85 237 läst ·
491 svar
85k läst
491 svar
Bahnhof - Höjer avgifter - IGEN
Tja, fast det är ju inte en abstrakt allmän kostnad, utan en specifik avgift de får betala till Zitius för att få leverera till just dig. Om Bahnhof skulle absorbera Zitius höga nätavgifter och låta andra kunder betala dem skulle det ju inte dröja lång tid innan övriga nätägare hakar på. Nä, det finns nog inget alternativ till att nyckla ut den till abonnenten.M Mjolnir skrev:
Hade dock varit klädsamt med lite mer öppenhet kring hur stor del av månadskostnaden som är ersättning till nätägaren. Inte för att man som abonnent har så mycket att komma med när fibern väl finns där...
Redigerat:
Att förorena hela produktportföljen med en underleverantörs prishöjningar låter som en genuint dålig ide. Mycket bättre att låta den lilla del av kundstocken som drabbats på riktigt, ta smällen.M Mjolnir skrev:
Precis, mer transparens.C cpalm skrev:Tja, fast det är ju inte en abstrakt allmän kostnad, utan en specifik avgift de får betala till Zitius för att få leverera till just dig. Om Bahnhof skulle absorbera Zitius höga nätavgifter och låta andra kunder betala dem skulle det ju inte dröja lång tid innan övriga nätägare hakar på. Nä, det finns nog inget alternativ till att nyckla ut den till abonnenten. Hade dock varit klädsamt med lite mer öppenhet kring hur stor del av månadskostnaden som är ersättning till nätägaren.
Frågan är hur branschen ser ut. Zitius måste ha bestämt sig att höja under avtalsperiod då de verkar ha höjd var 6te månad. Hur kan man ha sådana kontrakt med nätägare?
Dyrare att gräva ner fiber i stan (om det är det det gäller nu) och så är det ju som sagt ett vinstdrivande företag som ser att man kan tjäna extra pengar på varje ökad kostnad..Lime113 skrev:
Sen är det nästan monopol på det med ju på samma sätt som elnätet. Men man kan ju köpa 5g dongel om man tycker funkar bättre och är billigare
Beroende på produkternas proportioner. Säg att Zitius står för 100 mkr teoretiskt, de ökar till 150. En höjning på 50 mkr. Med en omsättning på närmare 2 miljarder så behövs en genomsnittlig höjning på 2,5 procent för att kompensera detta. I ett sånt scenario är det väl knappast att betrakta som bestraffning av övriga produkter. Marginell höjning.MathiasS skrev:
Det är dock ett "lockpris" som gäller första året, sen är deras ordinarie pris 549 kr/mån för 100/100. Orkar man byta årligen finns uppenbarligen besparingar att göra. Jag är rätt trött på prisutvecklingen, tror jag betalade 249 kr/mån för fyra år sen för Bahnhof 100/100 via Zitius, men har dåliga erfarenheter av att hoppa mellan leverantörer, åker alltid på att sitta i ändlösa köer hos kundtjänst för att reda ut allsköns strul.M Mjolnir skrev:
Verkar som om de flesta större aktörer är ännu dyrare än Bahnhof om man har Zitius.
Tyvärr har inte Bahnhof etablerat sig som KO här.
Och hur tror du att jag som är direktkund till Bahnhof utan de mellanhänder du har, resonerar om jag får en prishöjning pga att Zitius ökar priset i ditt nät? Inte nöjd.M Mjolnir skrev:Beroende på produkternas proportioner. Säg att Zitius står för 100 mkr teoretiskt, de ökar till 150. En höjning på 50 mkr. Med en omsättning på närmare 2 miljarder så behövs en genomsnittlig höjning på 2,5 procent för att kompensera detta. I ett sånt scenario är det väl knappast att betrakta som bestraffning av övriga produkter. Marginell höjning.
Tyvärr har vi ju byggt upp privata monopolnät med bidrag från det offentliga. Näten borde ägas av en offentlig förvaltare. Privata monopol blir inte bra.
Låt mig gissa att de inte har så mycket val och att nätägarna dikterar villkoren.Lime113 skrev:
Överhuvudtaget är det knas hela upplägget med öppna nät. Vad har kunden för nytta av valfrihet och konkurrensutsättning om det ändå alltid blir dyrare?
Fast för mig har Bahnhof/tjänsteleverantören gått från 119 kronor/månad förra året till 89 kronor/månad i år, se #2. Kanske inte en besparing som ger mig investeringsproblem men trots allt en sänkning på 25 procent. 2019 låg de till och med på 129 kronor/månad:C cpalm skrev:
Fiberägaren tar 250 kronor/månad och den avgiften har varit oförändrad länge.
Så allt blir faktiskt inte alltid dyrare.
Ja Televerket, det var grejer det!D Daniel 109 skrev:
Jag föredrar att behålla vår fiber i egen regi, tack så mycket. Det fanns ingen statlig myndighet som grävde ner åt oss, tyvärr.
Och det är Zitius som drifftar det vad jag förstår.