771 läst ·
6 svar
771 läst
6 svar
Badrumsreno / maxa wowkänsla i litet badrum - vad bör jag tänka på?
Hej,
Har köpt en (alldeles för dyr...) ny lägenhet med tillträde i mitten av juni.
För att matcha resten av lägenheten vill jag maxa badrummet och få in en wow-känsla. Eftersom det är såpass litet (160 djupt, 140 brett) är kakelpriser osv av mindre relevans och fokus är att få det 10/10.
Ska hämta in offerter i veckan och försöka få till ett designmöten, men tänkte höra med er proffs innan jag gör det, eftersom jag aldrig gjort det tidigare.
1) Vad ska jag tänka på när jag inhämtar offerten?
2) Är det något utöver det nedanstående jag borde överväga att få med i min beskrivning? Något som jag inte borde ha med?
3) Vad är en realistisk budget för ovan, mellan tummen och pekfingret?
4) Hur stor kostnadsskillnad vore det att slå ner walk in closet och bredda badrummet? Till exempel genom att göra separat dusch med ingång från sovrum, och toalett med ingång från hallen?
5) Andra tips och saker att tänka på?
Mvh
S
Har köpt en (alldeles för dyr...) ny lägenhet med tillträde i mitten av juni.
För att matcha resten av lägenheten vill jag maxa badrummet och få in en wow-känsla. Eftersom det är såpass litet (160 djupt, 140 brett) är kakelpriser osv av mindre relevans och fokus är att få det 10/10.
Ska hämta in offerter i veckan och försöka få till ett designmöten, men tänkte höra med er proffs innan jag gör det, eftersom jag aldrig gjort det tidigare.
1) Vad ska jag tänka på när jag inhämtar offerten?
2) Är det något utöver det nedanstående jag borde överväga att få med i min beskrivning? Något som jag inte borde ha med?
- Natursten, men gärna så lättskött som möjligt
- Handfatet får gärna vara platsbyggd i samma sten som badrumsväggarna med dold avrinning
- Vägghängd toalett
- Infällda duschrör (åtminstone en offert för infällda vs icke infällda rör)
- Inbyggnad för schampo osv direkt i stenen
- Ljuslister inbyggda bakom spegel, i inbyggnaden för schampo, och på annan lämplig plats
- Dold avrinning / Unidrain / Linjeavrinning
- TM/TT (kombinerad) ska vara integrerad och gömd i en samma kommod som handfatet.
- Extra tighta golvvärmeslingor
4) Hur stor kostnadsskillnad vore det att slå ner walk in closet och bredda badrummet? Till exempel genom att göra separat dusch med ingång från sovrum, och toalett med ingång från hallen?
5) Andra tips och saker att tänka på?
Mvh
S
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
När är huset byggt?
Med antagandet att det är en bostadsrätt, förr eller senare kommer ju föreningen göra en stamrenovering, och då är det stor risk att ditt 10/10 badrum ryker och blir samma som alla andra?
Med antagandet att det är en bostadsrätt, förr eller senare kommer ju föreningen göra en stamrenovering, och då är det stor risk att ditt 10/10 badrum ryker och blir samma som alla andra?
Huset byggdes 1897 och badrummet är från 2005 / 2006 när det senaste stambytet gjordes. Därför hoppas jag att nästa stambyte inte sker inom 20 år, vilket känns som en rimlig livslängd för ett badrum.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Det borde ju finnas en underhållsplan där det står i klartext....
Vart i landet ska det här hända?
Jag får Stockholmsvibbar, och är det så så gissar jag på att allt på din lista kostar minst en halv miljon.
Vart i landet ska det här hända?
Jag får Stockholmsvibbar, och är det så så gissar jag på att allt på din lista kostar minst en halv miljon.
Tekniskt underhållsplan finns, ska efterfråga den i samband med att jag söker styrelsens godkännande för renoveringen. Arbetshypotesen är 20+ års livslängd.Dan_Johansson skrev:
Stämmer att det rör sig om huvudstaden. Lägenheten gick på 160,000 per kvadrat så jag antar att byggarna kommer sikta på att matcha det priset... Lyckligtvis är badrummet bara två kvadratmeter! 💸 Så jag hoppas på 300 snarare än 500? Siffran är tagen ur luften och jag har ingen aning om den är verklighetsförankrad.
Administrator
· Skåne
· 8 624 inlägg
Jag tycker det är bra om stilen i badrummet stämmer med stilen i övriga lägenheten. Sedan får du inte överlämna några designbeslut åt badrumsentreprenören, utan specificera allt ner i minsta detalj innan du tar in offert. Bara en sådan sak som att välja belysningsarmaturer - dessa bör du ha valt ut och inhandlat, för det styr var spegeln ska placeras vilket styrs av handfatets storlek och så vidare och så vidare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Natursten är långt ifrån lättskött i ett badrum. Det blir ett ständigt bekymmer med kalkborttagning utan att skada stenen.P PaulAllen skrev:
P PaulAllen skrev:
- Att du vet exakt vad du vill ha. Presentera bilder och materiallistor.
Om du låter företagen bestämma delvis, får du offerter som inte går att jämföra med varandra och som dessutom inte längre stämmer när du väl har bestämt vad du vill ha. - Berätta att du vill att Hantverkarformuläret ska vara en del av avtalet.
- Att du vill ha kvalitetsdokument och inga avvikelser från branschregler.
- Om det inte är ett välkänt företag som du har fått tips om via personliga rekommendationer, se till att anlita en oberoende besiktningsman som gör 3 besiktningar under arbetet. Det förekommer så mycket fusk i den branschen.
- Fundera på om du även skulle komma vilja att flytta köket till vardagsrummet för att få ett till sovrum. I så fall förbered för anslutning av vatten och avlopp på andra sidan väggen (under förutsättning att föreningen godkänner att kök flyttas).
Det är inte alla föreningar som godkänner infällda vattenrör.P PaulAllen skrev:
Det går inte att göra infällda nischer (hyllor) i alla sorters väggar.P PaulAllen skrev:
Vad är syftet med det?P PaulAllen skrev:
Badrum med varma rum runt om behöver knappt någon extra värme.
Ett standardbadrum med klinker/kakel i Stockholms innerstad går på ungefär 200 000 plus kakel/klinker/sten och inredning. Priset gäller både små och normalstora badrum, eftersom tidsåtgången per kvm ökar för små badrum.P PaulAllen skrev:
Klicka här för att svara