Hej,

Vårt hus står delvis på ett sluttande berg, ett berg som också ligger i dagen i delar av källaren. Vi har inga illusioner om att använda den som bostadsyta och således inga större problem med att det är lite fuktigt där nere. Däremot kommer det också in vatten i skarven mellan berget och betongklacken som jag gärna skulle vilja minimera och kontrollera så mycket som möjligt.

Efter att läst runt ett tag känns det som att utmaningen kan tacklas med både tätning och avledning. Såhär ser det ut:
Bild av en naturlig stenformation vid husgrund bredvid trätrall och staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ojämn och rå betonggrund i en byggnad med spår av reparationer och förstärkningar.
Skapa konto
Utrymme under ett hus med synliga stenar och fuktigt jordgolv, träbjälkar ovanför.
Skapa konto
Nyputsad vägg med en angränsande grushög och en röd sopborste.
Skapa konto

Några förslag?

Jag är själv inne på att både spåra i berget och/eller stryka med asfalt (vilket tidigare ägare gjort som synes, men det var nog på 90-talet). Tacksam för tankar!

Redigerat:
G g2p3ihr skrev:
Hej,

Vårt hus står delvis på ett sluttande berg, ett berg som också ligger i dagen i delar av källaren. Vi har inga illusioner om att använda den som bostadsyta och således inga större problem med att det är lite fuktigt där nere. Däremot kommer det också in vatten i skarven mellan berget och betongklacken som jag gärna skulle vilja minimera och kontrollera så mycket som möjligt.

Efter att läst runt ett tag känns det som att utmaningen kan tacklas med både tätning och avledning. Såhär ser det ut:
[bild] [bild][bild]

Några förslag?

Jag är själv inne på att både spåra i berget och/eller stryka med asfalt (vilket tidigare ägare gjort som synes, men det var nog på 90-talet). Tacksam för tankar!
På bild 1 så kan kan du inte lägga en gummiduk som avleder vattnet och sedan lägga ett lager gårdsgrus ovanpå gummiduk.Är alergis mot vatten som inte leder vatten bort från huset.

V växelventil skrev:
På bild 1 så kan kan du inte lägga en gummiduk som avleder vattnet och sedan lägga ett lager gårdsgrus ovanpå gummiduk.Är alergis mot vatten som inte leder vatten bort från huset.
Hmm, intressant! Jag har inte tänkt på gummiduk tidigare. Tack för input!
Jag tror att det kan bli en utmaning med grus eftersom det lutar en del ner mot kameran så att säga. Sen ett par meter hitåt så tar huset slut och det blir ett litet större fall på en dryg halvmeter ungefär.

G g2p3ihr skrev:
Hmm, intressant! Jag har inte tänkt på gummiduk tidigare. Tack för input!
Jag tror att det kan bli en utmaning med grus eftersom det lutar en del ner mot kameran så att säga. Sen ett par meter hitåt så tar huset slut och det blir ett litet större fall på en dryg halvmeter ungefär.
Du kan ju lägga bärlager 8-16 för det flyttar inte på sig även fast det lutar kraftigt.

• Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Hur gör man för att få den att ligga dikt an mot berget skulle du säga? Eller löser vikten från allt bärlager/grus det automatiskt?

Hej!
Hur gjorde du nu? Har ett likt problem och vet inte riktigt hur jag ska göra.
Funkar det med en gummiduk?
Tack

Hej Jana,
Jag har inte fått till någon lösning ännu, så inga tips att ge tyvärr. Alternativen jag har på bordet är som sagt att spåra, gjuta ny klack och/eller stryka med asfalt, eller gummidukslösningen som föreslogs.

Har spårat lite som test på annat ställe och det verkar ganska effektivt, så lutar nog ditåt i kombination med lite asfalt så fort den västsvenska regnperioden går över.

• Gilla
Jana Dahmen
  • Laddar…
G g2p3ihr skrev:
Hej Jana,
Jag har inte fått till någon lösning ännu, så inga tips att ge tyvärr. Alternativen jag har på bordet är som sagt att spåra, gjuta ny klack och/eller stryka med asfalt, eller gummidukslösningen som föreslogs.

Har spårat lite som test på annat ställe och det verkar ganska effektivt, så lutar nog ditåt i kombination med lite asfalt så fort den västsvenska regnperioden går över.
Hej,

jag hoppas att det ska funka.
Hur bred och djupt tror du att spåret ska vara?
Jag tror jag måste nog spränga bort lite berg :( . Hoppades på att jag kan undvika det men det känns som alla föreslå att det är bäst.

• Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
G g2p3ihr skrev:
Hur gör man för att få den att ligga dikt an mot berget skulle du säga? Eller löser vikten från allt bärlager/grus det automatiskt?
Om du lägger gummiduk och bärlager 8-16 ovanpå och närmast berget kan du lägga dräneringsrör och 8-16 blir väldigt kompakt så det flyttar inte på sig i första taget.

• Gilla
g2p3ihr
  • Laddar…
Jana Dahmen Jana Dahmen skrev:
Hej,

jag hoppas att det ska funka.
Hur bred och djupt tror du att spåret ska vara?
Jag tror jag måste nog spränga bort lite berg :( . Hoppades på att jag kan undvika det men det känns som alla föreslå att det är bäst.
det beror ju på hur djupt du ska ner ? Jag har svårt att se att det är värt att spränga så nära ett hus för att få till en ränna för att få bort vattnet. En ränna ska ju ha en riktning och fall, spränger dom så är det ju inte så kontrollerat.

ska man djupt ner så borde väl bergsborr och farsa vara bra. Annars motorkap och bilmaskin.

men nu spånar jag bara. Vi vet ju inte riktigt hur det ser ut.

Vill också lyfta att mycket vatten går i bergets sprickor. Kan man göra en skåra och få bort ytvatten så pr det ju alltid bra. Men våra killar som dränerade menade att 80% av vattnet går ”i” berget ändå. Något som vi ser nu när vatten kommer in i källaren ”under” dräneringen och under bergets yta. Skulle man löst det så hade man nog varit tvungen att komma ner en bra bit under grunden ( typ 50cm) runt om hela huset. Och för att det skulle gå så måste man på baksidan ner ca 2m i berget. Orimligt

Håller med Viktor på samtliga punkter. Väldigt viktigt att vara medveten om att det bara är just ytvatten som egentligen går att påverka. Hur stor rännan behöver vara beror nog på omständigheterna såsom flöde och eventuellt skräp som kan komma i osv.

Hyra en motorkap med vattenanslutning och såga spår med någon cm mellanrum, sedan använda kil och hammare alternativt bara en slagborr med sån bredare mejsel. Det kan också funka med en vinkelslip istället för motorkapen, beroende på hur långt du skall spåra och hur djupt du vill gå. Gör test med vattenkanna och se så att det rinner bort som du tänkt. Beroende på hur kritiskt det är kanske du kan börja med att spåra och se hur vattenflödet påverkas, innan du börjar spränga tänkte jag.

Å andra sidan verkar det ju riktigt kul med snigeldynamit, så kanske inte ett helt dumt alternativ från ett rolighets-perspektiv (så länge som du känner dig säker att du inte påverkar grunden)

Angående vatten som går i sprickor så hade jag problem med vatten som kom in i krypgrunden, men jag hade en lågpunkt i trädgården som var ca 10 meter från där vattnet kom in. Jag satte en dränkpump i lågpunkten som startade en hävert som höll en jämn lägre nivå, och då slutade det komma in vatten i krypgrunden. Så det går att lösa.

Spännande! Hänger inte riktigt med på pump-hävert-funktionen, kan du förklara lite mer hur det funkar?

Huset är byggt på berg med små dalar från inlandsisen.Lågpunkten var en sån naturlig "dalgång" som låg lägre än huset men utanför, en annan ledde in vatten i krypgrunden. I lågpunkten satte jag en dränkpump och slangen gick först upp några meter, och sedan ner under pumpens nivå, kanske 50 meter bort, slangen gick ner i en PET-flaska som var i höjd så att slangen aldrig sög torrt. På våren körde jag pumpen en minut tills häverten var igång, vid jämvikt stannade allt, men när nytt vatten höjde nivån vid pumpen rann det vidare i häverten. Någon gång ibland behövde jag starta om häverten. Detta sänkte nivån i den andra "dalgången" så mycket så att det slutade komma in vatten där. Pumpen sänkte nivån ungefär en meter, men det räckte. Tydligen var det så många sprickor i berget att det avvattnade hela tomten.

• Gilla
Klass0n
  • Laddar…
Wow, riktigt snygg lösning! Imponerad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.