Medlem
· Blekinge
· 12 297 inlägg
Jag har konverterat ett pannrum till spa år 2000. Putsytan knackades ned en del (löst och målat), handverkaren (från Tyskland, där man kan mura och putsa) la på ny puts och satt 15x15 kakel. Blev helt rakt. Innan kakel frästes det in kanaler för rördragning (ej klämkopplingar där). Mycket nöjd och det håller än.
Som amatör kan man lätt dra ner mycket mer än vad som egentligen behövs.AndersMalmgren skrev:
Låter tex ofta som bom runt ställen där det lossnat men ju mer du knackar desto mer lossnar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 620 inlägg
Låter det som bom är det bom
jag tycker det är bättre att ta ned för mycket än för lite. I mitt fall så putsade sedan hantverkaren med för lite vatten så fick riva ned och putsa om själv på många ställen.

Fråga till sig Anders, jag håller på med ett likadant projekt. Har dock tätskiktat duschen och inte tänkt på att väggarna kanske inte är helt raka. Givetvis är dom inte det. Går väl inte att putsa utanpå tätskiktet?AndersMalmgren skrev:
Ju mer du knackar desto mer bom gör du ju i väggen. Min sambo blir galen om jag drar ner för mycket eftersom jag gör mer skada än nytta.AndersMalmgren skrev:
Men min sambo kanske är dålig på sitt jobb vad vet jag.
Renoverare
· Stockholm
· 20 620 inlägg
@Anne Man får ta det försiktigt, men lossnar den lätt betyder ju det att den måste bort. Puts som sitter som det ska lossnar jävligt svårt.
@t040288 Vi hade några ställen där vi missat att hantverkaren inte fått det rakt efter att vi satt tätskikt , vi lokalputsade med fixet på dessa ställen utanpå tätskiktet. Var bara ett enstaka ställe, men om en hel vägg måste göras på det viset blir det ju svårt att få det bra (nino och tank kanske har mer feedback på detta)
@t040288 Vi hade några ställen där vi missat att hantverkaren inte fått det rakt efter att vi satt tätskikt , vi lokalputsade med fixet på dessa ställen utanpå tätskiktet. Var bara ett enstaka ställe, men om en hel vägg måste göras på det viset blir det ju svårt att få det bra (nino och tank kanske har mer feedback på detta)
Renoverare
· Stockholm
· 20 620 inlägg
40x20 är samma som jag har, de kan man nog räkna som stora. Problemet är att om väggen buktar så kan du få såkallat frogsprång, plattorna linjerar inte på Z-planet om du fattar vad jag menar.
Slät och lodrätt är inte samma sak dock, om väggen inte är lodrät så kan du få problem med gerade ytterhörn sam du kan inte köra med hela plattor i hörnen (det ska man undvika ändå).
Om väggen inte är slät tar det även generellt mer tid. Tror jag fått med de viktigaste punkterna, men kul om några av yrkesmännen här kunde verifiera
Slät och lodrätt är inte samma sak dock, om väggen inte är lodrät så kan du få problem med gerade ytterhörn sam du kan inte köra med hela plattor i hörnen (det ska man undvika ändå).
Om väggen inte är slät tar det även generellt mer tid. Tror jag fått med de viktigaste punkterna, men kul om några av yrkesmännen här kunde verifiera
Klicka här för att svara