att de höjer bara för de kan - med en dålig förklaring som argument, för den som skrapar lite på ytan och förstår att höjningen är helt oproportionerlig.

Telenor erbjuder samma avtal för 329 kr/månaden - blir att byta för egen del, av principskäl.

[bild]
Bytte själv från Banhof förra året p.g.a samma sak, inte ens deras uppsägningsavdelning kunde ge bättre pris än det jag fick hos Telia - 299 kr / månad för 250/250.

Jag har bahnhofs egna nät, 299:-/mån sen 2018 när vi installerade. 250/100 mbit

I
Vi har Bredband2 100/100 genom stadsnätet och de har gjort liknande höjning. När jag jämförde priset med andra alternativ i nätet så framgick det att Bredband2 var klart dyrast. Kontaktade dem och de hänvisade till att nätet(som är kommunägt) hade höjt sina avgifter och att det bara var en tidsfråga innan övriga bredbandsleverantörer skulle höja. I detta fallet lyckades jag förhandla till mig ett lägre pris under 1 års tid men bredband är troligen på väg att höjas en del i pris nu när de flesta är fast i det. Det finns tyvärr inte mycket att välja på, trådlöst bredband duger inte för oss.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.