1 854 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Badrum och tätskikt
Hej! Sitter här med panik. Jag har haft lite hantverkare hemma som har snyggat upp badrummet hos mig i min bostadsrätt. Styrelsen har dock sett att jag håller på att ”renovera” badrummet nu utan tillstånd från dem och blivit rätt sura på mig. De önskar nu ha en beskrivning på hur tätskiktet har genomförts och jag är lite osäker på om hantverkarna har genomfört detta på korrekt sätt då det gått väldigt fort.
Badrummet hade tidigare en våtrumstapet samt våtrumsmatta. Det jag har sett samt kunnat utläsa från kvittona är att hantverkaren har lagt en ”primer” på våtrumstapeten på väggen där det är betong bakom (massiva väggen?) och efter det lagt kaklet på. På badrumsgolvet har de bytt ut golvbrunnen och lagt ett ”tätark 40x40 cm” runt omkring. Efter detta har det lagts klinker.
Är det okej att använda befintligt tätskikt eller kommer jag behöva riva allt och börja om? Några tips på hur jag kan beskriva jobbet till styrelsen så att de blir nöjda?
All input uppskattas enormt!
Badrummet hade tidigare en våtrumstapet samt våtrumsmatta. Det jag har sett samt kunnat utläsa från kvittona är att hantverkaren har lagt en ”primer” på våtrumstapeten på väggen där det är betong bakom (massiva väggen?) och efter det lagt kaklet på. På badrumsgolvet har de bytt ut golvbrunnen och lagt ett ”tätark 40x40 cm” runt omkring. Efter detta har det lagts klinker.
Är det okej att använda befintligt tätskikt eller kommer jag behöva riva allt och börja om? Några tips på hur jag kan beskriva jobbet till styrelsen så att de blir nöjda?
Redigerat:
Om de har bytt golvbrunn lär de ju rivit allt på golvet eller? Kan du inte bara ringa hantverkaren och be han beskriva vad de gjort?O osverigeo skrev:Hej! Sitter här med panik. Jag har haft lite hantverkare hemma som har snyggat upp badrummet hos mig i min bostadsrätt. Styrelsen har dock sett att jag håller på att ”renovera” badrummet nu utan tillstånd från dem och blivit rätt sura på mig. De önskar nu ha en beskrivning på hur tätskiktet har genomförts och jag är lite osäker på om hantverkarna har genomfört detta på korrekt sätt då det gått väldigt fort.
Badrummet hade tidigare en våtrumstapet samt våtrumsmatta. Det jag har sett samt kunnat utläsa från kvittona är att hantverkaren har lagt en ”primer” på våtrumstapeten på väggen där det är betong bakom och efter det lagt kaklet på. På badrumsgolvet har de bytt ut golvbrunnen och lagt ett ”tätark 40x40 cm” runt omkring. Efter detta har det lagts klinker.
Är det okej att använda befintligt tätskikt eller kommer jag behöva riva allt och börja om?
Tack för svar! Om vi antar att dessa är godkända för kakel och klinker, finns det några felaktigheter i sättet de har utfört det på? Dvs, primer, fästmassa och sedan kakel för väggarna? Är felaktigheten isåfall så grov att jag kan bli tvungen att riva?BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 512 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 512 inlägg
Det låter som det troligtvis är fel å det grövsta och måste rivas och göras om för att vara gjort på ett fackmässigt sätt. I förlängningen kan det innebär att ersättning uteblir från försäkringsbolaget vid en skada. I en br kan det ju bli ganska dyrt om det blir en omfattande fuktskada. Skulle kräva dokumtation från hantverkaren om vad som är gjort och hur och hur det uppfyller nu gällande våtrumsregler!
Ett felaktigt badrum i en brf kan drabba andra boende...
Brf har rätt att ställa krav på att arbeten utförs fackmannamässigt.
Brf kan kräva ersättning som motsvarar deras kostnader vid eventuell skada. Detta efter som de andra boenden inte ska drabbas ekonomiskt pga skador som orsakats av oaktsamhet från en boende...
Att lägga dit ett ark endast runt bytt golvbrunn är knappast ett godkänt tätskikt...
Det är bara att göra om göra rätt.
Annars kan du sitta på en tickande bomb som du inte vet om eller hur mycket det kostar om den smäller...
Brf har rätt att ställa krav på att arbeten utförs fackmannamässigt.
Brf kan kräva ersättning som motsvarar deras kostnader vid eventuell skada. Detta efter som de andra boenden inte ska drabbas ekonomiskt pga skador som orsakats av oaktsamhet från en boende...
Att lägga dit ett ark endast runt bytt golvbrunn är knappast ett godkänt tätskikt...
Det är bara att göra om göra rätt.
Annars kan du sitta på en tickande bomb som du inte vet om eller hur mycket det kostar om den smäller...
Klicka här för att svara