Hej!

Vi har ett badrum (toalett och dusch) på övervåningen och idag på morgonen såg vi att vattnet började läcka från taket under det.

Jag har en känsla av att det är riktigt illa om vattnet från badrummet läcker in i taket på Entry-plan.

Badrummet är från 1979 och är ej renoverat. Besiktningsmannen upptäckte inget fel vid överlåtelsebesiktningen.

Jag har många frågor nu:

1. Vad ska jag göra i det här fallet och vad ska jag vara beredd på att hantera detta ärende från Försäkring.
2. Kommer det att bli en stor kostnad att fixa detta om försäkringen säger nej för att ersätta det?
3. Finns det något jag kan göra från min sida?

• Vattenläcka märkt på en vit takyta med en synlig spricka och fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej.

Ett badrum som är 43 år gammalt räknas som förbrukat, så räkna inte med något från försäkringsbolaget.
Du skriver att det inte finns några fel på överlåtningsbesiktningen, så jag antar att du har flyttat in nyss.
Det finns en viss chans att detta kan vara ett dolt fel, beroende på vad felet är. Dock beräknas ersättningen för dolda fel på restvärdet och efter 43 år är det noll, så dolda fel lär vara lika kört...

För att miniera följdskador, riv snabbt ut badrummet och se till att bjälklaget får torka ut. Dock förlorar du då all chans att få någon ersättning via försäkring eller dolda fel.
Du skulle i stället kunna öppna upp taket underifrån och se varifrån det läcker. Kanske kan det gå enkelt = billigt att fixa så?

Kostnad för att återställa borde hamna mellan 50-500' beroende på hur mycket du vill/kan göra själv, hur stort badrummet är samt vad du vill ha för standard på det.

<edit>
...och använd för allt i världen inte badrummet under tiden, det kommer att förvärra eventuella följdskador.
</edit>

/ Hälsningar, Fredrik

Redigerat:
Säger tvärtemot föregående, räkna med pengar från försäkringsbolaget. Jag har erfarenhet av allt från 30 000-80 000 för läckande 70-talsbadrum.

• Wow
gaia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.