10 916 läst ·
72 svar
11k läst
72 svar
Badrumsrenovering – Lättbetonghus
Jobbat vidare med att få bort gammalt flyt/topp gjutning för att komma avloppsrör med mera. Topp skiket släpper fint från bjälklaget.
Har märkt att rören inte har rätt fall då röret som är i närheten av där handfatet satt är högre upp än där golvbrunnen för duschen satt...
Inhandlat golvbrunn idag, blev en Vieser Line med klinkers "lock" som är 800mm bred.
Ska bila ut resten imorgon så jag ser hur det hela är ihop kopplat vad gäller avlopp.
Sedan vad tror ni, blir det trångt att montera en vägghängd toalett med dold cistern i ett badrum som är 1620mm brett?
Har märkt att rören inte har rätt fall då röret som är i närheten av där handfatet satt är högre upp än där golvbrunnen för duschen satt...
Inhandlat golvbrunn idag, blev en Vieser Line med klinkers "lock" som är 800mm bred.
Ska bila ut resten imorgon så jag ser hur det hela är ihop kopplat vad gäller avlopp.
Sedan vad tror ni, blir det trångt att montera en vägghängd toalett med dold cistern i ett badrum som är 1620mm brett?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du får nog räkna med att lådan för cisternen är minst 20 cm djup, vilket nog oftast leder till att det tar mer plats än med en synlig cistern. Jag tycker även att lådan på väggen gör att rummet känns mindre, kanske för att golvytan blir mindre, men det kanske varierar mellan olika personer.
Vårt badrum är 160 cm brett och vi valde golvstående toalett.
Vårt badrum är 160 cm brett och vi valde golvstående toalett.
Bilat bort allt flyt/finsats, vi har bestämt oss för att byta plats på WC och handfat.
Så blir att bila mer under dagen.
Så blir att bila mer under dagen.
Fortsatt bilandet, gjorde den stora upptäckten att handfatet i lilla wc:n var ihopkopplad med ett T-Förgreningsrör i det större badrummet precis efter toaletten.
Materialet här är hårdare en "kakan" som var gjuten ovanpå bjälklaget så det är troligtvis betong.
Blir avstängt i lilla wc:n tills jag kan komma iväg till ett varuhus som har rör som är godkända.
Här kommer lite bilder från dagens fram och motgångar
Materialet här är hårdare en "kakan" som var gjuten ovanpå bjälklaget så det är troligtvis betong.
Blir avstängt i lilla wc:n tills jag kan komma iväg till ett varuhus som har rör som är godkända.
Här kommer lite bilder från dagens fram och motgångar
Avslutar dagen med att lägga upp en skiss över hur vi vill att planlösningen skall bli i badrummet.
Det känns långt borta just nu, men vi rör oss sakta ditåt.
Vi spekulerar fortfarande vilka plattor vi ska ha, så bortse från det
Det känns långt borta just nu, men vi rör oss sakta ditåt.
Vi spekulerar fortfarande vilka plattor vi ska ha, så bortse från det
Lyckats att koppla ihop handfat i rummet bredvid till avloppsröret som går ner i källaren... Nu till nästa funderare:
Vi vill ha toaletten i ursprungs position vilket är typ mitt i rummet där tappvatten rören kommer ut ur väggen men.. Det är väldigt tunnt det som är kvar under där 110 rören har gått...
Behöver man vara orolig?
Det verkar som att man har gjutit in en bit betong som går mellan kort väggarna, det är jättehårt i jämförelse med det andra golvmaterialet i rummet.
Laddar upp en bild som tidigare varit uppladdad. Det som är till höger i första bilden är det hårda jag talar om... Jag har inte stött på någon armering ännu, förutom vid 110 röret som försvinner under vägg. Bild två visar hur det ser ut nu.
Idéer är välkommet då rören var väldigt dåliga så dem behövdes bytas ut... ska städa upp där inne under kvällen och ta nya bilder.
Vi vill ha toaletten i ursprungs position vilket är typ mitt i rummet där tappvatten rören kommer ut ur väggen men.. Det är väldigt tunnt det som är kvar under där 110 rören har gått...
Behöver man vara orolig?
Det verkar som att man har gjutit in en bit betong som går mellan kort väggarna, det är jättehårt i jämförelse med det andra golvmaterialet i rummet.
Laddar upp en bild som tidigare varit uppladdad. Det som är till höger i första bilden är det hårda jag talar om... Jag har inte stött på någon armering ännu, förutom vid 110 röret som försvinner under vägg. Bild två visar hur det ser ut nu.
Idéer är välkommet då rören var väldigt dåliga så dem behövdes bytas ut... ska städa upp där inne under kvällen och ta nya bilder.
Jag förstår inte varför det blir såhär... när jag laddar upp skärmdumpar syns dem direkt. Tror det har att göra med att det blir så stora filer med 108MPA atomlab skrev:
Jag tänker att det har ju varit draget så från början men man vill ju inte försämra hållfasthet osv... behöver bara göra en passage för ett 110mm rör och sedan blir det en lågprofils brunn från Vieser som bygger 60mm och den behöver 50mm rör.Thyselius skrev:
Lyckats att koppla ihop handfat i rummet bredvid till avloppsröret som går ner i källaren... Nu till nästa funderare:
Vi vill ha toaletten i ursprungs position vilket är typ mitt i rummet där tappvatten rören kommer ut ur väggen men.. Det är väldigt tunnt det som är kvar under där 110 rören har gått...
Behöver man vara orolig?
Det verkar som att man har gjutit in en bit betong som går mellan kort väggarna, det är jättehårt i jämförelse med det andra golvmaterialet i rummet.
Laddar upp en bild som tidigare varit uppladdad. Det som är till höger i första bilden är det hårda jag talar om... Jag har inte stött på någon armering ännu, förutom vid 110 röret som försvinner under vägg. Bild två visar hur det ser ut nu.
Idéer är välkommet då rören var väldigt dåliga så dem behövdes bytas ut... ska städa upp där inne under kvällen och ta nya bilder.
Jag har tänkt att gjuta igen och lägga till 12mm armering där jag kan, samt armera innan flytspackling... det borde fördela en del också.
Redigerat:
Hur skall man dra detta på bästa sättet?Thyselius skrev:
Det var draget såhär ursprungligen...
Grönt = 110
Blått = 75
Rött = 50
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Jag kan just inget om det men man rekommenderar inte T-rör eller 90 graders böjar utan Y-formade böjar eftersom det minskar risken för stopp. Så här ser det ut under vårt badrumsgolv.
Röret från golvbrunnen kommer in från höger, tvättmaskinsavloppet är det synliga till höger och kommoden är i mitten.
Här är toalettens avlopp, man ser ovanstående rör komma in från höger och stammen är inne i hålet till vänster.
De har försökt att återanvända det "dike" som avloppsrören låg i tidigare.
Tänk på att det ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och närmsta kant av ett avloppsrör där det går igenom golvets tätskikt.
Det är inte alltid så lätt att få svar på specifika frågor i projekttrådarna utan det kan vara bättre att ställa dem i då t.ex. Vatten och avlopp.
Röret från golvbrunnen kommer in från höger, tvättmaskinsavloppet är det synliga till höger och kommoden är i mitten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är toalettens avlopp, man ser ovanstående rör komma in från höger och stammen är inne i hålet till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
De har försökt att återanvända det "dike" som avloppsrören låg i tidigare.
Tänk på att det ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och närmsta kant av ett avloppsrör där det går igenom golvets tätskikt.
Det är inte alltid så lätt att få svar på specifika frågor i projekttrådarna utan det kan vara bättre att ställa dem i då t.ex. Vatten och avlopp.
Tack för det, drar igång en tråd där också då med hänvisning hit. Lite träligt att bilderna i nästan alla inlägg jag gjort inte syns direkt utan blir länkar...BirgitS skrev:
Jag kan just inget om det men man rekommenderar inte T-rör eller 90 graders böjar utan Y-formade böjar eftersom det minskar risken för stopp. Så här ser det ut under vårt badrumsgolv.
Röret från golvbrunnen kommer in från höger, tvättmaskinsavloppet är det synliga till höger och kommoden är i mitten.
[bild]
Här är toalettens avlopp, man ser ovanstående rör komma in från höger och stammen är inne i hålet till vänster.
[bild]
De har försökt att återanvända det "dike" som avloppsrören låg i tidigare.
Tänk på att det ska vara minst 6 cm mellan väggens tätskikt och närmsta kant av ett avloppsrör där det går igenom golvets tätskikt.
Det är inte alltid så lätt att få svar på specifika frågor i projekttrådarna utan det kan vara bättre att ställa dem i då t.ex. Vatten och avlopp.


