Vi köpte ett hus med lersten för ett halvår sedan, och håller precis på att bygga ett badrum. Vi trodde först att ytterväggarna var lersten, och hade långa diskussioner med besiktningmannen (som var kunnig om äldre skånehus) och en hel del andra om hur vi skulle lösa badrummet. I slutändan visade det sig att det endast var hjärtväggen som var lersten, så det blev lite lättare än vi var rädda för.
Det är korrekt att lersten behöver andas (på två sidor), annars kan det bygga upp för mycket fukt (leran har f.ö. en otroligt god fuktbuffertförmåga, och suger mindre än äldre tegelsten har jag märkt). Därför är tätskikt av ondo, MEN likväl nödvändigt, leran kan inte hantera så mycket vatten. Jag tror därför att det bästa är som du säger att sätta upp tätskikt och kakel där du måste ha det. Duschkabin är bra ur den synpunkten, men tänk på att det lätt blir problem med golvbrunnen. De går oftast inte att komma åt enkelt, och ska ju rensas regelbundet.
Komplettera även med en rejäl, fuktstyrd ventilation för att inte lerstenen ska gå illa åt.
Ännu bättre är förstås att inte ha badrummet emot lerstensväggen, eller ha det utanför huset/i en tillbyggnad, men det där är väl oftast önsketänkande tror jag.
Tänk även igenom vad du sätter tätskikt/kakel på, ren kalkputs är ju inte starkt nog.