Hej,

Vi har under 2021 köpt ett hus byggt samma år, där vi är de första som bor där. Huset är uppfört och sålt av ett företag. Nu har vi upptäckt att golvmattan runt golvbrunnen i badrummet har svällt upp, vilket gör att vattnet inte längre rinner ner som det ska.

Företaget som byggde badrummet föreslår nu att endast en liten del av mattan runt brunnen ska bytas ut. Det innebär alltså att de vill laga enbart det skadade området, vilket vi upplever som en quick fix för dem, men vi kommer att se detta "plåster" så länge vi bor där.

Vi anser att hela mattan bör bytas ut fram till nästa skarv, så att badrummet återställs till det skick det var i när vi köpte huset.

Vi vill att badrummet ska se ut precis som det gjorde vid köpet – både estetiskt och funktionellt.

Vad säger lagen och branschreglerna?

Enligt svensk praxis ska arbeten i våtrum utföras fackmannamässigt och i enlighet med branschregler som t.ex. GVK:s Säkra Våtrum eller BBV från Byggkeramikrådet

Om ett fel uppstår inom garantitiden (vanligtvis 2 år, men upp till 10 år för dolda fel), är entreprenören skyldig att åtgärda det på ett korrekt sätt – inte bara kosmetiskt, utan så att funktionen och tätskiktet återställs enligt gällande regler

Vi är tacksamma för råd från er som har erfarenhet eller kunskap om vad som gäller i sådana här fall.

1) Mattan sväller inte upp. Det borde bero på ett läckage som gjort att underliggande golv har svällt upp.
2) Rent tekniskt är det godkänt att skära ut en del av mattan och svetsa dit en ny bit.

Det stora problemet här är nog att man behöver riva upp golvet för att se hur långt eventuellt läckage har spridit sig. Inte förr än det är gjort vet man hur stor del av golvet som behöver bytas.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
useless useless skrev:
1) Mattan sväller inte upp. Det borde bero på ett läckage som gjort att underliggande golv har svällt upp.
2) Rent tekniskt är det godkänt att skära ut en del av mattan och svetsa dit en ny bit.

Det stora problemet här är nog att man behöver riva upp golvet för att se hur långt eventuellt läckage har spridit sig. Inte förr än det är gjort vet man hur stor del av golvet som behöver bytas.
Jag förstår att det rent tekniskt är godkänt, men om det uppstår något liknande precis utanför duschhörnan, ska man laga den också? och efter en tid har man ett golv med olika storlek på svetsar etc. du förstår vart jag vill komma!? Det är inte badrummet som jag fick vid köpet.

Ett exempel, köper man en ny bil och efter 100 mil märker man att ena bromsklossen helt slitits, man byter inte ut den delen utan bägge sidorna.

Lite tveksamt hur de skall skarva i en ny bit på ett godkänt sätt. En skarv skall ligga minst 500mm från en golvbrunn, och minst 300mm från en vägg som skarven går utefter.

Så i det här fallet misstänker jag att de måste byta även uppviket mot vägg (om inte golvbrunnen ligger minst 800 mm från väggen). Kan de byta uppviket på väggen, och ändå få en godkänd anslutning mot väggens tätskikt.

Och som det har påpekats, troligen finns det en fuktskada i materialet under mattan, viktigt tat utreda hur det kommer sig. Är brunnen korrekt monterad i bjälklaget?

• Gilla
Abbe_Abbe
  • Laddar…
A Abbe_Abbe skrev:
Om ett fel uppstår inom garantitiden (vanligtvis 2 år, men upp till 10 år för dolda fel), är entreprenören skyldig att åtgärda det på ett korrekt sätt – inte bara kosmetiskt, utan så att funktionen och tätskiktet återställs enligt gällande regler
Detta kan vara ett problem. Det är mer än 2 år sedan detta byggdes. Beroende på exakt vad som är fel, så är det inte säkert att 10 års regeln gäller. Att mattan lossnar är inte nödvändigtvis ett byggfel som firman har ansvar för mer än de ursprungliga 2 åren.

• Gilla
Abbe_Abbe
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Lite tveksamt hur de skall skarva i en ny bit på ett godkänt sätt. En skarv skall ligga minst 500mm från en golvbrunn, och minst 300mm från en vägg som skarven går utefter.

Så i det här fallet misstänker jag att de måste byta även uppviket mot vägg (om inte golvbrunnen ligger minst 800 mm från väggen). Kan de byta uppviket på väggen, och ändå få en godkänd anslutning mot väggens tätskikt.

Och som det har påpekats, troligen finns det en fuktskada i materialet under mattan, viktigt tat utreda hur det kommer sig. Är brunnen korrekt monterad i bjälklaget?
Jag mäter när jag kommer hem. I det här fallet är det alltså runt brunnen och ca 20-30 cm ut samt runtom som det "svällt" upp. Företaget erkänner att innan mattan lades så gjorde ägaren något "extra" runt golvbrunnen. Det struntar jag i då garantin gäller, har de två något sinsemellan får de ta det sedan.

Fuktskada är det, det säger även den som gjort arbetet. Tack!

Oavsett hur mycket som syns så vet man ingenting förr än golvet runt brunnen har rivits upp. Så de kan inte säga redan nu att de bara ska byta området närmast brunnen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Detta kan vara ett problem. Det är mer än 2 år sedan detta byggdes. Beroende på exakt vad som är fel, så är det inte säkert att 10 års regeln gäller. Att mattan lossnar är inte nödvändigtvis ett byggfel som firman har ansvar för mer än de ursprungliga 2 åren.
jag förstår resonmanget, men å andra sidan har man erkänt att ägaren gjort något runt brunnen innan mattan lades. Om jag minns korrekt har man försökt "spackla" eller liknande runtom. Time will tell, vi får se hur det ser ut när det rivs upp. tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.