Vet inte hur man löser elen...

Nu sitter det ju ett perilexuttag men det är vanliga 220v stickproppar till både kyl och frys

Ser ju lite taffligt ut med en övergång från 3fas till 3*220v hängandes under där 😄

Börjar bli klart, kökskran ska dit, avlopp kopplas ihop igen.
Ska även upp med en mörkläggningsgardin
Byta kolfilter, några hyllor ska dit, silikonfog mot "kaklet"

Minimalistiskt kök nästan klart, med vita skåp, bord, stolar och en svart väggmonterad tv, redo för sista steg som kökskran och hyllor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fattas det 2 kolfilter och ett blindlock på ett eluttag så jag kan väl säga att det är klart nu va? 🙂

Övernattningsrum med våningssäng, väggmonterad TV och vitt bord och stol.
Skapa konto

Litet rum med ett runt bord, två stolar, fönster med rullgardin och en dörr. Bordet har en fjärrkontroll på en bordstablett.
Skapa konto

Kompakt kök med spis, diskho, mikrovågsugn och hyllor i ett övernattningsrum. Kakel i svartvitt och en saknad eluttagstäckning.
Skapa konto

Får duga som övernattningsrum några dagar i veckan

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
Började bygga en altan där det blev stopp efter golvet var klart, men det skulle ju naturligtvis vara både räcken och tak
Fick ett litet ryck och fick upp stolparna till taket här om dagen

Ofärdig altan med golv och stolpar, saknar räcken och tak, framför ett gult hus. Flera stolar står på altanen, gräs i förgrunden.
Skapa konto

Tänkte göra kryss som räcke.
Nu är det 2515mm mellan stolparna och det blir ju väldigt långa kryss 🙂
Överkant på överliggaren tänkte jag köra på 900mm ungefär, frågan är om jag ska sätta en eller två korta stolpar mellan dom långa för att det ska se bra ut?

Höjden på kryssen blir ju 900-45 = 855 sen vill man väl ha öppet under 100mm kanske?
Så jag lutar åt två stolpar mellan varje, då får man kryssen ungefär 800 breda och 750 höga

Tankar? Annan modell av staket?

nino nino skrev:
en eller två korta stolpar mellan dom långa för att det ska se bra ut?
Yes 👍
nino nino skrev:
Tankar
Att du nu spenderar pengar på något som inte genererar högre hyresintäkter.
Schrödingers katt beroende på vilken sida man tittar från.. 😁

Jarlingar Jarlingar skrev:
Yes 👍

Att du nu spenderar pengar på något som inte genererar högre hyresintäkter.
Schrödingers katt beroende på vilken sida man tittar från.. 😁
Nja, här är det väl så med bef hyresgäst men dom kommer nog inte klaga på hyreshöjning till nyår om dom fått en uteplats.

Andra huset jag har där har jag sagt att den dagen altanen är klar så höjs hyran med x kronor/mån

Sen bor jag på ett ställe där många hyresvärdar slås om ett mindre antal hyresgäster (om man räknar bort dom man inte vill ha dit) så då får man göra det man kan för att ha trevliga lägenheter.

Men visst kunde man säkert lägga pengar på nåt vettigare 😄

Började dagen med att sätta upp en limträbalk i andra huset.
Sen fortsatte jag på altanen, aldrig gjort kryss staket förut, inte ens googlat hur man ska göra.
Men blev skapligt nöjd

Första försöket blev så här

Trästaket under uppbyggnad med kryssmönster, delvis färdigt på en träaltan framför en gulmålad husvägg med vita fönster.
Skapa konto

Det blev bakläxa så fick göra om

Trästaket med kryssmönster vid en altan framför en gul fasad och blå föremål, gräs och verktyg syns i förgrunden.
Skapa konto

Sågade fel på iaf 4-5 reglar som naturligtvis är för korta så får bli en tur och köpa mer reglar ☹️

Gjorde hälften sen var det dax att ge sig

Altan med träkryssräcke under konstruktion, del av bygge runt husfasad. Solbelyst gräsmatta i förgrunden.
Skapa konto

Som sagt första gången...
Den nedre regeln skulle nog varit upp några 3-7cm kanske men nu är facken samma storlek i höjd och bredd

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Började dagen med att sätta upp en limträbalk i andra huset.
Sen fortsatte jag på altanen, aldrig gjort kryss staket förut, inte ens googlat hur man ska göra.
Men blev skapligt nöjd

Första försöket blev så här

[bild]

Det blev bakläxa så fick göra om

[bild]

Sågade fel på iaf 4-5 reglar som naturligtvis är för korta så får bli en tur och köpa mer reglar ☹️

Gjorde hälften sen var det dax att ge sig

[bild]

Som sagt första gången...
Den nedre regeln skulle nog varit upp några 3-7cm kanske men nu är facken samma storlek i höjd och bredd
Problemet med dessa kryss, gör att det samlas skit nertil vid stolparna och där blir fukt/väta kvar och då ruttnar stolparna. Har gjort samma som du och upptäckt det efter några år. Men satta som en bräda för skönheten skull, både på insida/utsida. Blev som en liten bassäng där. Nu har du ingen bräda på in och utsida stolparna, så det kanske klarar sig och går att borsta bort skiten som samlas där.

• Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Problemet med dessa kryss, gör att det samlas skit nertil vid stolparna och där blir fukt/väta kvar och då ruttnar stolparna. Har gjort samma som du och upptäckt det efter några år. Men satta som en bräda för skönheten skull, både på insida/utsida. Blev som en liten bassäng där. Nu har du ingen bräda på in och utsida stolparna, så det kanske klarar sig och går att borsta bort skiten som samlas där.
Ja det har du rätt i... Nu är det iof tryckimpregnerat men det håller ju inte heller så länge

nino nino skrev:
Ja det har du rätt i... Nu är det iof tryckimpregnerat men det håller ju inte heller så länge
Det hade jag med, men hjäpte inte, angripna stolpar, tog bort det sköna och hoppas att inte behöva byta stolparna på länge nu.

Kapade och målade lite takreglar, när det var klart så har jag antingen varit upptagen eller så har det regnat...
Hösten/vinterns första dag med minus så var det dax att få dit dom så klart.
Dom låg ivägen i garaget så lika bra att få dit dom då det iaf inte regnade

Trähus med verandatak av takreglar, kvällsbild med belysning.
Skapa konto

Till våren? så blir det plasttak och lite mer staket

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.