Åtminstone kallvatten i duschen och i handfat, hoppas på att en kompis har grejer så jag får igång varmvatten idag...

• Gilla
Söderslätt och 2 till
  • Laddar…
Ja just det, beredaren blev inkopplad, en dörr sattes i och badrummet användes 1v av 10-15pers utan problem (än så länge 🙂 )

Sen blev det lite stiltje...

Nästa del i byggandet blir hallen utanför badrummet.
Hälsade på en bekant som byggt många hyllor på ett loft så då fick jag lite feeling...

Men kände att jag inte ville lägga en hel dag och nån tusing på att köpa material till hyllor så köpte 6st lagerhyllor på Amazon för ca 3000:-

Blå metallhyllor monterade i en hall under renovering, med halvfyllda hyllor och en dörr på glänt till höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5.3*2*0.4m förvaring

Här har jag börjat tömma lite hyllor och grovsorterar in i nya hyllan.

Rörig byggmiljö med lagerhyllor, verktyg, byggmaterial och en dörr på glänt i bakgrunden. Förberedelse för hallrenovering.
Skapa konto

Badrummet är till höger i bild, man kan se en dörr på glänt.

Fylls på fort...
Men än ligger det lite utspritt och grovsorterat, ska plockas ner i mindre lådor.

Blå lagerhyllor fyllda med diverse byggmaterial, verktyg och förpackningar i ett rum. Ett stort isoleringspaket framför hyllorna.
Skapa konto

Man är ju lite av en ekorre och samlar på sig, men insåg att fix, fog och flytspackel som är tillverkat 2010 eller tidigare är nog bara att kasta.

Kartonger, plattor och byggmaterial staplade i en byggarbetsplats; olika golv- och väggmaterial synliga.
Skapa konto

Blev en vända på tippen men allt kan man ju inte slänga 😄

Säckar med byggmaterial som fix och flytspackel ligger på en träpall i ett förråd med spånskiveväggar.
Skapa konto

En hg ville gärna ha utelampa ovanför ytterdörren, fanns en där tidigare men troligen har någon slagit ner den vid någon flytt.
Som tur va så hade jag köpt lampor för nåt år sen så det var snabbt ordnat.

Utomhuslampa ovanför en ytterdörr med glaspartier. Lampan lyser gult i det inre hörnet av en veranda med gul panel och röda detaljer.
Skapa konto

Passade även på att koppla in en Shelly1 till den och till lampan vid ytterdörren till lgh vi bygger nu även den med en Shelly1.
Tur man har bra hg så man får koppla sig på deras wifi

Gult hus med svart tak och vita fönster; en lampa lyser vid ytterdörren i skymningen, gräsmatta framför.
Skapa konto

Hallen blir lite mindre än där pallstället står, den väggen flyttas nog in ca 20-30cm.
Hallgolvet ska bilas ut, gräva ner mig 50-70cm, gjuta en liten sula och mura med leca? upp till överkant färdigt golv, singel cellplast golvvärme armering och gjuta.
Tänker mig att jag motfyller utsidan av hallmurningen med lite av det jag grävt upp innan jag gjuter.

Sen tar jag rum för rum och gör lika.
Bäst och billigast vore så klart att ta ut hela golvet direkt och gjuta allt i en smäll men det är för mycket jobb på en och samma gång.

• Gilla
Byggaren Bengt och 5 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Drygt 2h, med hjälp av frun som mätte upp vatten
[bild]

Gjorde en test med 6-8cm eps i botten, en 7cm cellplast s80 och resten eps ca 7cm.
Pratade med epscement och dom avråder från att använda cellplast tillsammans med eps pga att eps har så hög härdningstemperatur så det fanns en risk att cellplasten ska slå sig.

Tog en inne/ute termometer och la utegivaren på cellplasten (med plast över och under givaren så jag ev kan få ut den igen) så man kan se max temp under härdning, är min max funktion. Nu har jag ca 12-15 grader där jag gjutit.
Imorgon bortrest så om inget hänt med gjutningen så ska jag prova få på ca 20mm spackel på hela ytan, som är rekommenderat över eps, sen kan man börja sätta upp väggar (fast jag har lite rivning innan)
Hej! Gjöt du allt i ett svep? Alltså att du tröck ner skivorna i våt eps-cement?

K KlasseT skrev:
Hej! Gjöt du allt i ett svep? Alltså att du tröck ner skivorna i våt eps-cement?
Minns inte exakt tyvärr, men skulle tro att jag la ut och jämnade av första lagret eps, sen cellplast och mer eps.
Går inte att lägga ut all eps sem trycka ner cellplasten

Planen för i år är att bila ur hallgolv, gräva ur och isolera, gjuta ny platta med golvvärme.

Ungefärlig målbild för hallen är den här.

Vit hallinredning med skåp, knoppar och krokar ovan en bänk med lådor; svart klinkergolv.
Skapa konto

Ev samma golv som i badrummet då det finns plattor så det räcker.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K KlasseT skrev:
Men tänk på att det blir varmt så det inte slår sig och du får bom. Jag hade väl runt 15grader inne och ändå blev det 60+ grader

Händer väl inte så mycket än...
Bytt jobb igen, känns som man byter hela tiden men var på förra i 8år 🙂 Kändes som det var dax.
Inget skift så det blir längre dagar så man orkar/hinner inte så mycket.
Fortsätter att plocka ihop lite sakta, planen är fortfarande att golvet ska vara gjutet och iaf uppreglat och osb på väggarna till semestern v28-29

Har ett rum där en bekant bott i några år, byggde det rummet för 10-12år sen så det var väl dax att renovera.
Kommer även en som ska kika på det i nästa vecka.

Sovdelen

Trångt rum på cirka 15 kvm med en hopfällbar stol, ett fönster och vita väggar; halvtom och under renovering.
Skapa konto

Smalt rum med våningssäng i trä, hopfällbar stol och ett fönster med enkel belysning i taket. Renovationsprojekt påbörjat.
Skapa konto

Köksdelen

Liten köksdel med diskho, spis och fläkt, svart kakel ovanför. Träbänkskiva med en hylla på väggen. Flaskor och städsvamp vid diskhon.
Skapa konto

Hela rummet 🙂

Litet rum med rundt bord nära ett fönster, ljusmålade väggar, synlig taklampa, hopfällbar stol och köksdel med spegel och vägglampa.
Skapa konto

Totalt 15kvm

Skulle måla fönsterbänk och foder när vi byggde men det blev väl som vanligt 🙄

Runt vitt bord står vid ett fönster med blått tyg och träfoder, radiator under fönsterbrädan, i ett rum med gula väggar under renovering.
Skapa konto

Men nu är det grundat iaf
Fönster med vitmålade karmar och fönsterbräda bredvid en vit vägg och ett element. Rummet är under renovering.
Skapa konto

Ska ev slänga ut trinettköket och dit med en 50spis eller smalare om jag hittar, ett litet kylskåp på golvet. Eller så får det duga några år till

• Gilla
useless och 2 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Händer väl inte så mycket än...
Bytt jobb igen, känns som man byter hela tiden men var på förra i 8år 🙂 Kändes som det var dax.
Inget skift så det blir längre dagar så man orkar/hinner inte så mycket.
Fortsätter att plocka ihop lite sakta, planen är fortfarande att golvet ska vara gjutet och iaf uppreglat och osb på väggarna till semestern v28-29

Har ett rum där en bekant bott i några år, byggde det rummet för 10-12år sen så det var väl dax att renovera.
Kommer även en som ska kika på det i nästa vecka.

Sovdelen

[bild]

[bild]

Köksdelen

[bild]

Hela rummet 🙂

[bild]

Totalt 15kvm

Skulle måla fönsterbänk och foder när vi byggde men det blev väl som vanligt 🙄

[bild]

Men nu är det grundat iaf
[bild]

Ska ev slänga ut trinettköket och dit med en 50spis eller smalare om jag hittar, ett litet kylskåp på golvet. Eller så får det duga några år till
Byta fungerande enheter är lika med kapitalförstörning

J jonaserik skrev:
Byta fungerande enheter är lika med kapitalförstörning
Kan väl delvis hålla med men samtidigt vill jag ha det rent snyggt och fungerande, speciellt när det ska hyras ut.

Man vill ju inte hyra ut nåt som inte är fräscht...

Samma med porslin, hatar att hyra en stuga sen är det 8 olika kaffekoppar, 14 modeller av bestick, udda antal glas i olika storlekar osv

Min lillstuga som jag hyr ut 1v om året, där köpte jag allt nytt och 6 av varje trots att det nästan alltid bara bor 2 personer där, ställde fram 4 uppsättningar så har jag 2 att komplettera med om/när något går sönder.

• Gilla
  • Älska
Fel av Åke och 2 till
  • Laddar…
K
nino nino skrev:
Kan väl delvis hålla med men samtidigt vill jag ha det rent snyggt och fungerande, speciellt när det ska hyras ut.

Man vill ju inte hyra ut nåt som inte är fräscht...

Samma med porslin, hatar att hyra en stuga sen är det 8 olika kaffekoppar, 14 modeller av bestick, udda antal glas i olika storlekar osv

Min lillstuga som jag hyr ut 1v om året, där köpte jag allt nytt och 6 av varje trots att det nästan alltid bara bor 2 personer där, ställde fram 4 uppsättningar så har jag 2 att komplettera med om/när något går sönder.
Instämmer till 100%.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Blev ett nytt trinettkök från Bauhaus.

Frysluckan var trasig, plast i dörren som spruckit på det gamla, plus massa skav på dörrar, så det var inte mycket att fundera på..

Vet inte om det spelar någon roll men nya kylskåpet låg på fel sida när det kom.

Kartong med kylskåp från Bauhaus ligger på en träpall, omgiven av instruktioner för korrekt transport och placering.
Skapa konto

Kommer stå minst 3-4 dagar innan jag slår igång det.
Har mailat Bauhaus så får vi se vad dom säger...

• Gilla
djanlov
  • Laddar…
nino nino skrev:
Kommer stå minst 3-4 dagar innan jag slår igång det.
Det brukar vara OK med den typen av prylar efter några timmar/dagar på rätt köl. Sen vet jag naturligtvis inte säkert hur det är med just din modell.

Alfredo Alfredo skrev:
Det brukar vara OK med den typen av prylar efter några timmar/dagar på rätt köl. Sen vet jag naturligtvis inte säkert hur det är med just din modell.
Nej det brukar ju det, men reagerade mest på texten ang vad som ska vara upp och vad som ska vara ner

Fick svar från Bauhaus som sa att det inte var någon fara, att upp ner berodde på att man ville undvika skador.
Kundtjänst brukar väl inte vara dom bästa så mailade Respekta som svarade att det inte borde vara några problem.
Tänker att kylen pajar väl ganska snabbt om något gått på tok och funkar den så borde den väl funka något år.

Rev ut det gamla idag och ska börja montera ihop den nya imorgon hade jag tänkt.
Stänkskyddet har jag satt lite för högt så får göra en ny ram så jag får upp allt.
Skåpet får jag såga ner så allt får samma höjd.
Sen är det lite målning kvar i rummet bara.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Alltså man har blivit bortskämd med Ikeas beskrivningar... Den var inte lika bra till trinetten 😄
Blev en miss då jag trodde att diskbänksplåten skulle gå över skåpet och kylen men det skulle så klart ligga ovanpå (borde kunnat räkna ut det egentligen..)
Så nu blev överkant på 98cm...

Klöv till reglar som var 50mm höga sen en 22spån då jag trodde det skulle behövas 70mm till underkant på stänkskyddet

Jaja det får vara så 🙂

Trinettkök med rostfri diskbänk, spishäll, kylskåp under och svartvitt kakel på väggen. Verktyg och papperslapp på hörnbänk.
Skapa konto

Ska kapa ner gamla underskåpet 1.5 - 2 cm för att få allt i samma höjd

Det ska så klart dit en sockel, sen är det inte målat till vänster

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.