Hej
Jag har problem med badrumsdörren att den inte går i lås så att säga. Tryckesfallet hamnar inte i urgröpningen.

Tidigare hade jag en metallbit på tröskeln sen en tidigare ägare som tog emot dörren och hindrade. Men även med den borttagen så går inte Tryckesfallet i lås. Jag misstänker att det tjocka färglager som är på karmen är boven, men för att slippa slipa ner allting hade jag velat ta reda på var dörren tar emot.

Har ni något tips på hur jag skulle kunna göra för att ta reda på det?

Närbild på en vitmålad dörrkarm med urgröpning för låset där ett tjockt färglager syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en badrumsdörr som inte stänger korrekt, synligt slitna dörrlås och karm.
Skapa konto

Mvh Robin

Kolven ligger fel i höjd mot hålet i slutblecket kolven är för lågt.
Det enklaste är att fila ur några millimeter slutblecket i underkant eller höja gångjärnen lite om det är möjligt.

Bästa svaret

Tack så mycket för svaren, det löste det perfekt och supersmidigt.

Nu ska jag dock försöka mig på att lösa köksdörren också som har ett liknande problem men där slitringar troligen inte kommer hjälpa.

Köksdörren tar i i höger överkant (gångjärnen på vänster sida). Med dörrens gångjärn loss så går dörren på samma sätt inte att få på plats i höger överkant men sitter kanske med 1mm mellanrum på övriga kanter. Fotot visar ungefär hur mycket det verkar vara som överlappar.
Tröskeltät dörrkarm som illustrerar hur köksdörren tar i överkanten.
Skapa konto

Hoppas ni har några bättre lösningar än att slipa ner en stor del av karmen.

Mvh

Vet inte om det är bra eller dåligt, men tar jag bort tröskeln så går det att trycka in dörren utan gångjärnen monterade.

Hänger inte riktigt med - går inte dörrbladet in mellan tröskeln och karmens ovansida? Då måste du antingen minska dörrbladet eller storleken på karmen. Det är bara att välja vad som känns enklast :)

N Newbuild skrev:
Vet inte om det är bra eller dåligt, men tar jag bort tröskeln så går det att trycka in dörren utan gångjärnen monterade.
Såga av den delen av dörrbladet som tar i.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.