Vågar jag kakla badrummet, eller är risken för sättningar för stor?

Har byggt ett Attefalls som jag håller på och inreder.
Den delen där badrummet ska vara är grunden gjutna plintar. Ca 1 m djupa hål med 10 cm singel i botten, sedan en 40x40x4 cm trädgårdplatta och gjutit 15 cm diameter stolpar på det (dvs ca 90 cm långa stolpar under mark.
Är i mellansverige så inte säkert det är till frostfritt.
Marken består i princip till 100 % sand. Det är väldigt bra dränerad, dock ligger bygget i en svacka på tomten.
Så under blöta perioder, vår/höst stiger "grundvattnet" till ungefär marknivå (15 cm under trossbotten).

Badrummet är rejält fastskruvat i huvudbyggnaden som byggdes för ca 8 år sedan och har sjunkit någon centimeter. Den är dock bara ställd på lecablock efter att ha grävt ur ca 10-20 cm och haft singel.

I badrummet har jag satt 12 mm osb, plywood vid duschdelen. Sedan har jag skruvat stålvinklar längs alla golv och hörnvinklar för att undvika rörelser där. Sedan gips.
Frågan är om det finns risk att byggnaden sjunker, att jag därför borde ha våtrumsmatta istället för kaklat?

Skulle helst vilja kakla, dels för jag gillar det mer. Redan har en del material och kan då även göra arbetet själv.

• Älska
  • Gilla
Pierre Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Byggnaden borde ha satt sig vid den här tiden. Tätskikt klarar en del rörelser så det ska mycket till att väggarna rör sig så mycket att kaklet rör sig/spricker.

• Gilla
Dave Lister
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Byggnaden borde ha satt sig vid den här tiden. Tätskikt klarar en del rörelser så det ska mycket till att väggarna rör sig så mycket att kaklet rör sig/spricker.
Observera att det var bara huvudbyggnaden som byggdes för 8 år sedan.
Den delen med badrummet byggdes för ca 1 år sedan.

J J0naz1 skrev:
Observera att det var bara huvudbyggnaden som byggdes för 8 år sedan.
Den delen med badrummet byggdes för ca 1 år sedan.
Jag förstår, du skrev att de sitter ihopbyggda så den delen borde inte sjunka mer.

BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag förstår, du skrev att de sitter ihopbyggda så den delen borde inte sjunka mer.
Kan man inte tänka sig att badrummet sitter bra fast längs en eller två väggar men att stödet under försvinner under ett eller två hörn och det då blir stora rörelser i vinklarna mellan olika väggar?
J J0naz1 skrev:
I badrummet har jag satt 12 mm osb, plywood vid duschdelen. Sedan har jag skruvat stålvinklar längs alla golv och hörnvinklar för att undvika rörelser där.
Hur tätt är det reglat?

BirgitS BirgitS skrev:
Kan man inte tänka sig att badrummet sitter bra fast längs en eller två väggar men att stödet under försvinner under ett eller två hörn och det då blir stora rörelser i vinklarna mellan olika väggar?

Hur tätt är det reglat?
Javisst, det går att kontrollera saken och även att lyfta en del av byggnaden om den satt sig innan kakling om det verkligen behövs.

BirgitS BirgitS skrev:

Hur tätt är det reglat?
Det är reglat med ca 30-40 cc.

Den är en vägg som är ihopbyggd med gamla delen så som du säger borde inte den sjunka, men kanske andra långsidan, två hörn. Skulle det sjunka mycket skulle det kunna bli stora rörelser i de vinklar du beskriver.

Just nu är rummet fyllt med byggsaker, men ska plocka ur så småningom när jag ska börja med jobbet. Då kollar jag om det redan nu har sjunkit kan jag förmodligen lyfta med domkraft och palla under vid plintarna.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.