Jag ser inget angående ång/diffspärr på bilden eller texten från Träguiden. Vi bygger just nu ett hus med öppen plintgrund och har aldrig hört talas om det.

• Illustration som visar uppbyggnaden av ett husgolv med etiketter för de olika skikten och konstruktionselementen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tänker på texten i länken under rubriken "Värmeisolering och lufttäthet", där det står följande:

"Ett särskilt lufttätt skikt, som också kan vara ångtätt, fordras på bottenbjälklagets varma sida (översidan). Ytterväggars anslutning mot bottenbjälklaget är en känslig detalj, som måste utformas så att den går att utföra lufttät i praktiken."

Hur uppnår du detta utan att lägga en plast?

Har du en vägg och golvmatta som är godkänd av golvbranchen så har du både vatten och ångtäthet i mattan, inte då nödvändigt med ångspärr i golv och vägg i annan form. Glöm dock inte bort ångspärr i taket för att fukten inte ska komma upp i bjälklag/vindsutrymme.

Mikael_L
ginnfilt ginnfilt skrev:
Jag tänker på texten i länken under rubriken "Värmeisolering och lufttäthet", där det står följande:

"Ett särskilt lufttätt skikt, som också kan vara ångtätt, fordras på bottenbjälklagets varma sida (översidan). Ytterväggars anslutning mot bottenbjälklaget är en känslig detalj, som måste utformas så att den går att utföra lufttät i praktiken."

Jag håller med, och jag kan också inse att det utförandet inte är helt onödigt. Man kan ju fråga sig varför det ska in diffusionstät plast i väggar och tak, men inte golv? Ty vid kalla vinterdagar så blir det ju samma (nästan samma i alla fall) ångtryck (vattenångans partialtryck om man ska förhålla sig strikt fysisk) både mot vägg som golv.
Luft med vattenånga har förvisso något lite lägre densitet än torr luft, vilket möjligen kan innebära att fuktbelastningen uppe vid tak blir något högre, jag skulle nog se detta som rent teoretiskt, helt utan praktisk betydelse, tills jag jag fått något bevis för att teorin stämmer så den faktiskt får betydelse.

Vad ville jag skriva med detta ..?
Ja, du bör kanske sätta plast i golvet med, jag antar att den bör ligga på golvreglarna och isolering, men under golvspånskivor eller golvplank eller vad du nu har där.
Och då får du samma problem med material mellan två diffusionstäta skikt som det som uppstår i badrum mot yttervägg ifall det är plast i väggen.

Jag antar att du borde skippa plasten i bjälklaget på det ställe där du tänker ha badrum och plastmatta, eller tätskikt + klinker. Jag skulle nog dra in plasten en 10-15 cm under det blivande badrumsgolvet, så det blir en lite kort bit där de täta skikten överlappar, detta korta avstånd borde inte hindra nödvändig möjlighet för material att torka ur, men dock erbjuda lite ökad luftäthet och fuktbroms i gränsen mellan de två principerna för fuktspärr.

Nu är denna fråga en bit utanför trådens ämne här i "min" :whistle: tråd.

Eller iofs, det handlar ju också om utförande av badrum med våtrumsmatta, det kunde jag varit samma för mig också ifall det varit bottenvåningen och huset på plintgrund ... :) :cool:

B burepajkn skrev:
Har du en vägg och golvmatta som är godkänd av golvbranchen så har du både vatten och ångtäthet i mattan, inte då nödvändigt med ångspärr i golv och vägg i annan form. Glöm dock inte bort ångspärr i taket för att fukten inte ska komma upp i bjälklag/vindsutrymme.
Frågan är ju då hur ångspärren i övriga delar (golvbjälklaget) ansluter till badrummets golv på ett bra (ångtätt) sätt? Man vill ju uppnå en helt tät lösning utan läckage...

En tråd om ångspärr i plintgrund:
https://www.byggahus.se/forum/threads/friggebod-pa-plintgrund-angspaerr-i-golv.336057/

Sorry TS för trådkap/-spamning, ska försöka runda av!

ginnfilt ginnfilt skrev:

Uppnås genom golvtmattan (vatten och pngtät) med uppvik och sedan väggmattan som överlappar uppviket.

Mikael_L
ginnfilt ginnfilt skrev:
Frågan är ju då hur ångspärren i övriga delar (golvbjälklaget) ansluter till badrummets golv på ett bra (ångtätt) sätt? Man vill ju uppnå en helt tät lösning utan läckage...
Jag tycker som sagt att man kanske kan dra plasten på undersidan av spångolvet en liten kort bit in under golvet i badrummet så att sen kommer badrummets tätskikt/golvmatta lite överlappande på ovansidan av spånskivan en bit.

Det betyder alltså att det inte är 100% diffusionstätt hela vägen, men den diffusionsöppna vägen ut är inte från badrummet, utan från de angränsande och ofta torrare, rummen och genom en bit spånskiva och ut.

Och vill man så kan man vara noga med spånskiveskarvarna just här, limma lite extra flödigt eller trycka i lite latexfog vid monteringen, så det absolut inte blir någon luftöppning kvar.
Då blir det endast en liten möjlighet till diffusion kvar, och det är en mycket långsam fuktvandrningsprocess genom typ 10 cm spånskiva.

Det skulle ju även kunna gå att vika upp plasten från undersida spån till översidan, när det precis kommit in genom badrummet, så det kan anslutas difftätt mot plastmatten. Nackdelen är ju att då kapas spånskivan där i en generalskarv, som försvagar hela bjälklaget lite tråkigt.

Och du, var inte orolig, jag kom ju på att även detta hör till saker att tänka på när man bygger med våtrumsmatta. Allt som hör därtill passar ju bra i denna kunskapstråd. :)

• Gilla
ginnfilt
  • Laddar…
Mikael_L
Förövrigt finns det ju en nackdel med att sätta plast under spånskivegolvet, men över bjälklaget, man erhåller inte den rejält uppstyvande effekt av bjälklaget som man får med skruvlimmad golvspån.

Precis. I min värld har plast inget där att göra. Överlag kan plast ställa till mer bekymmer än göra nytta om man har otur.

Ja, det är lätt att hitta motstridiga uppgifter just i denna fråga...

Om vi lämnar golvet och går över till taket i badrummet. Burepajkn skrev ovan:

"Glöm dock inte bort ångspärr i taket för att fukten inte ska komma upp i bjälklag/vindsutrymme."

Detta är alla överens om; att i taket lägger vi en plast? (I mitt fall är badrummets tak ett mellanbjälklag med ett loft ovanför.)

Mikael_L
Själv la jag ingen plast i taket i vårt badrum på nedervåningen, när vi har torra varma rum ovanför.
Jag hoppas inte det var fel.

nzsc nzsc skrev:
Men det där som jag hänvisade till, Beckers Medium, är inte det cementbaserat spackel? Var finns denna info att inhämta om vilket spackel man ska använda? Det var det jag ville att du skulle utveckla. Jag kollade både BKR och GVK men lyckades inte hitta något särskilt just om typ av spackel.
I våtrum under väggmatta o i tak används våtrumsspackel. Den tål vattenbelastning samt är hårdare och fäster bättre än vanligt väggspackel typ medium. Detta för att bättre hålla uppe mattans vikt och för att limmet fäster bättre mot ett våtrumsspackel. Ett vattenbaserat lim löser upp ytan hos ett vanligt väggspackel och man riskerar därmed luft bakom mattan. På golv används cementbaserat golvspackel för att kunna ta upp vikt och punktbelastning. Oftast flytspacklas golvet i samband med fallspackling. Detta bör överlåtas till proffs då det är viktigt att fallet blir rätt och kräver rutin och vana. vägg o tak kan man ge sig på om man har vana vid spackling,annars inte då golvläggaren troligen gör en sådan spackling på nolltid och denne dessutom får ansvaret för resultatet. Själv vägrar jag att kunder gör några arbetsmoment överhuvudtaget. Min erfarenhet är att man oftast får göra om efter en amatör.
de flesta väggspackel inkl, Beckers medium är baserade på krita. funkar bra under tapet o dyl. där de inte utsätts för belastning. tål dock inte fukt och belastning.Våtrumsspackel är ofta färgade blå eller gröna just för att man skall se att det är våtrumsspackel/tål fukt.

Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Om det är torrt någonstans så borde det vara bakom en våtrumstapet. Jag har bara renoverat ett badrum, där ångrar jag att jag inte spacklade själv, resultatet blev inte helt bra.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nu ska det snart bli ett badrum på övervåningen här, och vi har bestämt att det ska bli våtrumsmatta både på golv och vägg.
Golvet är reglat med cc600, har krysskolvning (eller egentligen kortlat), har skruvlimmad 22mm spånskiva.
Jag har fått ner avlopp i golvet, satt Jafo golvbrunnen i en jafo monteringsplatta helt enligt alla instruktioner med reglar "överallt".

Sen har jag tänkt lägga in Roth 10,5 mm golvvärmerör, och flytspackla minst 13mm + fall med fiberarmerat spackel och 2,5mm nät.

Uppsättning av mattor ska jag leja bort, men gör så mycket jag kan och får (för mattläggaren) innan.
Jag kommer också snart ta lite kontakt med denne och kolla hur dom ser på att jag spacklar själv och annat.

Och nu har jag lite frågor.
Jag börjar med det kanske enklaste, hur ska/bör väggarna vara konstruerade?
Jag har just nu tanken och tron på att det blir bra med reglar cc45 (jag kör med 90-skivor) och OSB + gips.
Kör säkert vatten 15mm plyfa du kommer inte ångra dig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.