Har vatten draget i vägg. Nu har rörmokare kommit till att montera rör brickorna. Tycker inte det ser bra ut. De sitter snett och en har pressat loss mattan. Glipar ca 4- 5 mm ( se bilderna)
Är det något som bör påtalas eller är det ok. Kanske vi som är känsliga....

• Närbild av vattenrör och rörbricka som är monterade direkt under ett dubbeluttag på vägg. Brickan är snett placerad och orsakar en glipa i väggmattan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på vägg med en monterad rörbricka. Rörbrickan är placerad snett och delar av väggen är skadad och glipar ungefär 4-5 mm.
    Skapa konto
  • Närbild på vattenrör brickor som är snett monterade på väggen, en bricka pressar loss mattan och det finns en glipa på cirka 4-5 mm.
    Skapa konto
  • En monterad rörbricka under en diskbänk, där rörbrickan ser sned ut och verkar ha tryckt loss mattan runt om, vilket skapar en glipa på cirka 4-5 millimeter.
    Skapa konto
Krilleman
I dessa fallet med Vatettes bockfixturer är det extremt viktigt att dom kommer ut helt vinkelrätt ur väggen.

För kopplingsbrickan gängas ju fast i den blåa bockfixtruren.
Så är fixtruen lite sned så blir även resultatet det.

Detta kan vara en orsak.

Bild av en blå Vatette bockfixtur, en del med en rund öppning och ett stödben, används för att säkerställa korrekt montering vid rörkopplingar.
Exploderad vy av Vatettes bockfixtur med kopplingsbricka, mutter och andra delar i silver, grönt och guld.

J
Hej i tråden,
Jag sitter med samma dilemma, att badrumsrenoverarna inte fått till bockfixturen helt i vinkel. I mitt fall blir det då en glipa och dessutom inte möjligt att montera badkarsblandaren.

Hur löser man detta?

OBS att det inte är monterat ännu, VS montören upptäckte detta i dag och lyfte det med mig och ansvarig projektledare. Jag är rädd att det blir en jobbig grej...

J
Ping @Krilleman på ovan, har du råkat ut för detta och löst det?

Väggen är annars helt färdig med kakel och allt.

Krilleman
J Jönas skrev:
Väggen är annars helt färdig med kakel och allt.
Vad finns på andra sidan väggen?

Vardagsrum?
Hall?

J
Krilleman Krilleman skrev:
Vad finns på andra sidan väggen?

Vardagsrum?
Hall?
Aha, vet hur du tänker! Det är ett sovrum där, helt möjligt att angripa problemet därifrån.
Hur mycket går det att räta upp innan man riskerar tätskiktet?

Krilleman
J Jönas skrev:
Aha, vet hur du tänker! Det är ett sovrum där, helt möjligt att angripa problemet därifrån.
Hur mycket går det att räta upp innan man riskerar tätskiktet?
Ja hur mycket kan man räta i ett tätskikt.

Frågan är ju även då hur långt från 90º är den blåa bockfixturen?

J
Krilleman Krilleman skrev:
Ja hur mycket kan man räta i ett tätskikt.

Frågan är ju även då hur långt från 90º är den blåa bockfixturen?
Vi, jag och VS montören, är rätt så övertygade om att fixturen ligger dikt ann gips och plyfa. Därav mindre troligt att det går att räta upp utan att karva bort material från båda dessa skikten. Att göra det utan att påverka tätskiktet, det är frågan jag har att hantera. Lurigt när det kommer till risk för fuktskada efter som det är väldigt utsatt stället i badrummet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.