Hej!

Jag monterade ner badrumsfläkten innan renoveringen i badrummet. Nu är badrummet klart och fläkten skall tillbaka.

Som vanligt fotade jag hur den var kopplad för att sedan kunna få fart på den igen.

När jag tog ner den satt den kopplad med strömbrytare. Den gick också på automatiskt vid en viss luftfuktighet. Brytaren var bara för att dra igång den om man manuellt ville köra den.

Som det är nu vill jag inte har strömbrytaren. Jag vill bara att den ska gå igång när rummet har en viss luftfuktighet. Det finns inställningsskruvar, en röd och en blå. Någon som vet vilken färg som hanterar snabbheten på fläkten och vilken som hanterar fuktkänsligheten?

I nuläget kopplade jag in fas och nolla och tog bort avstängningsknappen helt. På bilden syns strömbrytaren samt tillhörande kabel. (som jag alltså nu inte vill ha inkopplad).

Spjället verkar gå upp när strömmen är inkopplad men fläkten går inte igång. Enligt mätning drar den 20 watt och Fläkten snurrar ej, oavsett hur jag vrider på röd/blå vridknapp.

Tips? Måste jag köra med strömbrytare?

Det är inte den nyaste fläkten men den fungerade bra innan renoveringen och är fortfarande fräsch (efter rengöring).

Mycket tacksam för tips.

EDIT: fläkten är av märket Zafir

Edit igen: nuvarande inkoppling är motsvarande kabeln till höger, fas/nolla in på plinten. Vänstra kabeln helt borta, dvs. inget är inkopplat i strömväg på plintplats 1 där den strömställaren tidigare gick in.

• DSC02514.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Prova köra den manuellt å se om fläkten funkar överhuvudtaget.. Alltså koppla fas på plinten som är över (antagligen)

Hej!

Det löste sig. Håler jag borrat upp (i nya taket) var lite för tight. Jag pressade in fläkten med kanterna var så pass böjbara att fläkten inte kunde snurra då fläktens egna mått trycktes till en aning. Därför stod fläkten still. I övrigt testade jag mig fram gällande hygrometervredet samt tidsinställningen.

Jag är dock lite nyfiken på om det går att koppla om den lilla lampan på fläkten som alltid lös när man använde strömbrytaren. Jag testade koppla in den på fas nolla, men givetvis lös den då hela tiden istället. Som det är nu lyser den inte när fläkten går igång. Det borde gå att koppla den högst upp till höger på bilden där 2 röda och 2 svarta tåtar sitter (styr fläkt samt kallrasskyddets öppning/stängning).

Dock vet jag inte vilken effekt de uttagen har. Men då lampan klarar att kopplas direkt på 220 v ska det väl inte ge någon skada att testa koppla in den på samma ställe som fläkt och kallrasskyddet är kopplat till? Lampan spelar väl ingen större roll kanske men vore ju trevligt om det syns att den är aktiverad osv.

/Henke

Hej Henke,
Hittat vad respektive jysterskruv går till?

Alltså den blåa respektive den röda....

Verkar vara svårt att få tag på manualer till denna fläkten... :(

hej, jag skrev en liten manual då jag insåg att jag skulle behöva justera fläkten 2 ggr per år (säsongsvis ändras ju luftfuktigheten)

---------------

röd skruv = tidsmängd fläkten går när den blivit aktiverad. Mer tid medsols, mindre tid motsols

blå skruv = fuktinställning, hygrometer. Känsligare för fukt motsols, mindre känslig medsols.

----------------
Hoppas du får ordning på fläkten.

d^_^b Hej !
Hade en sådan fläkt när vi flytta in i huset, sen renoverade vi badrummet o jag säger bara, släng skiten o köp en fuktstyrd Pax fläkt, visserligen kostar den några kronor, men du slipper problemen med att hålla på att ändra inställningar.
Pax är dyrt men det lönar sig i längden!
:wow:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.