K
Hej!

Jag har ett par frågor angående ett fuktskadat parkettgolv som jag hoppas att någon mer erfaren person kan hjälpa mig med.

Jag har försökt att slipa ner de delar av parketten som varit fuktskadat/mörkfärgat och fyllt i spickbildning med "wood filler"(tyvärr mycket ljusare nyans än vad som anonnserades i byggvaruhuset).

Har ni något bättre förslag på "lokal behandling" (ej aktuellt att byta ut eller slipa om hela golvet)?

Parketten har en hård och glansig yta, hur vet man om den är lackad eller hårdvaxoljad? (vilket jag antar är alternativen?)

Tack på förhand!

/Klasse

• Närbild på ett parkettgolv med synliga mörka fläckar och en tub "wood filler" bredvid. Golvet visar tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett parkettgolv med mörkare områden och ljusare fyllning av sprickor. Ytan är hård och glansig, vilket tyder på lack eller hårdvax.
    Skapa konto
  • Fuktskadat parkettgolv med slipade ytor och ljusare wood filler i spickor. Träfibrer och glansig yta syns tydligt.
    Skapa konto
  • Parkettgolv med glansig yta och vissa mörkfärgade partier, delvis slipade. Verktyg och kablar syns i bakgrunden.
    Skapa konto
K Klassemollberg skrev:
Hej!

Jag har ett par frågor angående ett fuktskadat parkettgolv som jag hoppas att någon mer erfaren person kan hjälpa mig med.

Jag har försökt att slipa ner de delar av parketten som varit fuktskadat/mörkfärgat och fyllt i spickbildning med "wood filler"(tyvärr mycket ljusare nyans än vad som anonnserades i byggvaruhuset).

Har ni något bättre förslag på "lokal behandling" (ej aktuellt att byta ut eller slipa om hela golvet)?

Parketten har en hård och glansig yta, hur vet man om den är lackad eller hårdvaxoljad? (vilket jag antar är alternativen?)

Tack på förhand!

/Klasse
Svårt fall, du kommer inte att få samma struktur på golvet, hur du än gör. Det enda som kan få till det är en omslipning förhoppningsfullt. Vad beror skadan på. Inget ovanligt med större blomkrukor som har ett fat av lergods, det släpper igenom fukt och en skada efter längre tid är ett faktum. Så ett fat ska vara av plast eller glaserad keramik och vara vattentätt.

K
Ja precis, den är klurig. Jag skulle tro att det har stått en blomkruka på en matta som du säger. Ser ut som ett rundat "dubbelspår" vilket kan vara rest efter urspårningen under en kruka varmed vattnet har stått. Någon idé avseende materialet på golvet, lack eller hårdvax?

K
För att förtydliga så är de 2 översta bilderna innan "behandling" och de två nedersta efter "behandling".

K Klassemollberg skrev:
Någon idé avseende materialet på golvet, lack eller hårdvax?
Har inte en susning om det, vet bara att skador blir av grönsaker ( blomkruka )

• Gilla
Klassemollberg
  • Laddar…
Speglingen i golvet antyder lack. Brukar synas tydligt om trä är oljat eller vaxat, men bilderna är ganska suddiga.

K
arneri68 arneri68 skrev:
Speglingen i golvet antyder lack. Brukar synas tydligt om trä är oljat eller vaxat, men bilderna är ganska suddiga.

• Parkettgolv i fiskbensmönster med ljusreflektion.
    Skapa konto
Lack ligger i stavarnas skarvar. Oljad och vaxad yta har i princip inget överflöd om korrekt applicerad. Överflödig olja eller vax brukar ge en smutsig yta.

K
arneri68 arneri68 skrev:
Lack ligger i stavarnas skarvar. Oljad och vaxad yta har i princip inget överflöd om korrekt applicerad. Överflödig olja eller vax brukar ge en smutsig yta.
Guld, tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.