Hej,

När vi satte igång diskmaskinen i eftermiddags inledde den som vanligt med att tömma ur vatten, därefter påfyllning av nytt i ca 30 sekunder varpå avloppspumpen gick igång igen och maskinen larmade med 3 återkommande signaler (vattenskyddssystemet aktiverat). Avloppspumpen stängdes av först när jag drog ur sladden.

Jag rengjorde silarna och kontrollerade behållaren men hittade inget särskilt.
Har hällt på hett vatten med lite diskmedel ett par gånger, avloppspumpen tömmer fint, men tycks inte inse att den har tömt färdigt.
Backventilen håller tätt, jag har blåst i andra änden.
Jag drog ut maskinen, testade att skölja igenom mer vatten och drog lite i maskinen varpå avloppspumpen stannade.
Jag testade då att starta upp ett nytt program utan disk och då gick den som den skulle i ca 10 minuter innan den larmade. Knuffade till maskinen och då stängde pumpen av sig och programmet fortsatte en kort stund tills den larmade igen och där är läget just nu.

Det är torrt på skvallerplasten, däremot lite vatten under den så det kan ju läckt lite någon gång och droppat via avlopps- eller tilluftslang.

Frågan är nu vad nästa steg är.
Finns det någon mekanisk nivåvakt som styr avloppspumpen? Jag ser en liten svart flottör i behållaren och den följer snällt med vattennivån och den är ren.

Finns det något annat troligt fel?
Tack på förhand för goda råd!
Henrik
 
Nu har jag tagit av vänstersidan och upptäckt vatten på botten, som inte är rent utan innehåller rödbruna små flagor, ca 1/2 liter. Som ni ser på bilden ser avhärdningsdoseraren lite ankommen ut, den är våt på undersidan och de tre svarta slanganslutningarna till vänster i bild är våta och rostiga. Den stora slangen är kladdig på undersidan så det har troligen läckt från avhärdaren och runnit utmed den svarta slangen. Bra att nivåvakten funkade.
Jag siktar in mig på byte av avhärdningsdoserare och slangklämmor i första hand så får vi hoppas det räcker.
Wish me luck.
Henrik
 
  • Vänster inre del av en maskin med en våt och rostig avhärdningsdoserare och rostiga, våta slanganslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hempa69 skrev:
Nu har jag tagit av vänstersidan och upptäckt vatten på botten, som inte är rent utan innehåller rödbruna små flagor, ca 1/2 liter. Som ni ser på bilden ser avhärdningsdoseraren lite ankommen ut, den är våt på undersidan och de tre svarta slanganslutningarna till vänster i bild är våta och rostiga. Den stora slangen är kladdig på undersidan så det har troligen läckt från avhärdaren och runnit utmed den svarta slangen. Bra att nivåvakten funkade.
Jag siktar in mig på byte av avhärdningsdoserare och slangklämmor i första hand så får vi hoppas det räcker.
Wish me luck.
Henrik
Nu har den nya avhärdningsdoseraren kommit och jag har monterat den, men vid testkörning upptäckte jag att tätningen mellan doseraren och maskinen inte håller tätt. 🤔
Jag har sökt som en tok på nätet men den har utgått och tycks bara finnas i Australien märkligt nog. Det är nr 8996461359409 med placering 130C på sprängskissen. Är det någon av er som vet var man kan få tag på en ny sådan? Jag har försökt att smörja den med glycerin men den har blivit slapp snarare än torr och läcker.

Tar tacksamt emot tips på var man kan köpa en sån tätning eller hitta alternativ!

Henrik
 
Kanske finns det någon diskmaskinsreparatör som har en sådan liggande? Tips?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.