19 158 läst ·
61 svar
19k läst
61 svar
BADRUM: det läcker vatten från brunnen!!
Har du bott i lägenheten länge? Tänker om det blivit stopp tidigare? Jag bodde i en lgh en gång med en tydlig dum böj under mitt golv där det samlades smuts tyvärr. Lösningen är att bila upp golvet och lägga om röret från din brunn till stammen. Men det är kostsamt och trist.
Tack så väldigt mycket för svar sthlm.S Sthlm_ skrev:
Då kanske jag ska testa med diskmedel och varmt vatten först (kommer inte vattnet forsa upp igen för den spolas ju inte ner när jag tvättar händerna…)
Eller ska jag ringa fastighetsskötaren?
Jag har inte tipsat om Yes.M Mackan Mack skrev:
Finns absolut risk att det kommer Forsa upp. Yes löser ju fett så det hade kunnat hjälpa.
Jag hade börjat med att ringa styrelsen/fastighetsskötaren och sedan ta det därifrån.
Badrummet bör ju renoveras innan någon myndighet kommer och kulturminnesskyddar det. 
Skämt åsido, ring fastighetsskötaren om det finns en bra.
Det kommer inte forsa upp något om du häller rätt ner i hålet i golvet. Men luktar det inte apa i badrummet nu?
Och det kommer bara upp vatten när du använde handfatet? Inte annars (kök, wc etc)? Då är det ett ganska nära stopp som inte borde vara några problem att komma åt med rensfjäder om du vill prova.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avl...C3tJvQkHGQ2VtNFzDfb6KZL4NQfWQbxkaAo1vEALw_wcB
Skämt åsido, ring fastighetsskötaren om det finns en bra.
Det kommer inte forsa upp något om du häller rätt ner i hålet i golvet. Men luktar det inte apa i badrummet nu?
Och det kommer bara upp vatten när du använde handfatet? Inte annars (kök, wc etc)? Då är det ett ganska nära stopp som inte borde vara några problem att komma åt med rensfjäder om du vill prova.
https://www.biltema.se/bygg/vvs/avl...C3tJvQkHGQ2VtNFzDfb6KZL4NQfWQbxkaAo1vEALw_wcB
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Nu skall du inte ha 10 liter vatten utan i med en jävla massa YES sen riktigt varmt vatten som du kan fylla precis under golvnivå , då ser du hur de sakta men säkert sjunker undan upp repa några gånger , blir de inte bättre så invänta till fastighets skötarn ringer in spol bil
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
I med YES och häll ner vatten från vattenkokaren.
Gör det flera gånger.
Kör även N"¤&¤&/yssen/avloppsrensarbälgen, eller vad den nu heter.... (Hjälp) ;-)
/W
Gör det flera gånger.
Kör även N"¤&¤&/yssen/avloppsrensarbälgen, eller vad den nu heter.... (Hjälp) ;-)
/W
Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.O [old rusty] skrev:Badrummet bör ju renoveras innan någon myndighet kommer och kulturminnesskyddar det.
Skämt åsido, ring fastighetsskötaren om det finns en bra.
Det kommer inte forsa upp något om du häller rätt ner i hålet i golvet. Men luktar det inte apa i badrummet nu?
Och det kommer bara upp vatten när du använde handfatet? Inte annars (kök, wc etc)? Då är det ett ganska nära stopp som inte borde vara några problem att komma åt med rensfjäder om du vill prova.
[länk]
Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.
Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligt
Behövs väl inget Yes i ett avlopp från badrummet. Är inget fett i det som behöver lösas upp.R Rickard.lj skrev:
Ta loss duschhandtaget från duschen och spola med varmvatten rätt ner i avloppesröret.M Mackan Mack skrev:Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.
Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.
Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligttror du rensfjödern hade hjälpt? Eller är den onödig?
Om det nu är möjligt och förutsatt att du har en dushslang.
Å inte kan vattnet forsa upp om röret och tätningen från handfatet är ordentligt istoppat.
Jag hade fyllt med varmvatten rakt ner i röret i golvet och sen försökt med rensfjäder.M Mackan Mack skrev:Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.
Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.
Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligttror du rensfjödern hade hjälpt? Eller är den onödig?
Kostar knappt något och du har ett verktyg sen.
Att det inte luktar tyder ju på rejält stopp.
Eller konstigt tryck i lägenheten?
Medlem
· Västernorrland
· 12 018 inlägg
Ja men vi behöver ju inte märka ord. Man förstår ju att ts menar det rör som allt ansluts till.
Personligen skulle jag rustat mig med en mjuk slang som jag ansluter till duschen på nåt vis och som man kan spola med direkt ner i röret och se vad som händer. Nån mjuk trädgårdsslang eller nåt.
Personligen skulle jag rustat mig med en mjuk slang som jag ansluter till duschen på nåt vis och som man kan spola med direkt ner i röret och se vad som händer. Nån mjuk trädgårdsslang eller nåt.
Avloppsrensaren av den typ som länkades tidigare i tråden från Clas Ohlson, eller motsvarande från annat ställe är TOPPEN. Du vill dock ha en där du slipper veva och kan koppla på borrmaskin istället, lite osäker på om det går med den länkade.
Men; det kan också vara läge att läsa stadgarna då det är mycket möjligt att underhåll av den den av avloppsstammen där det är stopp hör till BRFen och inte den boende.
Helt oavsett vem som är ansvarig är det vettigt att införskaffa rörrensare då de är toppen och en bra-att-ha-grej. När du väl fått bort stoppet med rörrensaren spolar du så hett vatten kranen/duschen ger samtidigt som du härjar runt med rörrensaren. Det sitter förmodligen en hiskelig massa fett och slem på rörets väggar.
Men; det kan också vara läge att läsa stadgarna då det är mycket möjligt att underhåll av den den av avloppsstammen där det är stopp hör till BRFen och inte den boende.
Helt oavsett vem som är ansvarig är det vettigt att införskaffa rörrensare då de är toppen och en bra-att-ha-grej. När du väl fått bort stoppet med rörrensaren spolar du så hett vatten kranen/duschen ger samtidigt som du härjar runt med rörrensaren. Det sitter förmodligen en hiskelig massa fett och slem på rörets väggar.
Finns inget fett i avloppet från badrummet. Däremot blir det en svart sörja som sitter i rören. Dom lossnar enkelt med en avloppsrensare, en sådan där man ”pumpar med”. Fyll handfatet med varmt vatten, dra ur proppen och låt vatten rinna ner i avloppet, men stäng inte av kranen.S Svante Svenson skrev:Avloppsrensaren av den typ som länkades tidigare i tråden från Clas Ohlson, eller motsvarande från annat ställe är TOPPEN. Du vill dock ha en där du slipper veva och kan koppla på borrmaskin istället, lite osäker på om det går med den länkade.
Men; det kan också vara läge att läsa stadgarna då det är mycket möjligt att underhåll av den den av avloppsstammen där det är stopp hör till BRFen och inte den boende.
Helt oavsett vem som är ansvarig är det vettigt att införskaffa rörrensare då de är toppen och en bra-att-ha-grej. När du väl fått bort stoppet med rörrensaren spolar du så hett vatten kranen/duschen ger samtidigt som du härjar runt med rörrensaren. Det sitter förmodligen en hiskelig massa fett och slem på rörets väggar.
Ner med rensaren och ”pumpa” efter Max fem minuter så har man rensat ur rören.
Skillnad med ett köksavlopp med massa härdat fett, betydligt mer jobb innan man fått det öppet.