Idag ringde mattläggaren och sa att han kommer på MÅNDAG! och lägger plastmattan i mitt badrum ! Mycket att göra nu, bort med vattnet, vvb, göra nytt golv, avlopp, väggar mm.
Och ingen elektriker har jag fått tag på, men klockan är bara 8 än. ;-)
Inkoppling av el är inte tids kritiskt men rördragningarna är, jag kan leva ett tag till med den gamla lampan i taket där knappen sitter på utsidan, den skall sedan tas bort helt.

Hur skall det se ut om jag drar några nya rör som jag sedan måste få en elektriker att dra ledning i, installera jfb, ansluta element osv. dvs jag vill och ska ha en riktig elinstallation.

Jag sänker taket och tänkte dra rör upp dit, så får elektrikern dra resten och koppla som han vill i undertaket.

Nåväl, HJÄLP är detta okey?
-Lysknapp vid dörren: Apparatdosa och en(två ?) dolt rör upp till undertaket. styra taklampa och handfatlyse.
-Element: Endast rör ut ur väggen på rätt höjd (mitt bakom) och dolt rör upp till undertaket ?
-eller måste man ha kopplinsdosa ?
-Handfatsbelysning: Kopplingsdosa ovanför tänkt belysning och dolt rör upp till taket ?
-eller är det lika bra/bättre med rör rakt ur väggen i skåpet?

Inga svängar på rören, bara upp och ut ovan det sänkta taket, som ännu bara är nerreglat, saknar takskivor.

tack på förhand

Och ja - bilder och text kommer när jag hinner, tråd skall skapas. :-)

Och så följer jag nogrant de andra trådarna om vad man får och inte .... men ibland måste man.

Seriöst? Det låter verkligen som du ska be mattläggaren skjuta på ditt jobb, och se till att ta reda på allt du behöver veta i lugn och ro, sedan planera arbetet ordentligt, och först därefter boka in matläggare, elektriker, etc. Det kan också vara bra att elektrikern kommer innan mattläggaren, i alla fall första vändan han är där. Samma sak med rörmockaren, om du inte tänker dra rören själv. Men läs på ordentligt i säker vatten först i så fall ;)

• Gilla
fremax
  • Laddar…
thomasx skrev:
Seriöst? Det låter verkligen som du ska be mattläggaren skjuta på ditt jobb, och se till att ta reda på allt du behöver veta i lugn och ro, sedan planera arbetet ordentligt, och först därefter boka in matläggare, elektriker, etc. Det kan också vara bra att elektrikern kommer innan mattläggaren, i alla fall första vändan han är där. Samma sak med rörmockaren, om du inte tänker dra rören själv. Men läs på ordentligt i säker vatten först i så fall ;)
Kan det vara ROT-panik måntro?

Med vänlig hälsning, fremax

Såklart det är rotpanik ☺, fast panik är lite överdrivet. Jag saknar bara svar på ovanstående frågor -idag blir det gjort !

- Ingen som har ett svar? Jag ställde frågan här och tänkte att det fanns kunnigt folk som vill dela med sig. Jag har full koll på säkervatten, golv, väggar och annat som måste göras.
/ tack på förhand

Är det bara på golvet mattan ska dit på måndag?
Golvvärme?

Ingen golvvärme, och både golv och väggar på måndag. bara element, spegelbelysning och lampknapp vid dörren. Resten ( taklampa och paax fläkt) får han koppla i det sänkta undertaket. Det är "bara " en lite större renovering, där jag vill att det ska vara rätt. Kan ju låta allt vara rör men det är inte rätt enligt dagens standard (antar jag).

ROT-panik är knappast ett skäl att bryta mot ellagen. När väl det är sagt så är nästa undran om mattläggaren ska lägga matta i taket??

Några allmänna punkter om elinstallationen då i brist på detaljer. Din skiss är väl med på banan tycker jag.

- Antal grupper? du nämner elvärme som visserligen inte brukar ha så hög effekt men ändå.

- Kopplingspunkter, beroende på från vilket håll matningen kommer. Allmänt bör apparatdosor användas för apparater och kopplingsdosor för att koppla i. Men om matningen kommer underifrån kan man tänka sig att koppla & fördela i apparatdosan för lysknappen.

- Placering av alla uttag, apparater och kopplingsdosor i rätt område enligt områdesreglerna för el i badrum: https://www.byggahus.se/forum/el/262265-eluttag-i-badrum.html

- för fast monterade elapparater (elvärme, belys.armaturer etc) är normalt ett rörutlopp lämpligt. Dosa eller anslutningsdosa används för rörliga apparater som TM. Du behöver alltså fundera på vilka apparater du vill använda. Normalt är ju belysningen fast monterad i ett badrum.

Tackar för ditt svar, det stödjer vad jag vet och vad jag sökt fram. Och för att ytterligare förtydliga det är ett enkelt badrum ingen tm eller andra storförbrukare. Som jag skrev grupper, matning och eldragning får elektrikern sköta. En liten töjning av vem som gör vad är det men det avhandlas i den andra tråden.
Stort tack !

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.