S
Har du bott i lägenheten länge? Tänker om det blivit stopp tidigare? Jag bodde i en lgh en gång med en tydlig dum böj under mitt golv där det samlades smuts tyvärr. Lösningen är att bila upp golvet och lägga om röret från din brunn till stammen. Men det är kostsamt och trist.
 
S Sthlm_ skrev:
Det spolas ner i huvudstammen som är mycket större än dina rör och sen går det vidare ut till ett avloppsreningsverk… så detta kommer inte plockas upp.
Tack så väldigt mycket för svar sthlm.

Då kanske jag ska testa med diskmedel och varmt vatten först (kommer inte vattnet forsa upp igen för den spolas ju inte ner när jag tvättar händerna…)

Eller ska jag ringa fastighetsskötaren?
 
S
M Mackan Mack skrev:
Tack så väldigt mycket för svar sthlm.

Då kanske jag ska testa med diskmedel och varmt vatten först (kommer inte vattnet forsa upp igen för den spolas ju inte ner när jag tvättar händerna…)

Eller ska jag ringa fastighetsskötaren?
Jag har inte tipsat om Yes.
Finns absolut risk att det kommer Forsa upp. Yes löser ju fett så det hade kunnat hjälpa.

Jag hade börjat med att ringa styrelsen/fastighetsskötaren och sedan ta det därifrån.
 
  • Gilla
tpe och 1 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Jag har inte tipsat om Yes.
Finns absolut risk att det kommer Forsa upp. Yes löser ju fett så det hade kunnat hjälpa.

Jag hade börjat med att ringa styrelsen/fastighetsskötaren och sedan ta det därifrån.
Tack!!
 
  • Älska
Sthlm_
  • Laddar…
Badrummet bör ju renoveras innan någon myndighet kommer och kulturminnesskyddar det. ;)

Skämt åsido, ring fastighetsskötaren om det finns en bra.

Det kommer inte forsa upp något om du häller rätt ner i hålet i golvet. Men luktar det inte apa i badrummet nu?

Och det kommer bara upp vatten när du använde handfatet? Inte annars (kök, wc etc)? Då är det ett ganska nära stopp som inte borde vara några problem att komma åt med rensfjäder om du vill prova.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/avl...C3tJvQkHGQ2VtNFzDfb6KZL4NQfWQbxkaAo1vEALw_wcB
 
  • Gilla
Mackan Mack
  • Laddar…
Nu skall du inte ha 10 liter vatten utan i med en jävla massa YES sen riktigt varmt vatten som du kan fylla precis under golvnivå , då ser du hur de sakta men säkert sjunker undan upp repa några gånger , blir de inte bättre så invänta till fastighets skötarn ringer in spol bil
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
I med YES och häll ner vatten från vattenkokaren.
Gör det flera gånger.
Kör även N"¤&¤&/yssen/avloppsrensarbälgen, eller vad den nu heter.... (Hjälp) ;-)
/W
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Badrummet bör ju renoveras innan någon myndighet kommer och kulturminnesskyddar det. ;)

Skämt åsido, ring fastighetsskötaren om det finns en bra.

Det kommer inte forsa upp något om du häller rätt ner i hålet i golvet. Men luktar det inte apa i badrummet nu?

Och det kommer bara upp vatten när du använde handfatet? Inte annars (kök, wc etc)? Då är det ett ganska nära stopp som inte borde vara några problem att komma åt med rensfjäder om du vill prova.

[länk]
Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.

Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.

Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligt :) tror du rensfjödern hade hjälpt? Eller är den onödig?
 
R Rickard.lj skrev:
Nu skall du inte ha 10 liter vatten utan i med en jävla massa YES sen riktigt varmt vatten som du kan fylla precis under golvnivå , då ser du hur de sakta men säkert sjunker undan upp repa några gånger , blir de inte bättre så invänta till fastighets skötarn ringer in spol bil
Behövs väl inget Yes i ett avlopp från badrummet. Är inget fett i det som behöver lösas upp.
 
  • Gilla
RedwhiteTuna och 1 till
  • Laddar…
M Mackan Mack skrev:
Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.

Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.

Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligt :) tror du rensfjödern hade hjälpt? Eller är den onödig?
Ta loss duschhandtaget från duschen och spola med varmvatten rätt ner i avloppesröret.
Om det nu är möjligt och förutsatt att du har en dushslang.
Å inte kan vattnet forsa upp om röret och tätningen från handfatet är ordentligt istoppat.
 
M Mackan Mack skrev:
Haha nej det luktar faktiskt inte illa alls, inte som det ska göra.

Ja alltså vattnet från handfatet forsar upp tillbaka ur brunnen. Har inte testat att hälla vatten direkt i brunnen. Nej inget fel på kök eller toaletten. Bara just den brunnen.

Försöker minimera kostnaderna så mycket som möjligt :) tror du rensfjödern hade hjälpt? Eller är den onödig?
Jag hade fyllt med varmvatten rakt ner i röret i golvet och sen försökt med rensfjäder.
Kostar knappt något och du har ett verktyg sen.

Att det inte luktar tyder ju på rejält stopp.
Eller konstigt tryck i lägenheten?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du säger att det kommer upp vatten från golvbrunnen. Men alla foton och filmer, som jag sett iallafall, har visat stammarna till handfat.
 
Ja men vi behöver ju inte märka ord. Man förstår ju att ts menar det rör som allt ansluts till.
Personligen skulle jag rustat mig med en mjuk slang som jag ansluter till duschen på nåt vis och som man kan spola med direkt ner i röret och se vad som händer. Nån mjuk trädgårdsslang eller nåt.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Avloppsrensaren av den typ som länkades tidigare i tråden från Clas Ohlson, eller motsvarande från annat ställe är TOPPEN. Du vill dock ha en där du slipper veva och kan koppla på borrmaskin istället, lite osäker på om det går med den länkade.

Men; det kan också vara läge att läsa stadgarna då det är mycket möjligt att underhåll av den den av avloppsstammen där det är stopp hör till BRFen och inte den boende.

Helt oavsett vem som är ansvarig är det vettigt att införskaffa rörrensare då de är toppen och en bra-att-ha-grej. När du väl fått bort stoppet med rörrensaren spolar du så hett vatten kranen/duschen ger samtidigt som du härjar runt med rörrensaren. Det sitter förmodligen en hiskelig massa fett och slem på rörets väggar.
 
S Svante Svenson skrev:
Avloppsrensaren av den typ som länkades tidigare i tråden från Clas Ohlson, eller motsvarande från annat ställe är TOPPEN. Du vill dock ha en där du slipper veva och kan koppla på borrmaskin istället, lite osäker på om det går med den länkade.

Men; det kan också vara läge att läsa stadgarna då det är mycket möjligt att underhåll av den den av avloppsstammen där det är stopp hör till BRFen och inte den boende.

Helt oavsett vem som är ansvarig är det vettigt att införskaffa rörrensare då de är toppen och en bra-att-ha-grej. När du väl fått bort stoppet med rörrensaren spolar du så hett vatten kranen/duschen ger samtidigt som du härjar runt med rörrensaren. Det sitter förmodligen en hiskelig massa fett och slem på rörets väggar.
Finns inget fett i avloppet från badrummet. Däremot blir det en svart sörja som sitter i rören. Dom lossnar enkelt med en avloppsrensare, en sådan där man ”pumpar med”. Fyll handfatet med varmt vatten, dra ur proppen och låt vatten rinna ner i avloppet, men stäng inte av kranen.
Ner med rensaren och ”pumpa” efter Max fem minuter så har man rensat ur rören.
Skillnad med ett köksavlopp med massa härdat fett, betydligt mer jobb innan man fått det öppet.
 
  • Gilla
Wilmer2456
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.