6 435 läst ·
51 svar
6k läst
51 svar
Badrums renovering ENKELT utförande
Svaret är tydligt från föreningen och det finns i skrift:H Holmspel skrev:
Föreningen står för allt fram till ytskikt. Bostadsrättsinnehavaren står för från ytskikt. Så säger stadgarna.
Frågan vad det innebär sen är tydligen svår att svara på och alla verkar tolka det olika.
Jag tolkar det som att allt som behövs göras tills det tätskiikcket är uppsatt står föreningen för, även om denna kostnad kan variera kraftigt beroende på vad som krävs för att riva, avfukta och bygga tätskikt
Och återigen - väljer du att sätta matta så är mattan tätskiktet, det FÅR inte sitta ett tätskikt avset för kakling under.M Mistersvan skrev:Svaret är tydligt från föreningen och det finns i skrift:
Föreningen står för allt fram till ytskikt. Bostadsrättsinnehavaren står för från ytskikt. Så säger stadgarna.
Frågan vad det innebär sen är tydligen svår att svara på och alla verkar tolka det olika.
Jag tolkar det som att allt som behövs göras tills det tätskiikcket är uppsatt står föreningen för, även om denna kostnad kan variera kraftigt beroende på vad som krävs för att riva, avfukta och bygga tätskikt
windestal
Husägare
· Västergötland
· 354 inlägg
windestal
Husägare
- Västergötland
- 354 inlägg
Jag tror tyvärr att du tolkar fel och att mer räknas in i ytskikt än du tänker. Jag tror inte att föreningen kommer sätta upp tätskikt, utan att det räknas som en del av ytskiktet. Detta dels för att det skulle vara nästan omöjligt att få ihop, då tätskikt väljs olika beroende av om man ska ha kakel, matta, måla, osv som du ju ändå sen skulle göra, och dessutom pga hur praxis ser ut vad det gäller definition av ytskikt i badrum avseende försäkringar (se Fackets svar, inlägg 39 ovan). Be för all del om ett förtydligande från föreningen, för du uttryckligen frågar om de står för tätskikt eller ej (det kan ju finnas annat tänkande i din förening), men om jag var du skulle jag räkna med att få stå för allt efter gipsskivan. Om föreningen (mot förmodan) säger att de ska stå för tätskikt er bör du fråga exakt vilket tätskikt de tänker sätta upp, eftersom det påverkar vad du sen kan och behöver göra.M Mistersvan skrev:Svaret är tydligt från föreningen och det finns i skrift:
Föreningen står för allt fram till ytskikt. Bostadsrättsinnehavaren står för från ytskikt. Så säger stadgarna.
Frågan vad det innebär sen är tydligen svår att svara på och alla verkar tolka det olika.
Jag tolkar det som att allt som behövs göras tills det tätskiikcket är uppsatt står föreningen för, även om denna kostnad kan variera kraftigt beroende på vad som krävs för att riva, avfukta och bygga tätskikt
Jag antar att föreningen har en försäkring för detta och de endast i slutändan betalr någon premie/självrisk?F Facket skrev:Som jag och många andra nämnt tidigare så kan föreningens stadgar ha egen uppfattning om vad fram till ytskikt innebär. Däremot om det hade varit ett rent försäkringsärende där du är försäkringstagare så hade fram till ytskikt menats med (om vi antar att det är regelstommen i vägg och bjälklag):
- Demontering installationer/inredning
- Rivning av ytskikt (här tillämpas åldersavdrag)
- Friläggning och uttorkning av skadat stomm-material
- Branschanpassningar som behöver göras för att följa aktuell byggstandard, tex anvisningar från Säker Vatten (även här kan åldersavdrag tillämpas)
- Återställning av stomme fram till gips på väggar och golvspånskiva på golv
Kan man ha en försäkrning som täcker från ytskikt? Eller är det ditt ansvar även om du j orsakat skadan eller åligger det den som utfört arbetet?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 140 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 140 inlägg
Det är det normala, dock är ju deras självrisk normalt väldigt hög, flera 10 000 kr.M Mistersvan skrev:
En bostadsrättsförsäkring kan ersätta skador på ytskikt under förutsättning att ytskikten inte är för gamla och att skadan beror på något som försäkringen täcker.M Mistersvan skrev:
Jag hade en vattenskada i badrummet på 5kvm
Försäkringsbolaget erbjöd sig att stå för kostnaderna fram till ytskikt 27000:- tyckte dom var rimligt enligt sin tabell.
Tog hela badrummet själv istället så jag kunde nyttja rot
Försäkringsbolaget erbjöd sig att stå för kostnaderna fram till ytskikt 27000:- tyckte dom var rimligt enligt sin tabell.
Tog hela badrummet själv istället så jag kunde nyttja rot
Till slut blev detta projekt bara fler och fler frågor så vi fick helt enkelt avstå....
Tack för alla svar. Några månader av stora lärdomar....
Tack för alla svar. Några månader av stora lärdomar....
M Mistersvan skrev:Hej,
Detta är en fråga angående en total renovering av ett badrum i en lgh.
Det finns en mindre fuktskada i lgh badrum där skadebeskrivningen är förhöjda fuktvärden i badrumsgolv, orsakad av en läcka i själva badrummets golvbrunn.
Kan någon uppskatta en kostnad för rivning, uppbyggnad av tätskikt samt göra ett badrum med enkel std. (Vi kommer få rivning, torkning och uppbyggnad fram till ytskikt bekostad av föreningen då det är deras ansvar, vi bekostar sedan från ytskikt till färdigt badrum)
Vi håller på att uppskatta detta och ta in offerter, men vad ska det kosta?
Det dumma är att det skall återställas nu omgående, men om inom 2 år skall föreningen byta stammar och kommer då bekosta ett nytt badrum, därför vill vi skapa ett enklast möjliga badrum just nu, så kostnaden blir minimal, eftersom vi får ett nytt badrum i samband med stambytet sen.
Vad är kostnaden för ett 6 kvm stort badrum från det att tätskikt är uppbyggt till färdigt badrum, om vi väljer enklast möjliga där det finns de väsentliga sakerna som toa, handfat och duschmöjligheter, antar att tex, våtrumsmatta är billigast....
Tacksam för svar
G
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden