useless useless skrev:
Jag bytte leverantör när Bahnhof återigen på ganska kort tid höjde priset för 250/250 från 439:- till 479:-
Jag valde Gardio istället för att dom var billigast med 399:- i månaden. Nu, bara 3 månader senare höjer dom priset till 498:- 😠

Bredband2 har en kampanj där man får 10% rabatt i 12 månader (inget bundet pris eller bindningstid). Priset just nu är 419:-, men då har dom en startavgift på 625:-...

Ska man behöva byta flera gånger om året för att få en dräglig kostnad?
Som bredbandsbolaget säger: alla andra kommer få höja också för eller senare.

Byter du då till ett annat bolag som har rörligt så sitter du där snart igen. Bind till fast (lågt) pris som möjligt där avtalet inte säger att se kan höja under avtalstiden.

• Gilla
TowaTei
  • Laddar…
B
A AndersS skrev:
Normal pris för villaabonnenang kommer att börja runt 400 kr och uppåt beroende av hastighet, sedan finns det kombinerade lösningar, etc, men kräver flera tjänster. Och under x-tid finns lägre priser kvar.
Det är inte på bandbredden den stora kostnaden är, även om konsumenter kan tro det. Avskrivningar, underhåll och drift är det som kostar..

R Reqans skrev:
Jag har Telia och jag har ett publikt ip.
Jo jag vet en annan som har Telia och publikt IP men de verkar bero på var man bor och vilken tjänst man har fått.

• Gilla
Reqans
  • Laddar…
B Boan skrev:
Det är inte på bandbredden den stora kostnaden är, även om konsumenter kan tro det. Avskrivningar, underhåll och drift är det som kostar..
Har nog inte skrivit det😉 jag noterade enbart att prisbilden börjar vid 400 och uppåt beroende av hastighet, dvs vad vi som kund får betala. Vad som driver kostnad är mera komplext och har jag inte längre insyn i. 😎
Även ägardirektiv påverkar, lönsamhet, omsättning, försöka få tillväxt av kunder, etc.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
C cazz skrev:
Jo jag vet en annan som har Telia och publikt IP men de verkar bero på var man bor och vilken tjänst man har fått.
Ja, och i vissa öppna nät är det större risk än i andra för att råka ut för NAT, en del KOs "tvingar" tjänsteoperatörerna att allokera ip-scope på ett oekonomiskt sätt. Det kan ju tex vara trist att behöva allokera ett ca 1000 adresser stort scope per område i ett öppet nät i en stad där du vet att du förmodligen inte kommer kunna få fler än 200 kunder per område. Istället för att vaska 800 värdefulla publika ip per område i den staden kan det då vara värt att köra CGNAT istället. Det är bara ett exempel, det finns även andra liknande "utmaningar".

blackarrow blackarrow skrev:
”Ingångna avtal skall hållas” är grundläggande avtalsrätt. Då blir det ju märkligt att ingå ett avtal om ett visst pris under en begränsad tid och sen ändra priset?!
Men det beror förstås på vad som står i det finstilta i avtalet.

Om avtalsvillkoren ändras har man rätt att säga upp avtalet och behåller de gamla villkoren under uppsägningstiden.
De skyller på att nätägaren som äger Stadsnätet = vårt elbolag, har höjt priset till bolagen som använder deras nät.

Samma sak skyllde Bahnhof på när dom höjde min avgift med 50:-. Enligt mina källor hos nätägaren hade dom höjt avgiften ca 8:-.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
zleepys
när jag skulle "förnya" mitt bredband inför 1sep, så kollade jag med bahnhof men dom var runt 500 för 500/500, men fick 500/500 hos tele2 (hade det året innan med 250/250) för 399 i 12månader, så var bara slå till, glad jag inte körde bahnhof, under mitt tidigare år med tele2, så har det inte varit nere en enda gång, det är skönt :)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Dags att kanske byta här med! Har haft Bahnhof i åtta år sedan vi flyttade till huset och installerade Telia öppen fiber. Har fungerat klockrent och det har inte legat nere EN ENDA GÅNG!! 😮 Men då kör jag med helt egna prylar när det gäller router wifi osv, har varit fruktansvärt stabilt!
Har hela tiden bara haft 100/100 och då gamear jag ibland, familjen streamar 4k och det funkar alltid. Och jag inbillar mig att det är för att jag använder min egen utrustning ist för deras lågbudget routers som dom skickar ut?

Men på senare tid, har det börjat strula! Dom har nu ändrat vår uppkoppling till 250/250 samt höjt avgiften till 499kr/mån! Och sedan dess är uppkopplingen instabil! Av någon anledning!?

Så nu funderar jag starkt på att byta, men som ni redan nämnt så verkar det ha blivit mycket dyrare hos alla leverantörer… Förutom Tele2 som har 300/300 för 299kr/mån.

Vad har ni för erfarenhet utav Tele2 här inne? Eller vilken leverantör är stabilast annars?

C crazytok skrev:
Men på senare tid, har det börjat strula! Dom har nu ändrat vår uppkoppling till 250/250 samt höjt avgiften till 499kr/mån! Och sedan dess är uppkopplingen instabil! Av någon anledning!?
Jag tolkar ditt inlägg som att du har Bahnhof via Telia Öppen Fiber?
Kolla i så fall först om du kan få Bahnhof Villafiber, för då är det billigare, och Bahnhofs egen utrustning hela vägen.

Jag byter till Telenor 250/250 för 349/månaden om ett par veckor. Har bra erfarenhet av dem sedan tidigare.

B b_hasse skrev:
Jag tolkar ditt inlägg som att du har Bahnhof via Telia Öppen Fiber?
Kolla i så fall först om du kan få Bahnhof Villafiber, för då är det billigare, och Bahnhofs egen utrustning hela vägen.
Precis så!

Låter intressant, men har svårt att hitta någon info om det på deras egna sida. Hur vet man om man har tillgång till det?

mexitegel mexitegel skrev:
Jag byter till Telenor 250/250 för 349/månaden om ett par veckor. Har bra erfarenhet av dem sedan tidigare.
Och sedan 649kr/mån efter 12mån? 😱

C crazytok skrev:
Och sedan 649kr/mån efter 12mån? 😱
Även Telenor kan beställas via Telia Öppen fiber eller som egen fibertjänst motsvarande Bahnhof, även Tele2 som sedan 5-6 år installerat egen utrusning på en del av Telia stationer.
Priserna inte heller generella för hela landet utan du måste alltid utgå från din fastighet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.