12 298 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
Badrum i nybygge. Är det så här det ska göras enligt dagens regler?
Fin info. Tack. Jag lägger hellre 10.000kr extra mitt badrum ska hänga med minst 30-40år innan jag rör det igennino skrev:minst 1m utanför dushplatsen ska det vara våtrumsgips, sen kan det vara kartonggips om det inte är yttervägg.
Det blir oftast en väldigt liten del väggyta man kan sätta vanlig gips på (om det inte är ett jättestort badrum).
Jag använder alltid våtrumsgips i hela badrummen jag gör och folie i hela, tror det var ca 10% billigare med rollat, men förmodligen så får man köpa några extra hinkar med ångspärr och gummi och man får säkert över endel material så det jämnar nog ut sig om man ska göra ett...
Nu ska du ju göra 2st och vill du spara några 1000lappar så kan du ju blanda skivor och tätskikt, även om jag inte skulle rekomendera det
Kör man med matta finns inga tillägg utan då är kartonggips godkänt. Med folie får man kolla beroende tätskiktsval att de anger skiva lämplig enligt gvk och inte bara enligt Bkr. Tex weber tec2 är lämpligt men inte Liphempularen skrev:
TS har specifika frågor:
1. cc-avstånd beror på vald skiva. De 13x900x2500-skivor vi använder ska monteras cc30. Av erferenhet kan jag säga att cc30 ger bäst styvhet för att inte riskera sprickor i fogarna. Detta oavsett om annan skiva finns bakom våtrumsskivan.
2. 15mm-plywood känns onödigt. Vill du ha skiva bakom gipsen är 11mm-OSB ett mer ekonomiskt val. Ett ännu mer ekonomiskt alternativ är att montera kortlingar som förstärkning för de möbler och krokar du vill sätta upp.
3. Vanligt gips är ej godkänt i våtzon 1 om du ska kakla och följa BKR. Vanligt gips är godkänt i våtzon 1 om du ska kakla och följa GVK. Du frågar dock om hela badrummet ska vara våtzon 1. Svar - ja. På så sätt kan du spola av väggarna med vatten precis som i duschutrymmet. Ska det hålla i 30-40 år (tveksamt) så bör du välja våtrumsskivor runt om. Egentligen rekommenderar även GVK att våtrumsskivor används men ställer inte det som krav på samma sätt som BKR.
1. cc-avstånd beror på vald skiva. De 13x900x2500-skivor vi använder ska monteras cc30. Av erferenhet kan jag säga att cc30 ger bäst styvhet för att inte riskera sprickor i fogarna. Detta oavsett om annan skiva finns bakom våtrumsskivan.
2. 15mm-plywood känns onödigt. Vill du ha skiva bakom gipsen är 11mm-OSB ett mer ekonomiskt val. Ett ännu mer ekonomiskt alternativ är att montera kortlingar som förstärkning för de möbler och krokar du vill sätta upp.
3. Vanligt gips är ej godkänt i våtzon 1 om du ska kakla och följa BKR. Vanligt gips är godkänt i våtzon 1 om du ska kakla och följa GVK. Du frågar dock om hela badrummet ska vara våtzon 1. Svar - ja. På så sätt kan du spola av väggarna med vatten precis som i duschutrymmet. Ska det hålla i 30-40 år (tveksamt) så bör du välja våtrumsskivor runt om. Egentligen rekommenderar även GVK att våtrumsskivor används men ställer inte det som krav på samma sätt som BKR.
Ja du har rätt Nikolaj om att 11mm osb är mer ekonomiskt men när vi testade i samband med våtrumsvägg 2012 så bedömdes det som otillräckligt gällande konstruktionshållfasthet. Så sätter du inte 15 mm osb så kommer du inte ifrån kravet på kortlingar som självklart är billigast men inte ger något utrymme för felplanering eller ändringar
Mycket rakt och fint svar.nikolaj skrev:TS har specifika frågor:
Låter som att köra cc 450 och plywood samt kortla på alla ställen något ska hängas upp måste blir hur stadigt som helst.
Men då kör jag våtrumsgips Fermacell hela badrummet då min lokala brädgård har dem, sedan blir det Schönox tätskikt då den är godkänt ihop med min golvbrunn.
http://fermacell.se/downloads/swefm/downloads/111183_H2O_brochure_SV.pdf
Redigerat:
Du kan kortla för tunga saker typ wcstol, duschvägg, handfat och ta osb i första lagret för saker som tvålkopp, pappershållare och krokar. Blir billigare än plywood och att kortla för det tunga brukar inte vara så svårt eftersom man vet vart man vill ha dom till skillnad från de som är smått.
fördelen med 15mm plywood är att då behöver man inte kortla, man kan skruva upp vad man vill, var man vill.
HÅller badrummet i 40år så kanske du behöver ett handtag att stödja dig på efter 30år, har du då 15mm plywood så kan du sätta upp det och det håller, inte troligt att du kortlar för det idag...
Använder enbart fermacell och kan verkligen rekommendera dom, munskydd och billigaste cirkelsågen så går det väldigt enkelt att längdkapa dom UTE
Fermacell är dessutom mycket bra att fästa upp saker i, används som även som skivor till vanliga innerväggar
HÅller badrummet i 40år så kanske du behöver ett handtag att stödja dig på efter 30år, har du då 15mm plywood så kan du sätta upp det och det håller, inte troligt att du kortlar för det idag...
Använder enbart fermacell och kan verkligen rekommendera dom, munskydd och billigaste cirkelsågen så går det väldigt enkelt att längdkapa dom UTE
Fermacell är dessutom mycket bra att fästa upp saker i, används som även som skivor till vanliga innerväggar
Kul att höra.nino skrev:fördelen med 15mm plywood är att då behöver man inte kortla, man kan skruva upp vad man vill, var man vill.
Kommer köra regel 600cc, plywood, sedan Fermacellskiva, tätskikt och kakel. Kortlar på allt jag i förväg vet var det kommer sitta.
Då ska badrummet hålla ett världskrig några översvämmningar och 30-40år tycker jag
Medlem
· Västra Götaland
· 2 575 inlägg
Lite nyfiken: Hur kommer det sig att du har ändrat dig och kör c/c 600? Har för mig att du var inne på 450 förut. Är reglarna så dyra så det är värt att snåla på dom?Suhagg skrev:
Fermacellskivan får man sätta utan något under på cc600.Stefan Bengtsson skrev:
Jag kommer dessutom ha plywood under så hängslen och livrem
det är det värt när man bygger själv.