Ska till att byta avloppsstammarna i vårt hus byggt 1947, så då behöver vi återställa badrummet. Tanken är att vi ska ha ett badkar med dusch och duschvägg av typ "Svedbergs Torne". Ytan är väldigt liten, ca 3kvm.
Behöver jag ens ett tätskikt? Max en brunnsmancett sen inge mer?
Ska bila ner allt och och gjuta upp golv med diffusionsöppet flytspackel och cementbaserad betong som är anpassad för tillskjutande fukt på väggarna.
Kakel och klinker har suttit sen huset byggdes och inget är lös, sitter stenhårt när jag provbilade i golvet.
Tanken är att förbereda tvättstugan med avlopp för att bli framtida badrum nu när vi ändå sågar upp, men måste dränera innan då jag har fuktgenomträng på vänstra tvättsugeväggen, men de är ett senare projekt.
Så vad säger ni experter angående tätskikt i det lilla badrummet? Tänker jag rätt att det enbart kommer behövas tätskikt runt brunnen sen låta resten av rummet va utan?
Behöver jag ens ett tätskikt? Max en brunnsmancett sen inge mer?
Ska bila ner allt och och gjuta upp golv med diffusionsöppet flytspackel och cementbaserad betong som är anpassad för tillskjutande fukt på väggarna.
Kakel och klinker har suttit sen huset byggdes och inget är lös, sitter stenhårt när jag provbilade i golvet.
Tanken är att förbereda tvättstugan med avlopp för att bli framtida badrum nu när vi ändå sågar upp, men måste dränera innan då jag har fuktgenomträng på vänstra tvättsugeväggen, men de är ett senare projekt.
Så vad säger ni experter angående tätskikt i det lilla badrummet? Tänker jag rätt att det enbart kommer behövas tätskikt runt brunnen sen låta resten av rummet va utan?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 592 inlägg
Enligt BKR:s branschregler ska det vara tätskikt i det område som blir blött, dvs. i och kring platsen för dusch/badkar.
Nuvarande plattor är väl rätt små och har breda fogar. Då kan markfukten avdunsta genom fogarna. Det kan alltså vara viktigt att fortsätta med små plattor och breda fogar.
Nuvarande plattor är väl rätt små och har breda fogar. Då kan markfukten avdunsta genom fogarna. Det kan alltså vara viktigt att fortsätta med små plattor och breda fogar.
Har läst det, men blir väldigt mycket kvadratmeter som blir tätskikt på då med tanke på den lilla ytanBirgitS skrev:
Skulle tro att de är noll tätskikt idag, men är inte säker hur man gjorde på 40-talet 😁
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 592 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 592 inlägg
Det verkar som att du frågar om undantag från branschreglerna och då är det bäst att du kontaktar BKR själv och frågar. De brukar svara snabbt och kunnigt.
På 40-talet var det ju inte meningen att väggar och golv skulle bli blöta. Man badade och sköljde av sig försiktigt efteråt för att inte blöta ner. Dessutom badade man normalt en gång i veckan så att betongen hann torka ut innan nästa gång.
På 40-talet var det ju inte meningen att väggar och golv skulle bli blöta. Man badade och sköljde av sig försiktigt efteråt för att inte blöta ner. Dessutom badade man normalt en gång i veckan så att betongen hann torka ut innan nästa gång.
Klicka här för att svara