Har ett badrumsskåp med lampa (lysrör) i badrummet som har börjat "blinka" lite då och då. Jag har testat att byta lysrör, utan resultat. En kompis till mig nämnde att lysrörslampor ska ha nån typ av "propp" som behöver bytas ut, men jag kan verkligen inte hitta denna propp. Kan det vara så att denna skåp / lampa inte har någon propp?

Någon som har en ide på hur jag fixar till detta? Känns lite onödigt att behöva köpa ett helt ny skåp om det är någon liten del som behöver bytas ut.

Har filmat en kort film ifall någon vill ha en titt :)

Martin Berggren Martin Berggren skrev:
det är glimtändaren du letar efter, kan sitta bakom lysröret

[länk]

Har alla lysrörslampor dessa? Jag kan verkligen inte hitta någon glimtändare (kolla video jag postade om du ser något)

Tag bort lysröret. Se efter om du inte då ser toppen på en glimtändare som sticker upp. Det brukar oftast se ut så, för att det ska vara lätt att byta både rör och glimtändare. Glimtändaren har en typ av bajonettfattning, så den ska bara vridas lite motsols för att släppa.

kan vara där
Närbild av en delvis öppen elinstallation med synliga ledningar och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Martin Berggren Martin Berggren skrev:
kan vara där
[bild]
ser ganska tomt ut där

• Öppet spegelskåp med hudvårdsprodukter och reflexion av en rörig interiör.
    Skapa konto
då får du nog öppna skenan, ser ut att öppa nedåt i framkant om man bänder lite där jag markerat grönt
Närbild på en öppen mekanism med markerade bändningspunkter i grönt och rött.
Skapa konto

MrJay
Ser ut så här och kan vara monterad i aluminiumprofilen bakom.

bytalysror_22.jpg

Det finns ett drivdon till alla lysrör (kallades "drossel" tidigare). Moderna elektroniska drivdon behöver ingen glimtändare. Så troligen har du ingen glimtändare i den armaturen.

Det kan vara drivdonet som börjar ge upp. Det sitter troligen inne i al. profilen. OM det hade funnits en glimtändare, så hade den suttit lätt åtkomlig. De behövde bytas samtidigt som man byter lysrör.

Innan du byter drivdonet, kan det vara bra att kontrollera inblandade kopplingar, så det inte är ett glapp någonstans. Tror att det är ovanligt att elktroniska drivdon går sönder överhuvudtaget, och väldigt ovanligt att de börjar blinka med lysröret. Det var däremot standard för slitna glimtändare att bete sig så.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det kan vara drivdonet som börjar ge upp. Det sitter troligen inne i al. profilen.
Nedan ser vi det:

Delvis öppen eldosa med synliga ledningar och installationsmaterial i bakgrunden.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.